kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Monday, January 16, 2012

Nasi Tumpang

Assalamualaikum....selamat pagi....

Hari ni tetibe 'terajin' pulak nak update entry di awal pagi....Padahal kene gi sekolah awal ni...Ada pendaftaran pelajar tingkatan 1 yang tercicir namanya....Oh ya, bercakap tentang pagi ni, dah sarapan ke belum? Nani minum air kosong habis 1 botol 600ml dalam masa setengah jam ni. Bangun awal tadi, terus timbang berat badan, sekali turun jadi 59.2 kg! Alangkah gembiranya sebab berat dah kembali kepada asal (seperti minggu2 lalu). Nasib baik 2 hari cuti dengan melantak macam2 ni sempat lagi nak cover...

Ok, kita lupakan dulu cerita pasal diet ni...Pagi ni entry nani berkisar tentang salah satu antara sarapan pagi yang popular di negeri Kelantan. Tapi tak pastilah negeri lain ada ke tidak. Sebab tak pernah jumpa lagi kat tempat lain. Sebenarnya ada je orang Kelantan yang tak kenal nasi tumpang ni. Huhuh....Rupanya lebih kurang macam dalam gambar ni...


Dibungkus dengan daun pisang, bukan sehelai tau, tapi berlapis2 juga menjadi bentuk kon. Memang di luar pemikiran la macam mana dia buat ni...Untuk mengemaskan lagi bungkusan tu, sebatang lidi pendek dicucuk pada lapisan paling luar daun pisang tu....Apabila kita buka lapisan daun pisang itu, kita akan nampak isi dalamnya lebih kurang begini...

Isi dalamnya tu adalah nasi lembik yang dimasak macam nasi impit la kot. Kemudian bahagian atasnya ada lauk gulai udang dan ditengah2 tu dia letak serunding ikan.... Memang sedappppp! Macam makan nasi impit la jugak. Kalau sedap lauk2 tu, sedap la nasinya.... Lagipun bungkusan daun pisang ni membuatkan aroma nasi tu lagi wangi....

Ayah memang selalu beli sarapan yang macam ni untuk kami hari2...Tapi, ini kiranya sampingan jela..Kalau nani memang kene bantai nasi berlauk juga sebungkus baru boleh kenyang. Huhuh....

23 comments:

ady said...

as-salam nuwairani
npk menarik Nasi Tumpang ni nuwairani..kat sini tak ada nasi macam ni..terpaksalah pergi kelantan kalau nak rasa nasi tumpang ni kan...

nonierahman said...

salam kak nani.sedapnya nasi tumpang.nonie pernah makan kat restoren belanga kat sini.ada gulai ikan kat tengah2 tue.nie yg rasa nak p cari lagi nie.

EmbunRosaliza said...

Assalam nani, dulu2 ada org jual nasi tupe ni kat kg akk, tapi la ni bila akk nak cuba n terimgim nak mkn org dah tak jual dh huhu, ni kalo nak mkn kena cari area kota baru ni,

tun_telani said...

wah.. x pernah tengok pun ni!

Qhaifa Nur said...

tak pernah try lagi...semua disumbat dalam nasi
sedap ni...

Along Maklong said...

ya allah nani..
terliurnya makcik tengok nasik tumpang ni..
masa g kb hari tu dapat beli sekali je..
cuma satu pulak tu.. kena kongsi.. huhu..
rasa tak puas dan teringat2 sampai sekarang..
entah tahun bilalah makcik dapat g kb dan makan nasi tumpang ni..

Mamasya said...

Aslmkum Nani.nasi tumpang ni akak suka sgt tp dah lama tak mkn,kat kws kg akak mmg tak da.pernah cari atas pasar Siti Khadijah dan pasar mlm yg dkt pasar tp tak jumpa.

Mama Ann said...

Nani..nanti mama pegi KB mama nk suruh Julia cari nasi tumpang ni..Kt mana ye ada jual nasi ni..nampak mcm gading gajah pun ada....Tk pernah tengok ..Teringin la nk try...

Cheq Sue said...

aish...kita dok ajim nampok nih, make pun dok ajim.... :)

Hanis MY said...

lam doh tok makey ni... yum!

rahel said...

Nani,lama tak mkn nasi tumpeng ni...

nOOrsha said...

salam nani...alaaa..akak x pnh makan..nampak sedaaaappp tu... ape2 makanan yg dibungkus dgn daun pisang mmg best kan aromanya..kite nak makan pun tambah berselera... huhu....nanti klo gi kelantan nak carilah nasi tumpang ni :)

efa fairuz said...

huhu.. sedapnyo nasik tumpang.. kalu blk kltn payoh nok cari sebab alek pasir mas ni payoh nok cari.. hehe

efa fairuz said...

oloh ayat berbelit.. nok oyaknyo lamo do'oh doh x make nasik tumpang ni.. huhuhu

Wani said...

lamo doh x makan nasi tupe neh..terliur la pulak... rasa2 kat pasar tani belum tentu leh jual neh .. nok gi cari la sekali .. kot2 ado lah.. rata2 orang luar dr kelate x kenal nasi tupe ni kan??? lauk gulai udang tu yg sedak kan/?;D

CT Delima said...

As'salam nani

K.ct pernah nampak nasi tumpang ni. pernah gak tanya kawan2 yang pernah makan. Tapi rata2 kata tak pernah buat...huhu. Nasi ni dilenyek halus ker apa Nani, teringin pulak nak merasa nampak macam sedap jer tu..

kasihredha said...

boleh tumpang makan??

Naz / Nadz COSK said...

Naniiiiiiiii..... kak Naz suka nasi tumpang ni. Tempat lain selama ni akak tak pernah jumpa rasanya. Akak 1st time jumpa nasi tumpang ni pun bila dah tinggal di kelantan. Best kan..
Ish nani ni, kalau mengajar di sini, mesti tiap2 hari nani sarapan dgn nasi berlauk kan..hahaha..

quinnie said...

nani..kita gi kelantan tak jumpa lagi nasi ni...tapi teringin nak rasa....:)

Acik Erna said...

nani..belum pernha acik jumpa nasi tumpang ni..cuti sekolah bulan 3 nanti nak pi kelantan,,acik ingat nak cari kle..kalau ada orang jual..

lina_pg said...

oo..camni rupanya nasi tumpang ni..kaklina tumpang makan kat sini lah.

Totie@Tomy said...

nasi tumpang terbaik..lama betul tak makan..

Sue @ Nenie said...

Salam..Pernah sembang2 ngan opismate dari Kelantan pasal nasi ni..Ohhhh, macam ni rupa dia yaaaa