kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Friday, February 3, 2012

Homemade Burger Bun

Assalamualaikum....Selamat sejahtera...

Huhuh.... Dah geli kot tengok gambar dalam previous entry ni, kite tengok gambar burger bun pulak ye! Nani dah lama berkenan dengan burger bun yang Cheqsue tayang... Tapi dia ada bibik, rajin la kot nak buat roti2 ni...Kite ni bibik balik bercuti kat Sumatera, terpaksalah cari inisiatif lain untuk menguli...Menurut Kak Tun Telani, beliau pernah buat roti menggunakan mixer mata cangkuk. Jadi, nani sesaje la nak try buat guna mixer tu untuk roti ni...Ternyata tidak menghampakan...Memang roti tu lembut...Cuma kena hati2 sikit la sebab adunan roti kan kental, lepas uli 10 minit, kene bagi mesin rehat jap...Risau jugak kan kalo pakai mesin yang murah2 ni...

BUN BURGER
Resepi : Yani @ MyR
Sumber : Cheqsue

Bahan-bahan (6 biji )
250g tepung roti
15g butter
20g gula
4g garam
1 biji telur
170ml susu (jumlah sukatan susu campur dgn 1 biji telur)
1 sudu kecil (3g) dry yeast
bijan secukupnya -nani tak bubuh

Cara-cara (guna bread maker)
  1. Masukkan semua bahan-bahan kecuali bijan ke dalam breadmaker. Pilih untuk buat doh. On kan.
  2. Bila dah siap, keluarkan dr breadmaker. Tumbuk-tumbuk utk keluarkan angin. Bahagikan kepada 6. Buat bentuk bulat. Rehatkan selama 10 minit.
  3. Ambik sebiji roti. Tekan-tekan untuk keluarkan angin. Buat semula bentuk bulat. Ulang sampai habis. Biarkan roti naik 2 kali ganda.
  4. Sapu/semburkan permukaan roti dengan air. Kemudian taburkan bijan. Bakar dengan suhu 180C selama 12-13 minit.
Cara-cara (nani guna mixer mata cangkuk)
  1. Masukkan semua bahan kering dan butter (kecuali bijan) ke dalam mangkuk mixer. Gaul sekejap guna senduk sehingga bahan sebati.
  2. Masukkan susu + telur tadi ke dalam adunan tepung dan gaul hingga bercampur semua bahan.
  3. Putarkan mixer selama 10 minit. Kalau agak2 doh belum lembut lagi, putar lagi 10 minit. Pastikan semua bahan telah sebati.
  4. Tutup mangkuk mixer menggunakan plastic wrap dan biarkan doh naik lebih kurang 40-60 minit atau naik 2 kali ganda.
  5. Tumbuk-tumbuk utk keluarkan angin. Bahagikan kepada 6. Buat bentuk bulat. Rehatkan selama 10 minit.
  6. Ambil sebiji roti. Tekan-tekan untuk keluarkan angin. Buat semula bentuk bulat. Ulang sampai habis. Biarkan roti naik 2 kali ganda.
  7. Sapu/semburkan permukaan roti dengan air. Kemudian taburkan bijan. Bakar dengan suhu 180C selama 12-13 minit. Nani biarkan roti dalam oven selama 5 minit selepas tutup api untuk mendapatkan warna perang pada permukaan roti.
Nani buat benjo la konon2...tempek aje atas telur mata, pastu letak sos cili

Yang ni memang beger mesia...Letak sambal sotong, pastu hirisan timun. Kenyang untuk makan lunch


Beginilah rupa mata cangkuk mixer tu...Selalunya kalau beli mixer, memang disediakan mata utk uli roti.. Tapi mixer nani murah2 je, mcm ni je mata cangkuk tu...Tapi roti tetap lembut macam yang bibik BM buat...

26 comments:

kasihredha said...

breadmaker ke nani?
or mixer unk kek tu?

Cheq Sue said...

masa xde bm dulu, cheq sue ada jgk buat roti guna mata cangkuk ni, tapi rasa2 baik guna manual...sebab asyik dok tergolek aje dohnya tu...

Hanis MY said...

Syoknya kalau boleh buat roti sendiri... Yum yum

Acik Erna said...

assalam nani..acik tak de mata cangkuk yang bentuk gitu..bentuknya lain..tapi boleh jugak cuba kot..tima kasih nani..

ady said...

as-salam Nani
mmg best buat roti sendiri..tak payah beli, kalau beli pun mahal..roti npk gebu dan lembut..

quinnie said...

nuni nanti kita nak cuba la guna cangkuk nih..sejak beli mixer bertahun dulu..cangkuk tu jadik khazanah je..hahahha..tak pernah cuba sebab takut mixer berasap..kakaka

nuwairani ismail said...

nani guna yang mixer..

nuwairani ismail said...

huhuh...kene atur jugak la kalo pakai mixer..doh kental kan memang tergolek2 la..tu pasal nani buat kejap2 je..pastu tolak2 doh ke tengah baru buat balik...kes malas nak uli pakai tangan

nuwairani ismail said...

Bread maker kat sana mesti canggih2, murah kan? ingat nak angkut la sebijik

nuwairani ismail said...

kalo mixer acik jenis yg lain, mungkin lain kot bentuknya...tp kalo dia tulis fungsinya adalah untuk uli roti kire sama la tu

nuwairani ismail said...

w'salam abg ady...memang betol pon...best tu satu hal la..pastu kalo kat kawasan kampung mcm tempat nani duduk ni memang payah sikit nak jumpa mende2 mcm ni,

nuwairani ismail said...

hmmm..kene hati2 jugak la kak Q sebab tergolek tu satu hal..pastu takleh nk pukul lama2...buat kejap2 ok kot..

nOOrsha said...

waa mmg menjadi btol n nmpak gebus je roti beger nuni nak..nak sebiji..akak xde daging buger tp ada telo je..wat benjo pun sdap kn :)

tun_telani said...

hihi.. mmg kene pegang betul2 mixer tu.. akak nyer mixer tu hadiah kawin, jenis tahan lasak sket. tp kt kg guna mixer Singer yg xtau dh bape tahun umur dia. Ok je. mmg kene berenti kejap2 takut berasap. kui kui.. kdg2 bila hari panas lg cepat wat roti guna mixer dr BM.

Cekgu Maz said...

salam.....rajinnyer dia meroti..

Mamasya said...

Slmt Menyambut Maulidur Rasul Nani.suka tengok roti burger nani tu...bam..bam...menjadi elok.ada mixer tak penat sgt nguli....

cik cek said...

Rajinnya adik kita sorang ni buat roti burger...puas hati kan tak yah susah p beli...buat je sendiri...:)

Wani said...

salam nani ..ke mana nani menghilang .... kak wani terlepas train tengok menu neh ...bestnya buat roti .. ooo itu yg mata cangkuk ya .... mixer rumah ni pon ada gak tapi x pernah guna lak hihi ..nanti blh la nak cuba buat roti

Sue @ Nenie said...

Salam Nani..Sue pernah sekali jee guna spiral tu, sebab dohnya berputar kat spiral dan masuk ke dalam mix tempat cucuk spiral tu..jenuh nak bersihkannya..sejak itewww tak berani lagi nak guna spiral tu....adun doh guna tangan jeeee

nuwairani ismail said...

memang selalu buat benjo pon kak sha...huhuh

nuwairani ismail said...

lagi senang wat pakai ni...tak lenguh tangan nak menguli..nak cuci pon takdelah cerewet macam cuci mixer buat kek...thanx kak tun atas idea bernas ni!

nuwairani ismail said...

meroti sendiri lagi puas hati kot...

nuwairani ismail said...

memang pon! kalo dulu tu rasa mcm muscle tumbuh sebelah tangan je...skrg alhamdulillah senang keje

nuwairani ismail said...

huhuh...rajin tak rajin la kak...yg dijual kat kedai tu tak terjamin lagi halal ke idok..maklumlah kat sini payah nak cari kedai roti

nuwairani ismail said...

bizi sikit la kak wani...tu pasal jadi mcm chipsmore..kejap2 je bleh ada masa nak menulis...lain2 masa tu memang diperuntukkan untuk berehat aje...

nuwairani ismail said...

owh...nani memang kontrol bende tu supaya tak naik sampai ke atas. so far, nani uli pakai mixer ni xde la pulak naik sampai ke atas. mungkin laju sangat kot..hehhe