kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Tuesday, March 29, 2011

Kak Fida Sayang Nye KEK MARBLE DDL

Assalamualaikum, selamat sejahtera (ayat mcm cikgu mula2 masuk kelas bg salam je).
adus...dh lame buat resepi ni (betol ke ayat?).dh lama cuba resepi kak fida ni.dalam masa 3 hari ni mcm xde mood betol nk wat blog.adoi...kesibukan, keserabutan, kemalasan, ke ape lg..? semua2 yg x patot tu la.jd, terus tertunggak sampai la hari ni.ini pon psl dh ada idea baru nk masuk next entry.jd, nk citenye bila dh byk sgt komen, komplen dlm resepi DDL oleh Beldandy tu, makanya ramai la menyumbang idea mcm mana nk kembangkan lg resepi dgn menggunakan benda alah tu.bg sy, DDL itu sgt sedap jika dimakan ratah.huhuh.cukup seminggu, kena potong kaki la psl dh kene kencing manis. Kali ni kak fida bermurah hati menyumbang resepi kek marblenya tu.sgt sedap wooo...sehingga menjilat piring! kak fida xde blog ye kawan2.tp boleh je tgk resepinya dlm myresepi.com (aka dapur kak fida) adoi...kalo jenguk aje resepi dia, tangan tu gatal aje nk masak.kak fida, halalkan ye adik nuni share kt cni.(x mintak pon xpe, dh tau kak fida mmg bermurah hati nk kongsi2 resepinya).ok, malas nk ckp pjg, meh kite jenguk bahan2 ngn cara buat kek ni.

KEK MARBLE DDL (dulce de leche) - <3 kak fida


bahan :
250g butter
1/3 cawan gula perang
1 cawan dulce de leche
1 sk esen vanila
2 cawan tepung gandum
1 1/2 sk baking powder
4 biji telur
100g coklat masakan (dicairkan guna kaedah double boiler)


cara :
1.pukul butter dan gula hingga kembang.
2.masukkan vanila, pukul sebati.
3.masukkan DDL, pukul hingga rata.
4.perlahankan mixer, masuk tepung dan baking powder (diayak bersama)
5.akhir sekali masukkan telur sebiji-sebiji sambil dipukul sebati.
6.adunan dibahagi dua dan salah satu dimasukkan coklat cair tadi.
7.masukkan ke dalam loyang 3 sudu besar adunan secara berselang seli.
8.bakar dalam over selama 45 minit hingga 1 jam dalam suhu 170 ç.


note : DDL yg digunakan mmg sedia manis.jd, bg yg tidak suka manis sgt, boleh juga kurangkan gula perang tu.kek ni sgt lembab n very chocolaty (betol ke ayat) sbb guna gula perang, DDL n coklat cair.lagi satu, DDL tu akan menyebabkan rasa kek mcm ada caramel skit.

ini sebijik last yg tinggal.yg lain dh selamat masuk perut

guna acuan tart telur sbb sy buat separuh adunan je

pandangan dr atas.xjd sgt marble sbb guna acuan kecik.maybe next time ikut sukatan yg betol

pandangan sisi kek.sgt sedap, hokay!

last but not least, leadership is a matter of having people look at you and gain confidence..

cubalah!

1 comment:

pak muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل