kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Tuesday, September 25, 2012

Program Diet Ke Laut


Assalamualaikum….Salam bahagia….
Alhamdulillah diberi kesempatan untuk menulis di blog yang diibaratkan seperti hidup segan mati tidak mahu ini…Pertama sekali Nani ingin memohon maaf kepada rakan-rakan semua terutama kepada follower baru yang belum sempat Nani berkenalan lagi. Terlalu banyak perkara yang berlaku sepanjang tempoh 4 minggu ini. Apa yang Nani boleh katakan di sini, akan terdapat satu perubahan besar dalam hidup Nani selepas ini. Doakan yang berlaku itu adalah perkara-perkara baik sahaja…  

Perubahan besar yang telah berlaku sekarang adalah BERAT BADAN DAH NAIK!!! Huhuhu....Stres sebenarnya kalau dah jadi macam ni. Tapi nak buat macam mana..Sejak2 lepas raya, memang Nani makan nasi hari2. Salah satu sebab utama adalah x cukup duit nak beli lauk sendiri. Jadi, menumpang yang hosmate masak, terpaksalah makan nasik. Jadi, hari ni gaji dah masuk, harap2 boleh la masak ayam panggang macam yang sebelum ni. Antara masalah utama yang Nani hadapi adalah mulut ni memang sentiasa nak mengunyah walaupun perut dah diisi dengan nasi. Jadi, langkah yang boleh diambil adalah masak sesuatu yang memang low carb kemudian boleh dimakan ulang2. Kalau tidak pun mungkin lepas ni kena perbanyakkan lagi makan buah. Tak larat dah nak telan biskut hari2. Hari ni Nani dah start kurangkan makan nasi. Pagi tadi dah makan sesudu besar nasi, tengah hari pun sesudu jugak. Malam nanti macam taknak makan nasik dah. Nak masak sayur2 je. Berat sekarang naik 2 kilo berbanding berat normal sebelum ni. Tak boleh dibiarkan masalah ni takut nanti tak muat nak sarung baju :p huhuh....

p/s : tak boleh nak online selalu macam sebelum ni dah sebab rumah baru tak pasang tenet. sob sob sob...

9 comments:

Rohah said...

hehe Nani..risau dah ye, takut baju P tak muat..akak ni pun sejak raya ari tu berat susah nak turun, tp alhamdulillah mantain..baru belajar tak makan nasi ni, akak ganti ngan tahu@ tempe..hehe

Cendana Kasih said...

hehehe.... dah naik tak semestinya montel kan...

gini...pepagi jangan la makan nasi walaupun sesudu...makan telur setengah masak 2 bijik...pastu sosej 2 batang...dah cukup kenyang sampai tengahari...

tengahari plak, makan la sup sayur.. makan ayam panggang, ke, ayam goreng ker...

kalau lapar jugak lepas tu, jangan la makan biskut...tp boleh la makan buah2 sikit... air masak kena minum banyak...

dah malamnya, jangan ambik makan malam selepas pukul 8... makan la sup tomyam ker...bihun sup pun ok gak...

Tp kena elakkan minuman bergula, makanan bergula dan berkarbohidrat... air gas jangan sesekali...kalau tak, mmg ke laut laa

So...selamat mendiet... akak pun dah naik 5 kg ni...kena turun balik sbb time puasa ari tu suka sangat makan mende2 manis dan beli mee goreng mamak/rojak mamak...aduiii..masa makan tak ingat dunia, bila dah naik baru nk menyesal...

zila norazila said...

nani akk pun dh naik sikit,tp cepat2 cntrol..he hehe takut klu layankan sgt lg debomm akk nie..x per nani diet slow2..pasnie mesti turn:)

Yana Shaiful said...

xpe nani..smpt g diet sblm nk sarung baju P hihii..

K.yana ni pun sdg hitung ari nk stat diet carb ni..dlm pantang pun ssh nk trn sbb asyik mkn nasi je..

rahel said...

Jgn risau....ada masa lg turunkan berat badan....klu nak cepat turun baek jgn mkn buah...buah mengandungi gula...menyebabkan berat badan susah surut....lebihkan mkn sayur...

sury_masury said...

Betul3 kata rahel tu...kalau nk cepat turun kg.jgn mkn buah..mkn sayur bebyk...syur kukus ke..rebus ke...oat pun ok gak kn...heee..kite pun diet ke laut...kg naik mdadak jugak ni....dh 3 mlm x mkn nasi..uhuuu....diet ooo diet...:-)

Wattie said...

Assalamualaikum Nani,
Selamat bertunang. Banyak saranan diet yang telah diberikan tu, cuba2lah ya, insyaAllah berjaya...

Wattie said...

Assalamualaikum Nani,
Selamat bertunang. Banyak saranan diet yang telah diberikan tu, cuba2lah ya, insyaAllah berjaya...

MulutPayau said...

alahai dik...kita sama, akak pun naik 2 kg jugak nih....mulu asyik nak mnguyah jer...