kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Sunday, April 15, 2012

Laksam Kuah Lemak Kelantan

Assalamualaikum... Salam sejahtera buat semua!

Alhamdulillah...Bersyukur lagi hari ni dikurniakan segala-galanya dalam hidup... Rasa tidak terhitung kurniaan Allah kepada hamba-hambaNya... Nani baru betul2 belajar nikmat bersyukur ni macam mana... Kadang2 apabila kita dilanda masalah tu, rasa seperti Tuhan berlaku tidak adil kepada kita...Walhal, tanpa kita sedari sebenarnya Dia mahu menguji kita sama ada kita ingat atau tidak kepadaNya... Tak tahu nak ucap apa melainkan ALHAMDULILLAH buat masa sekarang ni. Macam2 masalah di sini, tapi Nani masih lagi mampu tersenyum...Motivasi di pagi Ahad....Sekian.... 

Ok, berbalik kepada entry hari ini. Sebenarnya Nani buat laksam ni atas permintaan seorang kawan di Sandakan. Dia ni junior Nani masa sekolah menengah dulu. Katanya nak belajar buat ni. Nanti mak mertua minta, senang kalau dah pandai buat. Huhuh.... Oh, ibu mertua ku! Sila jangan request makanan pelik2 macam ni. Huhuh...babak gatai jap..Ok, sebelum buat laksam ni memang Nani dah deal awal2 dengan Afwani biar dia buat kuahnya. Kalau aku sorang buat sume ni, memang pengsan le...Disebabkan masa ni memang dah kebulur sangat, jadi Nani tak sempat nak snap gambar betul2. Huhuh...Layan jela resepi Kak Yani ni ye.

LAKSAM KUAH LEMAK
resepi : Yani, Myresipi
olahan : Nuwairani

Bahan-bahan :

3 cawan tpg beras
1/2 cawan tpg gandum
4 cawan air suam
1 sudu besar tepung ubi - nani tambah

bahan kuah:
Ikan (direbus,dibuang tulang) -nani guna ikan selayang besar 2 ekor
Sedikit halia -nani guna 1 inci
Sedikit bawang putih -nani guna 3 ulas
Sedikit bawang merah/besar -5 ulas bawang merah + 1 ulas bawang besar
Sedikit lada hitam/serbuk lada hitam pon ok -nani guna 1 sudu kecil
Santan -1/2 kilo santan pekat
Asam keping -2 keping
Sedikit garam
Sedikit gula merah/gula -gula merah lagi sedap

Bahan ulam
timun, kacang panjang, taugeh, daun kesum (dipotong halus), limau nipis, kobis (nani tambah)

Bahan Sambal
cili merah
belacan
garam
limau
gula -nani tambah

Cara-cara : 
  1. Cara buat laksam: Gaulkan semua bahan-bahan. Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak-untuk mengelak dari melekat. Ambil sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk. Kukus sampai masak. -adunan mestilah kelihatan cair dan kacau setiap kali sebelum tuang ke dalam tudung periuk.
  2. Bila dah masak, keluarkan. Biarkan sekejap sebelum digulung- supaya laksam kelihatan licin dan cantik. Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak. Ulang sampai habis.
  3. Untuk kuah: kisar isi ikan, halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga agak pekat.
  4. Untuk cili : cili merah tumbuk dengan belacan, tambah garam sikit dan perahkan limau.

ulam kobis dan timun

ulam kacang panjang dengan limau nipis. buruk benor rupe kacang panjang tu... Tukang masak dah penat sangat2 masa ni...Tak larat dah nak hiris cantik2...

Laksam yang siap digulung. Ada yang pecah2 jugak tu. Agaknya terlabih masa mengukus.

haaa....yang ni dah siap potong...comel kan? Huhuh....Kalo mak Nani tengok ni mesti dia jeles sebab dia pun tak pernah buat sendiri laksam. Yela, kalo dah tinggal ni Kelantan, pergi aje kat pasar Siti Khadijah, semuanya ada kat situ! Ok, terima kasih buat Kak Yani kerana sudi berkongsi resepi dan kepada kawan2 lain..... SELAMAT MENCUBA!

25 comments:

lina_pg said...

salam Nani..sedapnya laksam ni.Kaklina tak pernah wat sndri pun laksam.Teringin nk makan, aci beli kat pasar malam jerr.Malas nk wat anak2 kureng sket

ainnoraini said...

selalunya kakain beli jer..mmg tiap2 minggu mesti pekena laksam tau ataupun nasi kerabu...

ilahjy said...

lama nya kak ilah tak buat laksam..seronok buat kalu menjadi..tergedik2 dia dalam pinggan hehehe

Amie said...

Assalamualaikum Nani,
tak dapat makan laksam makan laksa kelantan pun jadilah..,,

tun_telani said...

uwaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!! sedapnyerrr!!!!!!!!!!!!! nakkk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 dh lama x makan laksam. jarang2 ada kat ganu, biasa mkn laksa je, tp kuah dia sama la ngan kuah laksam nih. dulu akak pernah buat sekali laksam nih, mmg fail habis. pecah la, cair laa.. hehe... last2 rebus spagetti je mkn ngan kuah tu. kui kui

Cik Kamoo said...

wah sedapnye! dah lama CK tak makan laksam. tengok nani nye laksam nie terus ingat aloq staq dah. hu hu

Wani said...

pandai nani buat laksam comel molek gulung3 .. kalo sini memang dah beli kat kedai yang dah siap ..balik .. buat kuah je lepas tu hiris ulam2 tu la yang paling malas sikit kerja nak buat hihi ... lama dah x makan laksam ....

Yana Shaiful said...

K.yana blaja bt kuah laksam dgn resepi k.yani lah..mmg jd & sedap.. nk blaja dgn mak kat kg xsmpt hihiii..
citer psl request mak mertua tringat plak k.yana..ari pertama duk umah mertua, dia suh bt ayam percik putih..dh lah rmai sedara nk tgk cara bt..nsb baik jd dgn jayanya..siap dipuji muji lg :-)

Nuwairani Ismail said...

kalo budak2 tak berapa suke tu memang kene beli jela. nak buat pon dh jd serba salah.

Nuwairani Ismail said...

huhuh....tula kan? kalo dh biasa makan ni memang nk makan selalu.

Nuwairani Ismail said...

tengah membayangkan mcm mana rupa laksam yang tergedik2 tu...heheh

Nuwairani Ismail said...

waalaikumussalam kak amie...laksa dengan laksam kuahnya memang sama pun...mee saja yang lain...best kan kuah lemak ni? heheh

Nuwairani Ismail said...

tula kak tun...nani ni pun kukusan ketiga baru betol2 ok...terlebih kukus jadi keras...terkurang kukus, jadi lembik...adoi...

Nuwairani Ismail said...

wah! CK org aloq staq ka? hihih...saje nk kenal2...

Nuwairani Ismail said...

sama la kak wani...bab hiris ulam tu yang malas betol...hadoi...kalo bleh nk blend aje sume2 tu. hihuih

Nuwairani Ismail said...

bestnye kak yana...nani tak pass lagi buat kuah percik yang betol2 sedap...risau pulak kalo kene buat kat rumah mertua nanti...

MulutPayau said...

sedapnya laksam....peberet anak2 akak...tapi akak buat tak pernah nak mnjdi...kadang2 lembik dan adakalanya keras sikit....kalau beli di kedai lembut jer...

Nuwairani Ismail said...

bagusnya akak berusaha juak buat sendiri. kalo nani, beli aje senang. tapi sebab kat sabah ni xde jual mende ni, memang buat jugak la.

Mama Ann said...

Sedap nya..mama mmg suka laksam ni..tapi tk pernah buat..Macam susah aja..kawan mama banyak yg pandai buat laksam....nk makan suruh depa buat..bagus kan...

Rohah said...

Terliur nampak laksam...lama dah tak makan..pebret sesangat walaupun bukan makanan rasmi akak..

EmbunRosaliza said...

Assalam nani, akk sejak dok KL ni tak pernah buat sendiri lagi laksam, terasa nak buat tapi tutup periuk xdak yg leper tu huhuhu.Bestkan kalo xperimen menjadi dgn jayanya. Emm dh lama tak mkn laksam ni, nak kena beli juga nih

Nuwairani Ismail said...

mama..kalau ada kawan yang pandai buat, order aje dengan diorg tu ha...tak payah lagi duk keletung keletang kat dapur ni..nani ni pulak sebab mengidam sangat. kat sabah ni xde jual makanan mcm ni.

Nuwairani Ismail said...

laksam ni kalau kuahnya cukup lemak, manis, masin, masam, memang sedap!

Nuwairani Ismail said...

w'salam kak rosa..alahai kak...penutup periuk xde bukan alasan kot...bleh lagi tu cari dulang2 kecik yang baru..banyak je di kedai..heheh...tapi kan, paling best kalau dpt mkn yg org buatkan kan? heheh

Norzuryati Mohamad Basir said...

Makanan kegemaran saya..tapi x penah confident nak masak sendiri..
tapi, tgk resepi ni macam simple je..nak try la..harap2 menjadila..hehe

Jemput ke blog saya

http://norzuryati.blogspot.com

~ perkongsian tentang kisah hidup, anak2, aktiviti seharian, tips kesihatan, kecantikan dan lain2..

Moga dapat manfaat daripadanya..insyaAllah..