kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Saturday, January 29, 2011

tiram vs lidah buaya????

Assalamualaikum....kali ni nk post pasal kuih tiram pulak..woohooooooo.......sblm ni pernah request dgn mak.dgn sedaya upaya mak menelepon MAK MAH (kakak mak yg terer giler masak) di kampung.tp, mungkin canai x betol, kuih tu pon jd keras...hurmm.....sgt sadis! tp tetibe teringat plak skrg dh ade tok guru baru (myresipi) terus google cari resepi.nmpk resepi shamen ni mcm senang plak..mula2 buat separuh adunan je...tetibe hosmate ckp sedap! 3-4 hari kemudian buat lg...terus buat utk 1/2 kilo adunan..mula2 buat tu rase renyah jugak la...1st time la katakan...goreng kali pertama, keras! sebab x canai betol2...goreng kali kedua plak, hangit terlampau! goreng kali ketiga, PERFECT!!! sangat2 bangga dgn diri sdiri sbb dpt buat kuih kegemaran.. ni resepi s shamen myresipi...mintak share di sini ye, sbb sy sgt2 suke resepi ni!

Kuih Tiram

resepi : s shamen MyR

500gm tepung gandum biasa

1 biji telur

2 sudu besar margerin

1/2 sudu kecil garam

1 cawan air

**6 sudu tepung jagung**

**6 sudu minyak**

Cara-cara

  1. Satukan bahan bertanda ** sehingga menjadi smooth paste, ketepikan sementara.
  2. Satukan semua bahan lain, sehingga menjadi doh yang licin dan senang diuli. (kalau lembik tambah tepung sikit..& kalau keras, tambah air)
  3. Bahagikan doh kepada beberapa 8 bulatan kecil baru dicanai nipis2.
  4. Sapukan doh yang dah dicanai tadi dengan paste tepung jagung..sapu rata.
  5. Gulung kemas, kemudian potong kecil lebih kurang sebesar ibu jari. Amik ketul kecil tadi & canai leper dan nipis betol.
  6. Goreng hingga kekuningan & tabur gula halus. Simpan dalam bekas kedap udara. 
*sy guna gula icing sbb xyah mesin2 lg dh...lgpon rasanya x la manis sgt.sila la buat, sgt jimat, sedap n senang!!!

No comments: