kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Friday, June 22, 2012

Wahai Blogger2 Sekalian....Maafkan Saya.....

Assalamualaikum....Selamat malam...

Bila dah malam2 macam ni mulalah nak masuk entry merepek meraban. Hmmmm.... Tersangatlah penat hari ni tak tahu kenapa. Kalau boleh nak baring2, melepek atas tilam je. Tapi tak boleh nak layankan sangat rasa mengantuk ni. Sampai ke sudah pun tak habis. Malas nak masuk entry yang heavy, jadi entry merepek ni lebih santai sikit la.

Manusia ni tidak semuanya berfikiran sama macam kita. Kadang2 orang terfikir bunga tulip itu cantik, ada jugak yang rasa bunga taik ayam tu yang paling cantik. Ada orang suka makan nasi kerabu, ada yang suka nasi berlauk. Ada orang rasa Fahrin Ahmad itu kacak, ada yang kata Aaron Aziz laaaaaagi hensem. Apa perkaitan dengan semua tu ye??? Hmmm...Ni entry yang lebih kepada pengluahan perasaan la kot... Bukan apa, tak semua blogger ni jenis yang tak kisah.

Nani selalu main copy n paste je bahan2 (especially resepi) dari blog lain tanpa minta izin. Huhuh.... Boleh ke macam tu sebenarnya? Yelah, kadang2 orang anggap kita mencuri karya mereka. So far, kalau tak minta izin pun Nani seboleh-bolehnya akan sertakan sekali link dari mana Nani ambil bahan tersebut. Ada orang akan marah kalau kita buat macam tu. Ada sesetengah blog tu siap setting supaya orang tak boleh nak C&P bahan dari blog dia. Gile kejam kot...? Huhuh...selalunya kalau blog yang mcm tu, Nani salin resepi di kertas kemudian, takde nak wat masuk dalam entry dah. Tak kuasa nak menaip balik semua benda tu.

Ada jugak jenis yang ambil kisah kalau kita cuba resepi dia, tapi tak cakap terima kasih pon. Huhuh.... Seriously, Nani selalu je macam tu. Dah cuba resepi orang, snap gambar, update dalam entry, masukkan balik resepi dia, tapi lupa nak cakap terima kasih kerana berkongsi resepi tu. Ya ampun.....Maaf sangat2 tau. kalau ada yang terasa dengan Nani sebab2 yang macam tu, memang Nani betul2 minta maaf. Bagi Nani, sambil2 kita mencuba resepi tu, memang kita dah terbayang2 akan kemuliaan hati penyumbang resepi, pekongsi resepi dan sambil2 kita menikmati hidangan tersebut, memang kita mendoakan kesejahteraan orang tersebut. Tu kalau Nani la.

Macam Nani, kalau orang copy n paste bahan, kemudian masuk dalam blognya tu tanpa minta izin, Nani tak kisah sangat kot...Cukup kalau orang tu mention nama Nani, memang hati berbunga2 dah pun. Tak minta izin, tak cakap terima kasih pun takpe. Huhuh.... Yalah, kalau kita ni jenis kedekut ilmu, buat apa nak tayang2 dalam blog kan? Lebih baik simpan dalam peti besi di bank tu ha... Mahal sangat kot ilmu yang kite ada tu.

Berkenaan dengan copy n paste gambar pulak. Nani malas nak ambil kisah sangat. Orang lain selalunya kalau  ada manusia yang curi2 gambar tu sebab gambar depa ni cantik. Jadinya si pencuri pun mulalah mengaku tu gambar dia. Berbeza dengan Nani. Pernah nampak orang masukkan gambar dari blog Nani dalam entry dia. Tapi bukan mengaku tu gambar dia, sebaliknya ayat yang ditulis seolah2 mengata yang menu yang kite buat tu dimasak oleh tukang masak cikai2. Nasib baik dia tak bagi link ke blog ni. Hohoh.....Patik memang mengaku, patik ni hanyalah tukang masak cikai2... Jadi, kalau nak curi sekali pun, curi la....Tak larat nak kejar dah.

So, kesimpulan nak cakap kat sini...Blogger2 ni ada macam2 jenis pe'el. Cumanya Nani just nak mintak maaf kalau selama menulis blog ni kan terlupa nak minta izin copy n paste resepi, ataupun nak mengucapkan terima kasih sebagai tanda penghargaan kepada tuan punya resepi. Percayalah, memang Nani dah ucap terima kasih awal2 lagi dalam hati. Kalau ada yang terasa tu memang Nani minta maaf betul2. Pasni kalau boleh Nani cuba untuk buat semua2 tu.

Terima kasih blogger2 sekalian.....

22 comments:

kasihredha said...

dah le ambik gambar org...kutuk2 pula...ish2
apa salahnya ucap terimakasih kan.

sekadar satu coretan said...

Sape tuu sape tu nani..amboiii.. nyibuk la plk nk tau sape yg buat nani cam tuu..

Selamat mlm nani...

madihahmanshor said...

tukang msk cikai2??tapi amik jugok resepi mung kan??haih..x sdr diri la sape yg mengata tu..

mmg org mcm2 perangai..

sury_25february said...

sabar je lah ye nani..pe'el manusia kan..mcm2 ada...

ilahjy said...

kak ilah pun rasa kesal dgn pembuat blog dah tayang tak kasi kopi pula.. mcm mana nak kognsi ilmu.. kak ilah pun bukan ada masa dan malas nak salin dgn pen buang masa juga .. maskan depa tu kira baik dan kita teringin nak cuba dan salin tapi hempehhh..

bab t.kasih tu kena lah kasi kalu ingt link depa...kita org melayu ada budi bicara .. hehehe...

Cendana Kasih said...

salam cikgu Nani...

blog akak mmg di setting untuk takleh copy paste...sebabnyer risau pakwe lama copy paste gambar2 cun akak tu...wakahkahkah...(boleh gitew ?? )

ala, blogger ni pandai, kalau tak dapat copy paste dari satu blog, diaorang akan cari dari sumber lain...tak kisah la mana2...janji semua orang happy dalam dunia tanpa sempadan ni...

Cik Puan Kocik said...

CK pun setting blog tak leh CNP rasanye ... he he dah lupa. Tapi sebenarnya kalau tahu cara dia, still boleh copy juga ... IT nie macam2 kita leh wat.


CK set takleh CNP utk kepuasan menulis diri sendiri ... still boleh berkongsi dgn org lain walau hanya sekadar membaca je.

Cheq Sue said...

bab C&P ni memang letih tau nak pk...oleh sebab setiap orang tu tak sama, makan cara pikir pun tak sama. Kadang2 cheq sue pun lupa nak ucap terima kasih tapi bila ada link tu tandanya kita memberi penghargaan pada dia... **

Nadz Nazharzan said...

Assallamualaikum Nanie..

Lama akak tak bw ke blog kawan2. Blog sendiri pun baru 2,3 hari ni menjengauk..huhuhuuuu.. Macam nanie jugak lah. Mula2 tu sibuk sampai tak nyempat nak update blog. Lama2 akak jadi malas dah..hehehe...

Ermm..mmg manusia ni macam2 perangainya. Jadi pandai2lah kita sendiri handlenye kan..

Yana Shaiful said...

k.yana kdg2 lupa jgk nk tq kat tuan empunya resepi hehe tp xkan lupa bg link..itu tndanya kita igt resepi sape kita amek..dh amek resepi org pndai2 laa bg kredit kat dia hihii ^^

Unknown said...

salam Nani,perangai manusia ni memang gitu ambk pandai tp tk reti nk ucap timakasih harap2 bukan akak lah ya,..

rahel said...

Macam2 perangai manusia ni kak Cik Nani...harap2 akak pun nda' lupa berterima kasih atau letak link blog yang dah diterai resepinya...

Mama Ann said...

Dia cakap Nani tukang masak cikai..cakap balik kat dia ..Ada aku kesah...tak jadi kudis pun Nani...Biar kan ..Orang macam tu jiwa dia tak tenang..semoga Allah beri pertunjuk dan hidayah kpd dia dan kita semua..

Unknown said...

Akak tmbh skit, tukang masak cikai? Tnya dia, ko hado?
Akk pun selalu lupa nk ckp terima kasih tp kalau kita dah puji, dah cuba resipi tu.....sama la mcm ucp terima kasih.
Dlm dunia blogger ni kalau nk ckp psl kecik hati, menggunung tingginya. Ada tu kalau nk masuk kontes, bukan main suruh kita vote, dtg blog kita tak sudi tinggal komen, nk blog yg cun je.....haaa kan dah marah ni:-)...hehe kesitu pulak.

Amie said...

He he he hh... macam-macam pe'el yang ada ye Nani.

Hanis MY said...

Btl tu nani mcm2 peel ish blogger mn la curi gmbr nani msk2 tu huhu

Mieza said...

nani..kak mieza pun selalu kopi je resepi kat blog yg akak visit tu..nak tulis balik tu alahai malasnya..harap depa semua halal kan la..bg akak pula kalau sekadar nak kipopes resepi dr blog WAWMC tu jemput la..akak tak kisah..tp tang gambar tu walaupun tak secantik org len jgn la kopipes gak hahaha..

Semua semua blogger masakan terus maju! Good luck!

FnF Simple Life said...

Hmmm...tapi kalo saya bab curik gambar orang dan mengaku mcm gambar sendiri memang saya kisah...tak kira laa gambar masak2 atau gambar apa sekali pun kan.

sury_25february said...

betul3...setuju ngn zana..uhuuuu...sapa lh aku yg suam2 kuku ni komen lbh2..kang ado yg terasa...kan kan..mmg ada kena jugk dgn blog yg rspi nya x lh cnp.....tu blog org dh femes amos tu n pro amat...hihi...sbb tkut hsilcipta nya d ciplak.

Acik Erna said...

salam nani..memang betul kata nani..acik kadang jadi takut nak ikut resepi.kecuali kalau dah tanya dan dizinkan..
tu sebab acik cuma ambil resepi di blog yang dah bisa je..

EmbunRosaliza said...

Assalam nani akk pun rasa nak tau n nak terjah je ke blog yg amik gambar masakan nani pas tu tulis mskan cikai2 ke apa tuh, sebab akk pun masak n amil gambar sambrono je, main hentam je, takdop nak posing maut pun, janji kita msk n kita cuba.

Mmg ya nani mcm2 ragam amanusia ni, kalo yg baik mmg best, mesra alam, terasa dekat je dihati walaupun tak pernah jumpa. Akk pun sama kdg2 tu main c n p je

Sh. Mariam said...

Salam Nani.....selamat berkenalan,jalan2 jumpa lak blog Nani tu yang singgah .....berkenan dengan cerita C/P tu....pada Akak lah kalau kita tak mau share dengan orang xperlulah berblog bagai...nak tunjuk2 tapi tak bolih nak share.....tapi kalau ambik gambar orang tapi mengaku gambar sendiri.....haaaa tu mmglah salah tak gitu..