kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Thursday, February 2, 2012

What A Bad Day!!! Episod 2

Assalamualaikum....Selamat Sejahtera....(nanii je kot yang tak berapa nak selamat hari ni)

Seriously hari rasa teruk sgt2! Semua perkara yang dibuat tidak menjadi malah menjadi lebih teruk lagi... Kisahnya bermula apabila....

Suatu pagi...seorang budak bernama Nani dengan begitu rajinnya bangun awal gara2 nak mencuci kain di belakang rumah. Dia dengan senang hatinya menyanyi lagu Kak Ramlah Ram SESAAT KAU DATANG...(asik2 nak nyanyi lagu tu je sekarang)...Baru je dia bukak pintu dapur, sekali ada nampak seekor binatang lebih kurang 1.5meter panjang (dari kepala sampai hujung ekor) duk sondol2 plastik sampah. Di dalam hatinye terdetik, "Nate gapo lagu tu?" (ayat bajet budak bandar yg tak kenal binatang liar). Ada kepala, ada ekor panjang, ada kuku tajam, kulit menggerutu, nak kata buaya, Sungai Kinabatangan ni jauh lagi...Tiba2, kelluar lidahnya yang bercabang! Sah! Konfem! Itu adalah biawak komodo! Benda itu pulak tak reti2 nak lari....Haih! Apabila konfem itu adalah biawak, lalu dia pon menjerit, ahhhhhhhhhhhhh! (mcm tak cukup kuat je) AAAAAHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!


Terdengar suara biawak berkata, "Opocot! Tokojut, den!" (itu hanyalah rekaan semata2) huhuh... Dah Nani jerit tu, biawak tu pon lari masuk semak balik... Dup dap jugak la tengok menatang tu....Besar seyh!! dah takot2 ni terus tutup pintu. Kemudian, konon2 nak masakla sikit....Tengah nak ambil bahan2 nak buat Yorkshire Pudding tu, dengar lagi bunyi plastik. Sekali, Nani jenguk dari dalam bilik nampak biawak tu datang lagi! Cecepat amik kamera, snap gmbr dia dari tingkap bilik....Siap makan sampah ko! Haihhh....Serius geli! nani ketuk2 lagi tingkap nak suruh dia lari...tak lari jugak! pastu, nani syuh! syuh! dia barulah dia lari masuk semak balik...

Orang tua2 kata, kalo ada biawak melintas kat depan, ada petanda buruk akan berlaku...(takleh percaya sangat la) tp nak dijadikan cerita, nani buat yorkshire pudding utk kali kedua plak, tetap jugak keras kekung! padahal dah ikut tips2 yang kakak2 otai ckp...adeh! memang tak berjodoh betol dgn mende tu...oklah, fine! kemudian siap2 pergi sekolah...dah sampai sekolah, nani dimaklumkan bahawa cuti yang 3 hari ni ada program pulak. nani kene jadi juruacara lagi. punyalah nani dh prepare nak pegi tdo rumah kawan kat sandakan 3 hari ni, tp hampeh betol la! dah last minute macam ni terpaksa cancel..kawan tu dh berharap sgt2 dah...siap plan nk gi shopping barang2 bakery lagi....sedey sgt2...yang paling sedey tu nani kempunan nak makan keropok lekor...alih2, bagitau dia suruh simpankan keropok lekor tu sampailah 2 minggu lagi...sebab masa tu je cuti sabtu ahad yg boleh duk lama sikit kt rumah dia...sabtu depan kene sekolah ganti pulak. 

dah tensen2 ni, mulalah rasa nak marahh ngan semua orang...huhuh..balik rumah, on laptop....tak mo nyala la pulak!!!! haih! kang ade je laptop terbang masuk mulut biawak ni...sejam lebih duk try barulah dapat.... ni baru boleh update blog...tensen tahap gaban dah...okes! konon2 nak buat cookies, tp dlm keadaan kelam kabut mcm ni nani risau kukis tu tak menjadi...nak gosok baju, riasau terbakar pulak...biarlah rehat2 aje mlm ni...tanak wat pape...esok pon malas nak keje betol2 sebab orang lain cuti 3 hari, kite kene pegi sekolah! hampeh! ni semua gara2 BIAWAK KOMODO YANG HUDUH! HAIH!

11 comments:

kasihredha said...

mak aiiii besar nyoooo...bewok ko boyo tuh.
gelinyo..
suami akak pernah brek kereta sebab bewok melintas hingga kena langgar dari belakang...kenangan mengusik jiwa.

rahel said...

Cik Nani..besar juga biawak yang ko piara kat belakang rumah tu..bole panggil orang fhilipin suruh tangkap...hahaha..

Wani said...

nani ...lucu cerita nani hari ni :D " bewok riye" la tu orang kampung panggil .ekor dia belang2 kuning kan.. takkan x rajin dengar ... haha3... bewok riye ni kalu bisa dok tempat2 ada air.. macam paya dok??..kalu belakang rumah sini ,, dah biasa tengok dah nani.. besar dr biawak ni ada lagi ...bewok gini siap makan anak ayam lagi ... mak suka bela ayam tu gakkk... .. sebab ada hutan2 belakang tu ..sokmo mari .. .. memang habitat dia la...tapi sekali hambat ambil batang kayu panjang dulu ... biawak tu yang lari dulu .. ha3.. nampak mcm berani tak :D

Along Maklong said...

sukanya baca cerita nani tentang biawak ni..
pagi2 hari dah tersengeh2 sorang depan pc..
hehehe.. makcik dah lama tak jumpa menatang ni..
besar giler ni..

Ida,Japan said...

bewok nk cari kawan tu kut...he..he.org siam suka tangkap bewok ni nani...

Cheq Sue said...

hi hi hi... maafkan cheq sue sebab gelak... haish budak nani neh... serba serbi tak kena guano nih...

bewok riye... keras kejung... eeeeeeeee belajar bahasa klate ah kita... :)

Madi @ Aed said...

yakkkkkk..lamo x jupe bewok..haha..geli seyyy..sabar ye nani..hehe

tun_telani said...

ewww.............. bewokkkk!!!!!!!!! lama x nampak weyy.. haha.. dulu masa kecik2 tokki akak siap tembok bewok beso (dia bekas polis, kt umah mmg ada senapang).. pastu ikat tali kt tengkok dia, pastu kiteorg (akk n sepupu2 semua) pakat tarik aa tali tu (tarik bewok) buang kt tempat sampah.. haha.. nostalgia zaman budak2. skrg kdg2 je nampk bewok ni. dh nk pupus kot.

Mama Ann said...

Nani..tu la dok seram sgt tengok ikan keli mama ..last2 lg seram.. biawak yg datang..hahaha mama tergelak..sori la no..Mama pun takut juga tengok biawak tu ..besar nya..Nani jgn kata apa2 kt biawak tu kalau dia dtg lg....mana tau itu jelmaan putra raja kot ..dtg nk tengok Nani..mcm cerita putra katak tu...

EmbunRosaliza said...

Assalam nani, nate bewak rupanya, huhu besar gedabak, takut akk tgk. Mmg ada nani hari2 yg kita lalui tu serba tak kena n serba tak jadi, kalo buat kerja mesti je nak kena sakit, pgg pisau , terkena jari, pegang sterika, tergosok lengan heheh, yg eloknya rehat seketika. Tapi bila ptg atau mlm pasti ada berita bahagia n gumbira

nOOrsha said...

salam nani..wahahaha..tersengih2 akak bace entry ni.hihi...mmg bwk ma;lang pakcik bewak ni kan..hadoi..dye taw tu umah ank dare tu pasal dye dtg skodeng..kikiki...