kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Thursday, June 28, 2012

10 Tips Elak Makan Banyak

Assalamualaikum....Salam sejahtera....

Dah lama tak masuk entry pasal diet ni. Bukan apa, sejak kebelakangan ni, program diet tak berapa nak jalan sebab terbengkalai sejak2 balik kampung hari tu. Tapi mujurlah berat tak naik. Cuma tak mahu turun je. Jadi, minggu ni baru nak mula semula. Insyaallah...Harap2 boleh turun sehingga 5 kilo sebelum raya tahun ni. Berat sekarang masih lagi 55kg. Dah turun 10 kg. Alhamdulillah... Target nak capai 45kg harus dikejar! Entry kali ni panjang sikit. Tapi, kalau nak tahu apa yang Nani buat selama ni, boleh baca sampai habis.

1. MINUM BANYAK AIR

Minum air kosong/putih tau! Bukan air milo, air sirap, air kopi ya! Kalau boleh minumlah sehingga 3-5 liter air kosong setiap hari. Apabila bercakap tentang minum air yang banyak, ramai yang susah nak buat sebab kekangan dari segi masa, tempat dan sebagainya. Memang betul pun. Macam Nani, selalunya pulun minum air sebelum pergi kerja waktu tengah hari. Kemudian, bawa air dalam botol siap2 minum lagi di tempat kerja. Tapi tak boleh minum banyak sangat sebab tak larat nak ulang-alik ke toilet di tempat kerja. Balik rumah baru sambung minum banyak2. Selalunya minum air lebih kurang 30 minit sebelum kita makan untuk mengelakkan daripada rasa tak kenyang. Apabila dah minum air, perut dah penuh jadi nafsu nak makan banyak2 pun kurang la. Kadang2 perut kita ni keliru sama ada dahaga atau lapar. Cuba minum dulu, kemudian perhatikan sama ada kita masih nak makan banyak lagi ke tidak. Kalo agak2 nak makan banyak jugak tu konfem perut korang tu jadi perut tong! So far, Nani memang akan minum sekurang2nya 3 liter/day.

2. CARI KAWAN YANG BETUL

Korang pernah tak jumpa dengan orang yang suka sangat makan. Tak tahulah korang cemane kan, tapi Nani memang ada kawan2 jenis yang macam tu. Lebih2 lagi orang Kelantan. Makanan kat Kelantan kan ada macam2. Apabila berada jauh dengan tempat sendiri, mulalah nak bercerita pasal makanan tradisional. Pastu bila dah teringin, mulalah nak masak, makan banyak2. Jadi, elakkan daripada selalu bersama dengan orang yang suka makan. Ada sesetengah orang jenis tak boleh kalau tak ada kawan. Sampaikan nak makan pun mesti berteman. Nani memang jenis tak kisah. Kalau makan sorang2 di kantin tu tak jadi masalah pun. Lantaklah orang nak cakap apa. Bukan apa, kalau berteman ni banyaklah ceritanya. Pastu lama la pulak duduk2 di kantin. Pastu order macam2 lagi. Huhuh.... Bukan nak suruh tak payah berkawan langsung, cuma elakkan je. Ada jugak orang yang suka nak ajak masak2. Itu pun kena kawal jugak sebab takut diri sendiri tak boleh nak kontrol daripada makan dengan banyak. So, kena kuat la. Nani limitkan waktu hujung minggu je nak masak2 ni. Hari lain memang kontrol makan.

3. JANGAN BELI!!!

Kalau nak bercerita bab barang2 yang tidak boleh dibeli ni memang banyak la. Macam Nani, tahun ni memang langsung tak beli beras. Kalau ada masa tengah bengong2 kempunan nak makan nasi tu, tumpang makan kat rumah orang je. Huhuh...wat muke tak malu. Sos cili, sos tiram pun memang dah tak pernah beli tahun ni. Cuma kicap jela belum habis guna, stok dari tahun lalu lagi. Pasni kalau agak2 dah habis tu cuba2 jugak supaya tak beli. Kalau kata biskut, keropok, coklat, lagilah jangan beli. Begitu jugak dengan 3 in 1. Oh ya! Kalau bujang macam Nani mungkin takde masalah la kot. Yang berkeluarga tu pandai2 la korang tutup2 mata tengok benda2 tu semua ya. Memang Nani dah lama tak beli melainkan barang2 yang memang dibeli sebelum ada kesedaran dulu. Beli coklat 2 bar sejak bulan 1 dulu sampai sekarang pun belum habis.

4. SNACK YANG TAK SEDAP

Ada sesetengah orang bukan juga jenis yang suka makan banyak, tapi mulut dia gatal2 nak mengunyah something. Haaa....Memang sayalah orangnya tu. Pendek kata kalauu bagi kerepek 1 balang tu konfem boleh habis. Tapi bukan kenyang pun kan?? Apakah yang dimaksudkan dengan snack yang tak sedap tu? Haaa....Carilah snack atau benda yang kurang carbs, tak sedap tapi boleh buat kunyah2...Huhuh.... Nani makan slice cheese. Mende alah tu kalau dimasak buat kek memang sedap. Tapi kalau makan ratah2 memang tak sedap (nani jela kot rasa macam tu). Nak ceritanya sambil2 menaip ni Nani ambil sekeping keju, makan sikit2. Sampai sekarang pun tak habis2 lagi. Huhuh... Benda lain lagi yang korang boleh beli adalah seaweed. hohoh....Stok seaweed yang dibeli bulan 2 lagi, baru habis hari ni. Gara2 tak berapa boleh ditelan. Ada yang sedap, ada yang tak. Just nak hilangkan gatal2 mulut yang nak mengunyah je ye. Bukan makan sampai kenyang2 hokay! So, elakkan twisties, super ring, potato chips dll tu ye. Semuanya tu tak bagus!

5. JANGAN MALAS

Kalau kita berjalan kat mana2 kemudian ada tangga dan eskalator....ha....jangan malas2 nak naik tangga ye. Kuatkan dalam hati, fikirkan bahawa LEMAK2 DALAM BADAN NI MENJERIT2 SEBAB DAH CAIR. Huhuh...Kuat betol daya imaginasi. Tapi, kalau tempat kerja korang tingkat 12, jangan cari pasal nak naik tangga la kot. So far, Nani selalu amalkan ni apabila naik turun tangga di tempat LRT, komuter tu. Di tempat kerja pun sama. Setiap kali naik turun tangga di sekolah mesti fikir lemak2 kat peha tu menjerit2. Huhuh...Begitu jugak kalau buat kerja2 rumah. Lagi banyak berpeluh, lagi seronok sebab terbayangkan peluh2 yang menitik tu ibarat lemak2 yang dah cair. So, tak rasa diri ni macam malas dah sebab memang dah termotivate dengan sendirinya. Kalau mak2 bising suruh kemas rumah ke, buat jela ye. Jangan merungut. Ibu2 pulak kalau anak2 kasi sepahkan rumah, anggaplah anak itu nak suruh anda exercise lebih. hohoh....

6. SENTIASA INGATKAN DIRI

Part ni yang paling Nani ambil perhatian. Setiap kali kita buat sesuatu, ingat kembali niat asal untuk apa. Ada orang nak kurus sebab nak badan yang sihat. Macam Nani alhamdulillah berdiri lama2 pun dah tak sakit kaki.  Ada orang nak kurus sebab 3/4 almari pakaiannya tu dah jadi pameran je gara2 tak muat. Alhamdulillah, bukan setakat terlebih muat, malah Nani kena alter sikit kain sebab dah longgar! Kalau pakai baju kurung, memang kene lipat kainnya sebab meleret2 dah. Kalau boleh dalam kalendar tu kita tulis target mingguan atau bulanan supaya boleh nampak matlamat kita tu hampir tercapai atau tidak. Kalau tak tercapai, boleh mula balik. Bagi mereka yang nak kawen pun sama. Fikir2lah, ada ke tak baju kat butik tu nak muat dengan badan saiz XXXL tu. So, kena kuatkan hati, kata pada diri bahawa SAYA NAK KURUS. Pada mereka yang dah kawen pulak, jangan rasa selesa dengan kedudukan anda sekarang. Kalau dapat suami yang tak kesah, ok la kot. Kalau dapat suami yang bising2 sebab anda telah gemok, maka berjaga2lah ye. (memandai je nasihat org padahal nasib diri sendiri pun belum tahu lagi). Jadi, pasni kalau jumpa makanan sedap2 tu boleh je makan. Cuma makan sikiiiiiiiiit je. Ingatkan kembali diri sendiri apa yang anda mahu, hokay!

7. GOSOK GIGI AWAL

Kalau tinggal di Sabah / Sarawak ni mungkin takde masalah la kot sebab maghrib awal. Jadi, selalunya kita dinner pun awal sikit. Untuk mengelakkan diri daripada makan benda2 mengarut lagi di tengah2 malam, gosok gigi awal2. Nescaya anda akan rasa malasnya nak makan lagi sebab nanti kena gosok gigi semula. Hohoh... Bagi mereka yang memang gosok gigi sebelum tidur tu mungkin boleh buat la. Tapi kalau orang yang jenis tak kesah kalau tidur tanpa menggosok gigi memang tak berkesan la kot. Kalau Nani, selalunya jam 8-9 malam tu dah gosok gigi siap2. Agak2 perut rasa lapar balik, minum je air. Kalau agak2 tak kenyang jugak, tidur je terus. Habis cerita.

8. BAWA DUIT SIKIT JE

Huhuh....Kalau singgah pasar malam ke, ke tempat kerja ke, bawa duit ngam2 je untuk anda guna pergi dan balik kerja. Kalau dah banyak sangat duit, banyaklah yang nak dibeli. Selalunya setiap kali gaji masuk, memang Nani akan transfer semua duit yang sepatutnya ke mana kemudian akan ada balance yang tinggal untuk belanja makan diri sendiri. Seboleh2nya Nani lebihkan di bahagian saving. So, takdelah membazir duit kita ke tempat lain. Jadinya, balance yang ada Nani siap boleh bajet berapa ringgit sehari Nani akan guna untuk makan. Selalunya tak sampai RM300 pun sebab Nani jarang makan di luar. Kalau kerja pun masih bawa bekal. Kalau Nani makan di kantin (selalunya sebab bos ajak temankan dia je) sama ada Nani minum sahaja @ makan sahaja. Memang jarang2 sekali nak order kedua2nya. Kalau dah order bihun sup, makanya minum air kosong je. Kalau dah order teh limau, makanya makan angin je. Kalau orang tanya kenapa tak nak makan, jawab je dah kenyang. Hohoh... Giler2 punya saving ni. It's true! Memang itu yang Nani buat.

9. SHARING IS CARING

Bagi mereka yang bujang, suka masak2 macam Nani, rajin2lah bagi makanan tu untuk jiran tetangga atau kawan2 tempat kerja ye. Tapi kena ikhlas la ye, baru dapat pahala. Kalau kuih2 yang anda masak itu dibalun sorang2, mak aihh...Konfem tak turun berat badan tu. Nani tak berapa excited sangat nak masak lauk2. Selalunya dalam blog ni banyak cerita tentang kuih2. Sebabnya memang dari kecik suka main2 dengan tepung, uli-menguli ni. Kalau masak apa2 jenis kuih sekalipun, selalunya Nani buat separuh adunan je. Kemudian, tinggalkan di rumah separuh, lagi separuh bagi kawan2 atau jiran2. Kalau kuih jenis yang tahan lama, simpan je dalam peti sejuk, buat frozen ala2 pesen KAK TUN TELANI la ni. Makan seminggu pun belum tentu habis. Nak kata Nani skip betul makanan bergula ni susah jugak sebab memang Nani suka buat kuih2. Tapi buat sikit jela. Makan sikit, selebihnya rezeki orang lain. Orang kata sekadar menghilangkan rasa kempunan tu. Yalah, kalau di Pekan Kinabatangan ni mana ada orang jual brownies, kek karamel, kuih bingka bagai. Makanya kalau teringin, kena masak sendiri. Tapi sebab nak rasa je kan, makan sikit2 dah le..

10. CAKAP SERUPA BIKIN

Hohoh....Penat pulak menaip panjang2 ni. Tak jugak habis slice cheese yang sekeping tu. Alih2 masuk fridge semula. Hokay, kalau dah Nani tulis ni maksudnya benda2 ni memang Nani buat. Cuma, tidak jugak 100%. Ada masa2nya dilanggar jugak mengikut situasi tertentu. Nani dah update entry ni maksudnya apa yang ditulis tu akan sentiasa mengingatkan Nani setiap perkara yang boleh dan tak boleh dibuat. Jadi, sebelum orang cakap pape, biarlah kita cakap serupa bikin dulu. Ini memang dah dibuat dan syukur dah hampir berjaya pun walaupun target asal masih jauh. Carilah kawan2 blogger yang masih bersemangat berdiet walaupun masing2 suka memasak macam Nani jugak seperti KAK CENDANA KASIH, KAK CIK KAMOO, KAK ZALIN ZALINA. Masing2 di antara mereka sentiasa buat Nani bersemangat nak sama2 kurus. Masak tetap masak, tapi tidak mengubah matlamat asal diri.

GANBARE!!!

9 comments:

Acik Erna said...

salam nani..boleh ke acik ikut ni..rsanya tak makan banyak..tapi ulang banyak kali..he he

kasihredha said...

nak kurusss jugokkk..
tp susohhh nyo lah weh

Asyifa Mustaffa said...

nak join club kurus nih..!
ayoo..semenjak masak memasak nie....bam2 dah naiknya...risau gak...!!

bole la kut try nie..~ cuma skrng nie...sy elakkan duduk la lepas mkn...lepas mkn azam dlm hati nie msti bejln....pastu sibukkan diri kuar peluh kat kebun kecik sy tu...:)

tun_telani said...

gambatte!! akak pun balik kg aritu tahap x sedor diri pulun durian. balik sini tgk timbang naik sekilo setengah! meroyan je tgk jarum penimbang tu.. akak skrg suka snacking kacang. ok laa dr makan mende2 manis tu kan. hihi

Amie said...

Bila baca tulisan hasil, pengalaman & ada bukti, memang 100% dipercayai sepenuhnya... harap Nani dapat capai 45kg sebelum raya!

quinnie said...

memang ada benarnya segala tips dari nani ni...hehehhe...kita sekarang ni perut asyik lapar je...huwaaaaa

MulutPayau said...

akak pun nak kurus jugak....tapi mulut asyik nak mngunyah...thnks nani berkongsi tips tu...

Asmara said...

tips yg sangat bagus. harap2 saya boleh tiru. ;) tq nani!

Yana Shaiful said...

kita pun nak 45 kg jgk!!! uwaaaa.. simpan dulu tips ini ^_^