kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Tuesday, January 31, 2012

Apam Mentega

Assalamualaikum.... Salam sejahtera...

Dah lama nani x update entry pasal masak2 kan? Huhuh...Maklum sajalah sekarang ni sibuk betul. Makan pon yang cincai2 aje. Takde nak masak spesel dah. Cuti seminggu pon duk habiskan di rumah orang je... Jadi, ni resepi yang nani dah pernah masak sebanyak 2 kali kot...Sempat buat sekali masa kat kampung. Kemudian balik sini buat lagi sekali... Tak sangka masa kat kampung tu mak nani suka dengan kuih ni...Orang yang paling bertanggungjawab memperkenalkan resepi ni adalah Kak Tun! Huhuh....Tak tahulah kenapa dia beriya betol promosi kuih ni dulu. Terus nani masuk dalam list. Tapi balik kampung baru try buat...Rasanya? Memang puas hati! Sedap tau!

APAM MENTEGA
Resepi : Kak Fiza Myresepi
Sumber : Tun Telani

Bahan :

(A) Gula Hangus
*1 1/2 cawan gula pasir
* 1 cwan air
*250 gram mentega

(B)
3/4 cawan gula kastor
4 biji telur
3 cawan tepung gandum # (ayak)
2 sudu kecil baking soda #
1 tin susu cair
1 sudu kecil esen vanila

Cara-cara :

  1. Gula hangus : Masukkan gula dalam periuk, masak dengan api perlahan hingga larut dan berwarna perang. Padamkan api, dan masukkan air. Nyalakan semua api dan kacau hingga semua larut dan masukkan mentega. Kacau rata, dan ketepikan.
  2. Putar gula, telur dan esen vanila hingga kembang dan masukkan gula hangus yang masih panas tadi.
  3. Masukkan susu selang seli dengan tepung, gaul sehingga sebati.
  4. Perap adunan selama 30 minit.
  5. Tuang adunan ke dalam acuan lompang dan kukus selama 15-20 minit.
  6. Selamat Mencuba!!!
buat dalam acuan tart...tapi teramatlah besar saiznya...makan sebijik pon dah konyang!


30 comments:

dZana said...

nk buat jugak la nnti.. gebuzzz tul nmpknya...

nuwairani ismail said...

ha...kalo belom buat, bagus buat ni...sedap tau!

tun_telani said...

hehehehe.... memang sedap!! xtau dh bape kali akak buat apam mentega nih. hihi.. buat byk2 pastu frozen, senang bila2 nk makan, panaskan je. hihi

ainnoraini said...

Nnt kak ain nk try la jugak...
Hari tu baru jer buat kek gula hangus.. Jadi la jugak...

nuwairani ismail said...

yg ni lagi senang dari kek gula hangus kot

nuwairani ismail said...

owh...bleh frozen ek? nak try jugak la..

Zaliedana said...

Kak Ct nak komen kat sini dah 2kali,ashik tenet xda n terpadam jerk..Kak ct pon dah 3kali wat apam nih,mmg lmbut,gebu jer kan,tapi nak share jugalah ikut pengalaman sendri kan,kalo wat lam acuan lompang,xleh ltak penuh n api besar sgt,kalo x,apam jadi xmontok n molat kat atas tuh..Jadi tah bentuk pa tah kat atas tuh,tapi kalo kak ct letak lam acuan len,ok jer,hehe..

rahel said...

Selamat malam Nani..sempat juga ko buat apam ye..bagi akak seketul..

nuwairani ismail said...

betol la kak ct...macam lain pulak guna acuan lompang ni..nest time nani nak try buat dalam acuan lebiu mcm kak ct buat tu...heheh

nuwairani ismail said...

kuikuikui...apam ni dah selamat pon kak...hihih...

kasihredha said...

nampak sedap benar apam ni..

norlieharumaini said...

gebunya... akak pun suka buat sebab kejadian menakjubkan... nnt akak teringin nk cuba resepi ni lak..

Ida,Japan said...

Nak sikit apam ni nani..sejuk2 ni perut lapar aja la

Hanis MY said...

Cedapnyaaa nk cuba buat la hrp cantik dn sdp cm nani buat

MulutPayau said...

gebu dan cantik....tengok apam tu perut akak berdondang sayang...hehehe...

quinnie said...

cantiknya elok gebunya nuni..dah lama betul kita tak buat apam kak fiza nih...

Pen Biru said...

ntah bila le dpt buat kuih2 cmni..huhuh

ady said...

as-salam Nani
cantik dan gebu kejadian apam tu Nani..gojesss!!!

Mieza said...

nani cayanggg..sedapnya apamni..kak mieza pun dah pernah wat..comelll sesangat..anak2 suka..nak sikit nani!

nuwairani ismail said...

akak ni semuanya nampak sedap.heheh

nuwairani ismail said...

nani pernah try resepi lain....tp memang lain kejadiannya...kene try la baru tahu

nuwairani ismail said...

nani yg panas ni pon asik lapar jugek...

nuwairani ismail said...

org lain buat laaaaaaagi cantek! tp memang recommended la

nuwairani ismail said...

nani kalo bukak blog, mesti mulut rasa nak kunyah2 je...heheh

nuwairani ismail said...

hmm...kite buat ni pon sebab kak tun yg promote.hihih

nuwairani ismail said...

tak kisah la kak kuih pape pon...janji boleh makan hasil air tangan sendiri...lempeng cicah sardin pon ok :)

nuwairani ismail said...

w'salam abg ady....sungguh tinggi pujian itu...huhuh...terima kasih...

nuwairani ismail said...

tula...nani pon tkejut sebab mak pon suke makan apam ni...

Cekgu Maz said...

salam...sungguh menggoda la apam nie...cantek

nuwairani ismail said...

terima kasih cekgu!