kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Thursday, November 24, 2011

Apam Mekar Ais Krim Soda

Assalamualaikum....Salam bahagia...

Syukur sangat2 sebab masih berpeluang nak ngadap laptop ni...Kat Kelantan banjir teruk sekarang. Alhamdulillah kawasan Pengkalan Chepa masih lagi di tahap OK... Pendek kata, kalau Pengkalan Chepa ni tenggelam air, seluruh negeri Kelantan akan tenggelam. Hari ni macam kurang2 sikit hujan. Walau bagaimanapun, kawasan lain tetap juga banjir teruk. Kalau di negeri Kelantan, angka penduduk yang ditempatkan di pusat pemindahan sementara tu dah mencecah angka seribu lebih sejak petang tadi. Kesian sangat dengan pelajar yang ambil SPM sebab terpaksa mengharung arus deras, nak pergi sekolah pun kena naik bot. Kita tinggalkan dahulu kisah banjir sebab malam ni nani nak kongsikan resepi apam mekar yang mak nani buat meniaga sekarang.

Al kisahnya, masa raya hari tu mak ada tempah apam mekar ni dengan jiran belakang rumah. Tapi kuih tu sepupu yang minta tolong tempahkan. Kami ni punyelah menitik air liur tengok apam tu. Comel sangat! Lepas raya tu barulah mak minta resepi dengan jiran tu. Kami panggil Encik Hadi. Sebenarnya isteri dia yang buat apam ni. Isteri dia kerja. Jadi, dia hanya terima tempahan untuk majlis2 jela. Dia tak buat kuih ni hari-hari. Mak dah minta izin nak buat meniaga kuih ni. Jadinya, takde hal la... Tidak juga menutup periuk nasi dia sebab dia pun ada customer sendiri. 

Mak pula hantar kuih ni di kedai2 makan @ gerai jual nasi berlauk pagi2 tu. Selalunya mak akan buat kuih ni 2 adunan sebanyak 2 kali sehari. Kemudian ayah akan hantar kuih ni ke gerai @ kedai runcit awal pagi. So far, kuih ni boleh tahan selama 3 hari. Mak bungkus dalam plastik kemudian seal pakai mesin tu. So, kebersihan terjamin la. Jadi, atas permintaan UCU FARIDAH, nani masukkan resepi apam tu untuk dikongsikan bersama dengan tips membuat sekali. Terima kasih kepada Encik Hadi & isteri kerana sudi berkongsi resepi ni dengan mak. Semoga rezeki Encik Hadi & keluarga melimpah ruah dan diberkati Allah..

APAM MEKAR AIS KRIM SODA
resepi : Encik Hadi & Isteri
olahan : Bonda & Nuwairani

Bahan :
3 butir telur gred A
1 1/2 cawan gula pasir -boleh kurangkan kalau tak nak manis
1 sudu teh ovalete
1 cawan air ais krim soda F&N -guna jenama ni je tau!
300g tepung gandum
beberapa titik esen pisang -untuk kurangkan hanyir telur
beberapa jenis pewarna yang disukai

Cara :
  1. Masukkan telur ke dalam mesin mixer bersama gula dan ovalete. Pukul sehingga kembang dan gebu dengan kelajuan maksimum.
  2. Masukkan ais krim soda dan pukul lagi sehingga sebati.
  3. Campurkan tepung gandum ke dalam  adunan telur dan pukul sehingga sebati.
  4. Titiskan esen pisang ke dalam adunan dan sebatikan.
  5. Matikan suis mesin mixer, bahagikan adunan kepada beberapa bahagian dan warnakan mengikut kesukaan anda.
  6. Sudukan adunan ke dalam cup saiz S (cup yang orang guna buat almond london tu) sehingga hampir penuh cup. Jangan melimpah pulak.
  7. Kukus dengan api besar selama 7 minit.
TIPS PENTING :
  1. Bahan-bahan yang digunakan mestilah mengikut sukatan yang sepatutnya. Kalau terlebih tepung, apam akan jadi keras. Kalau terlebih ais krim soda, apam akan jadi lembik.
  2. Sukatan gula boleh dikurangkan sehingga 1 cawan lebih sikit2. Kadang2 kalau terlebih gula pun boleh menyebabkan apam jadi cair.
  3. Ais krim soda mestilah diguna yang berjenama F&N. Kalau jenama lain, apam jadi kurang menjadi. Air ais krim soda ni pula tidak boleh guna yang dah lama. Maksudnya kalau nak buat apam ni mesti guna air yang baru dibuka. Kalau dah kurang gasnya, apam tak akan naik juga. Memang bantat la. Sebab resepi ni tak guna baking powder. Kembang apam bergantung kepada gas ais krim soda tu.
  4. Waktu mengukus pula tidak boleh lebih, tidak boleh kurang. Kalau terlebih, nanti apam meresap air pula. Kalau terkurang, apam tak masak betul.
  5. Kalau nak tahu apam tu menjadi ke tidak, boleh tengok bahagian tapaknya tu rata dan cantik (tidak berkerut) dan bahagian atasnya kembang mekar dan merekah. Apam pun jadi ringan dan gebu aje.
  6. Jangan takut nak mencuba. Mak nani buat 10 kali pun, tetap ada juga silap sana sini. so, Selamat mencuba!!!
BTW, gambar ni nani ambil dari blog Eppoe, adik bongsu nani. Dia buat apam ni dengan mak masa raya haji baru-baru ni. Jeles dia tengok apam polkadot yang nani buat sebelum ni, dia pun buat dot2 juga kat apam ni. Huhuh...Kamera nani takleh guna buat sementara waktu. Cilok gambar dia dulu la....Dia ada DSLR, tu pasal gambar cerah semacam je...Halal la ye...Kite kan adik-beradik...huhuh....


57 comments:

Fatin Mraz said...

this reminds me to my moms recipe.. nama sama rupa jer lain..

nway, fm nak cuba lah.. thanks a lot for this.. lama dah carik resipi ni..

EmbunRosaliza said...

Assalam nani, akk ingatkan lps blk krusus n blk klate dh beli dslr heheh, mmg cantik menarik sangat gambar2 tu. gebussnya apam,

Mieza said...

Nani cntiknya apam2 ni..mekar setaman gitu..akak pernah nak wat apam ni..beli la aiskrim soda tu pada malamnya..kekonon esok pagi nak wat la kan...bila bgn esok pagi akak nampak botol aiskrim soda tu atas meja dah kosong..anak2 bedal sampai habis hahahah..depa tatau itu utk wat apam jadi depa minum..sampai skg belum lagi cuba apam mekar ni :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Nani :)
Cantik mekar sungguh apam ais krim soda.. terpesona sungguh..

Nieza said...

cantik tgk apam yg mekar setaman ni.sedapnya kalau dapat rasa ni:)

AZLITA AZIZ said...

cantiknya nani... terpegun akak melihatnya dgn warna yg menarik dan warna-warni pulak tu.. memang menarik sangat..

Boleh ye kalau akak cuba resepi ni.. nampak menjadi aje.. suka pulak akak

nuwairani ismail said...

FM : tula..nani pon baru tau je resepi ni

kak rosaliza : belom mampu lagi nak beli DSLR...huhuh

kak mieza : kat rumah ni xde budak kecik...tu pasal ais krim soda x luak. heheh

mama hawa : terima kasih :)

kak nieza : bahan2 mudah je..boleh try dulu..

nuwairani ismail said...

kakk ita : terima kasih...sila2...ini pon bukan resepi nani jugak...cilok resepi orang...tapi kongsi2 di sini..

Mama Ann said...

Terima kasih nani..Nani pun dapat pahala juga sbb panjangkan ilmu..Mama pun nk cuba juga,,nampak mcm menarik aja....

ainnoraini said...

Wahhh...gebuzzz...
ehemm...ehemmm ada lagi tak nani...kak ain bawak piring mintak sikit...tu la nk buat sendiri bila agaknya tu nk rajin mcm nani ni..

Zaliedana said...

Nani,adoyai rasa cam nak g beli aiskrim soda n wat apam nih malam nih juga lah,tergoda kak ct tgk..Nih kalo da ais krim soda mmg nak wat juga nih,kak ct amk rcp dulu eks..Tq utk nani,mak n En hadi suami isteri..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum nani..
cantiiiknyaaa apam mekar tu nani... mmg mekar indah ngan warna2 yg cantik...sukanya akak tgk..

Yana Shaiful said...

Amboi..mekar mewangi apam dia..geram nak amek sekuntum dua hehee..nnt k.yana nk try resepi ni plak..k.yana bt ari tu xnk mekar pun..
Tp kan cian damia ari tu..lepas mkn apam ni perut dia meragam..siap muntah2 lg..k.yana rs sbb ais krim soda..bdk bwh umo xsesuai lg dgn air kabonat ni..

quinnie said...

kita tak pernah buat apam guna ice cream soda ni..malas nya nak gi kedai beli..hhehehe

nuwairani ismail said...

mama ann : cubalah dulu..manalah tau kan menjadi ke...

kak ain : kalau kite berjiran, nani dah hulur sepiring tu.

kak ct : kita kongsi2 je apa yang kita tau..heheh

nuwairani ismail said...

kak diana : w'salam...kene ada pewarna yang menarik mcm ni la kot baru nampak cantik.

kak yana : tak perasan pulak budak2 tak boleh makan kuih ni sebab dalam rumah nani takde budak2...hehe

kak Q : adeh! kalo dah malas nak gi beli tu, tak dpt nak nolong la...huhuh

ilahjy said...

wah mekarnya apam tuuu ...ada pelbagai corak atas dia...rajen nya cik gu sorg nie...kak ada juga simoan resepi nie ..biras kasi 3 tahun lepas tapi kak kukus bekas besar tak kembang laa hehehe..

nuwairani ismail said...

kak ilah : huhuh...nani tak pernah buat guna bekas besar. kalau bekas kecik ni kene isi sampai hampir penuh. pastu akan kembang cantik la.

tun_telani said...

wahh.. omey! byk pahala wife en hadi tu ye. meniaga pun blh bg resepi kt org lain. iA lg murah rezeki dia nnti.

nuwairani ismail said...

kak tun : mudah-mudahan mcm tu la...

Totie@Tomy said...

lama btol tak makan apam ni..biasa kat kg baru jumpa apam ni..dengan resipi wani ni saya bole cuba..

ady said...

as-salam nani
ish..ish..ish..cantiknye apam tu nani..mekarnye berseri2..warna pun cantik so colourful..

rahel said...

Selamat pagi Nani..cantiknya apam mekar iteww...tergoda lagi..

Nurul said...

Memang comeyyy apam mekar tu Nani.. tergoda lak menengoknya... ;)

Juwita Jamaludin said...

salam nani.. tula lawa gambar nya.. ingat nani dah beli kamera baru..:) tapi mekar sungguh apam ni.. cantik la.. geram rasa nak ambil seketui

LinRosly said...

Assalamualaikum Warni...Cantiknya Apam Tu...Cantik Mekarnya Tu..

Wattie said...

Salam Nani,
Cantik sungguh apam tu mekar menguntum, kombinasi warna pun terang dan cantik sangat, meriah giler

Wani said...

nani,, cantiknya apam !!!.. sebenarnya sebelum ni pun dah ada resepi apam ni .. tak terbuat lagi .... tapi tengok resepi ni apam cantik gebu menjadi nak ambil resepi ni pulak hihi ... tak pernah wat lagi apam ni ... minta copy paste ya

Ros said...

Salam Nuwairani,

Betoi la nani...Kak Ros tengok pun dah menitik air liur dah ni....

Run Away said...

memang comel2 apam ni...;d

Ucu Faridah said...

terimakasih nani bagi petua..insyaallah nanti ucu cuba buat...
cantik mekar pasti di dot-dotkan pulak...

MulutPayau said...

nani....comelnya apam tu....

IXORAROXI said...

Termakasih Nuni, lama dah akak cari resepi apam mekar ni..
gambar memang cantik :)

wahida said...

dari dulu duk amek resepi je, nak buat ntah bilanya....huhuhu....

azwa ayuni said...

nani...my feveret
loni mahal tau ore jual apam gini
penah aku mtk tlg abg ipar aku beli masa bln pose, dia g beli apam hok skali ngan nyor tuh..xbest..

secret lover said...

salam nani!

follow this blog pls.
nak menang dia pnya giveway. hahaha.
http://www.cocospearls.blogspot.com/

thanks!!!

Sue @ Nenie said...

Salam nani..Iyalah, sekarang musim tengkujuh, lagi2 kat berita ada buat ramalan yang tahun ni cuaca agak buruk...Semoga tabah menghadapi semua ni..

Apam ni nampak sangat gebusssss..Hujan2 macam ni sedap buat minum ngan kopi o panas pekat2 kan....

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Nani..
Bonda Nani tinggal di Pengkalan Chepa ye?? Tak la jauh sgt dgn tmpt akak tinggal skrg.

Mmg gebuss apam ni.. Comel2 lak tu.. Moga org yg berkongsi resepi ni diberkati Allah SWT hendaknya...

nuwairani ismail said...

kak totie : try la...senang aje nak buatnya...

abg ady : w'salam...terima kasih... :)

kak rahel : kakak lagi terer bab apam ni...kite baru mo blaja..

kak nurul : alamak! seksi kot apam ni..heheh

kak juwita : insyaallah kalau ada rezeki lebih, nak juga beli dlsr seketol..hikhik..taktaula bile tu...

kak lin : terima kasih atas pujian melambung itu... kembang kempis idung kite...huhuh

kak wattie : w'salam...mak kite yg buat...kite baru nak belajar..heheh

nuwairani ismail said...

kak wani : sila2...jangan malu, jangan segan..nani pon amik resepi orang..

kak ros : alamak....habesla basah komputer tu..heheh

yana : terima kasih...

ucu : tu sesaje je kasi dot2...padahal takde kene mengena pon...

kak MP : terima kasih kak...

kak ixora : dah ada resepi, boleh la buat ye...

nuwairani ismail said...

kak wahida : itu perkara biasa...peram dulu resepi lama2, pastu agak2 kertas nak dimakan anai2 tu, barulah cari balik...heheh.... buku resepi nani pon sama...dah lunyai, tapi bukan semua dicuba pon..heheh

secret lover : i'll follow later on, ok! tq!

kak sue : tetibe rasa mcm nak minum kopi la pulak..'bestnye!

kak nadz : kat mane tu ye? nani ada di sini je sepanjang cuti ni sehingga buka sekolah..

umie mia said...

salam nuwairani, saya nak tanya.. saya baru buat apam ni malam tadi tapi kenapa ye dia tak merekah? boleh tak bagi petua agar dia merekah?

nuwairani ismail said...

sebenarnya, apam ni memang cerewet...nak cakap pon tak kene..nani buat pon kadang2 pecah, kadang2 tak...mak nani kata, kene biar je dulu adunan tu lebih kurang sejam, baru masuk acuan, kukus

Kjee said...

Salam nani. Kjee nk cuba lah resipi ni. Ari tu buat resipi ada sorang blogger to. Ada yg mekar ada yg tidak tetapi semuanya keras sangat2. Last last
bagi mkn itik angsa. Hehehe

Nuwairani Ismail said...

salam kak jee. cubalah buat ni. kalo jadi, gitau. kalo x jadi, diam2 jela. heheh

Nur Asmida Bt Karim said...

Nak cuba try bt apam nie =)

sitiebby said...

askum nani...

minta izin copy resepi ya

: MiZziLLa : said...

salam kak..
sy amek resepi dr blog akak
tq kak..apam mekar setaman..:)

Nuwairani Ismail said...

sila2...memang resepi untuk dikongsi pun...

Masnah Jali said...

Kita dah cuba resepi ni, gebus tapi kenapa tak mekar ye. sedihnya... saya guna dapur gas biasa. agaknya api tak cukup kuat ye?

Aina Mokhtar said...

ada jual tak? i nk order asap... reply urgent. pm me

Nuwairani Ismail said...

aina nak ambil order kat mana??? mak saya ambil order di sekitar kota bharu, makcik saya di kuantan, adik saya di KL.

CiK Su said...

Terima kasih resepinya,Cik Su(CK)dah cuba buat..apamnya betul-betul mekar...

anak zalita said...

cantek apamnye.. :D

Syirah Nayla said...

Begitu mekar apam nye...^-^

Sis Rose said...

salam.. nk tanye. kukus apam ni perli ke ltk papercup dlm acuan atau bokeh kukus atas loyang biasa je?

nurfardzianafadil said...

Salam sis ... nak tanya ..
mcm mana nk jadikan apam tu dia warna warni mcm tue..