kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Sunday, January 8, 2012

Tepung Boko ke Talam?

Assalamualaikum....

Hihih...Takde entry masak2 lagi sebab belom kerjakan lagi kamera yang ada masalah tu...Huhuh... Cumanya nak cerita sikitlah...Masa bercuti sebulan setengah di rumah hari tu punyalah seronok sebab mak rajin betol nak melayan selera anaknya ni. Cemanelah anaknya tak GEMS kan??? Huhuh... Rasanya dah pernah cerita kot sebelum ni. Nani ada 6 orang adik beradik. 4 dah kawen. Semuanya dah keje. 3 orang di KL, 2 di Ipoh. Nani je tercampak ke Sabah. Jadinya, cuti 6 minggu hari tu masing2 sibuk dengan kerja. Kita duk rumah sorang2 ni dah rasa macam anak tunggal pulak. (tu pasal suka nak mengatur mak dengan ayah tu).

Setiap pagi ayah belikan nasi berlauk. Tengah hari selalunya mak masak la. Kemudian petang2 sikit mak suka nak masak sumthing utk dikunyah2. Kalau musim hujan macam ni memang mak suka beli ubi, kemudian rebus. Dari dulu sampai sekarang, memang mak suka makan ubi rebus. Kalau dah hari2 makan ubi rebus ni jemu la jugak kan? Tapi mak macam tak kisah sangat sebab katanya zaman dulu2, arwah atuk bertanam padi. Zaman dulu, padi ni orang tuai setahun sekali je. Kalau beras dah habis, mereka 12 beradik ni makan ubi rebus je. Mungkin tu satu nostalgia pada mak sehinggakan dia tak jemu2 makan ubi rebus setiap hari.

Suatu hari, nani menyuarakan hasrat nak makan kuih yang dibuat daripada ubi kayu ni. Bukan main lagi dialognya tu.

Nani  : Mok, nani raso nok make kuih hok guno ubi kayu kala koko2 tu, pahtu ado palo sate atah dio tuo
Mak  : Kuih gapo lagu tu?
Nani  : Aloh, hok guna ubi kayu sagat tu, pahtu masok nga nise tu la. Mok rajing wat doh tahung lepah.
Mak  : TEPONG BOKO ko?
Nani  : Tok tahulah tepong boko ko gapo dio...hok lembik2 tu la...
Mak  : Basuhla sagat besi tu kalo nok wat gak. Lamo doh tok guno, cemar tuh.

Dengan bersemangatnya nani menyental sagat besi tu, buang segala yang berkarat, cuci bersih. Pastu sagat ubi kayu mentah. Kemudian mak pon ajar la buat kuih TEPONG BOKO ni...Kacau ubi sagat dengan gula nisan (gula melaka) sehingga pekat likat dan masak. Tambah sedikit air dan garam. Kemudian mak pon buat yang bahagian atasnya tu. Kukus kedua2 bahagian atas dan bawahnya. Agak2 dah masak, terus nani dah x sabar2 nak makan. Memang dah lama betol mengidam. Apabila dipotong, rupanya lebih kurang cenggini la. 

gambar diambil dari google di sini
Kemudian, kami 2 beranak berdialog lagi...

Nani  : Mok, kuih ni serupo mace kuih talam jah??? 
Mak  : Ho gak, meme TEPONG BOKO  tu kuih TALAM....
Nani  : Laaaaaa....hahah! Tok ingat, boko tu talam...

Punyalah nani ni macam bodo2 je sebab tak kenal kuih talam. Yang sebenarnya kalau TALAM dalam loghat kelantannya memang kita panggil BOKO....Tulah...baru tak sampai 10 tahun merantau ke negeri orang, boko dengan talam pon dah tak kenal...adeh!

21 comments:

Cheq Sue said...

dok kg, kata tpg boko, dok bandar kata talam. Kayanya bahasa kita!

Yana Shaiful said...

hahaa..nk tergelak k.yana bc dialog 2 branok tuu..k.yana pun dh xigt boko tu talam..dh lama merantau..byk perkataan kelate xguna dh..kawen plak dgn org luar lg xguna sgt hikhikkk

Mak Qis said...

agah tuhhh x igt dia boko tuh talam...hahaha....

nani...akak suka tepung boko ubi hok klate versi kepala hok pekat deme cedok boh atas part ubi tuh..perghh sedakkk..hehehe

Wani said...

nani... kalu tepung boko...kalu versi kelate ... yo la hok lembik2 palo sate tu .. ubi sagat tu pon lembik2 jugok... lamo doh tok make .. kuih talam ni dia agak keras sikit topping atas tu .. yo dok ..??teringat ko arwoh nenek sokmo buat sedak .. haaaa sudah,,, habis cakap kelate terus hahaha..:D

EmbunRosaliza said...

Assalam nani, akk selalu kalo blk klate mmg suka cari tepung boko ni, mmg ingat sangat dan sangat popular tepung boko ni, tapi bila selalu dok sebut talam2 tu yang jadi lupo ko boko kito heheh.

Bestnya mak suka melayan, dapat merasa air tangan mak sesekali blk kg heheh, jom blk kg pulak raya cino ni hehe

Amie said...

Ooohooo...kuih talam ubi rupanya! kuih ni memang sedap sungguh Nani... kak Amie yang malas buat kuih ni pun jadi rajin kalau mengidam nak makan kuih talam ubi! Tapi air tangan bonda memang tiada tandingannya....

Mama Ann said...

Mama pun suka..tp tk pandai buat..mama selalu order ja....my peberet tu..nk yg atas tu lemak masin sikt..huish sedap....

nuwairani ismail said...

cheqsue : tula kan...sampaikan dh boleh lupa plak..

kak yana : kalau x guna, jarang dengar pulak, memang bleh jadi x ingat.

kak qis : sama la...yang tu memang terbaek la!

kak wani : kalo versi kelate meme jenis lembik2 tu...sedak hok tu lagi...ore xdop gigi pon bleh make.

kak rosaliza : tula...kalo kelik kelate mesti jugok nok make kuih2 kelate ni..

kak amie : 6 minggu balik kg rasa mcm tak cukup je...x puas lagi merasa air tangan ibu ni...

mama ann : sebab ada yang lemak2 masin tu la menjadikan kuih ni sedappppp betol!

Along Maklong said...

nani..
makcik pun suko kuih ni..
tapi dok pernah buak pung.. hehe..
bilo nok make gi beli kat pasar jah.. kalu hok potong comey ni kurang best bagi makcik.. sebab mokcik suko hok lembik2 sikik tu.. hahaha..

nuwairani ismail said...

makcik...kalo kelantan punya versi, memang jenis yang lembik2 tu...kene makan cedok pakai sudu...nanti pon suke yg mcm tu...tp masa lepas masak tu tak sempat snap gmbr, jadi main cedok je dr gugel

rahel said...

Skali muncul..dengan pic kuih talam pulak...ni pun talam kesukaan Rahel...

ainnoraini said...

kak ain pun suka kiuh ni..tapi tak pernah buat sendiri..selalu beli jer sebab yg suka makan kak ain sorang jer kat rumah tu..

Mamasya said...

Aslmkum Nani.slmt memulakan tugas di thn baru 2012.kalau tepong boko mmg favorit akak.tepong boko ubi kayu ... akak suka part santan atas tu lebih berlemak....tu yg licin dulu.kalau kelik kelate kuih ni antara yg dicari.

Nieza said...

sedapnya! kuih talam memang fav akak ni:)

tun_telani said...

sedapp!!!!!!!!!!! mak sedara tun kat kelantan pun wat kuih pagi2 hantar kat kedai. mmg kalau blk kelantan pagi2 sedap laa makan kuih2 tradisional nih.

quinnie said...

nani.teringin pulak kita nak makan kuih tu bila tengok gambarnya...dah lama betul tak makan ubi kayu...kelmarin pegi pasar malam malas nak beli...nyesal lak...hehehe

izahdaut said...

sama la kampung saya pun panggil talam tu boko. tapi kalau kuih isi dalam boko jadi kuih talam lak. hehe...

Totie@Tomy said...

biasa kat kelantan panggil tepung boko..hehe sedap...

nuwairani ismail said...

kak rahel : kakak pon suka kuih talam ni? heheh

kak ain : kalau kite sorg je yg nak makan, memang takkan buat jugak..kalo buat pon sikit jela..

mamasya : hihih....betol tu...yg lemak2 putih tu yg best..

kak nieza : wah! ramai peminat talam rupanya...

nuwairani ismail said...

kak tun : kak tun ada mak sedara di kelantan rupenye...pasni leh la kite meronggeng! heheh

kak Q : takpe, esok gi cari lagi ubi kayu tu ye...heheh

kak izah : kak izah ni org mane plak ye? yg nani tahu kak izah duk ampang. tu je...hehhe

kak totie : haaa...tula...budok darat jah x kenal talam ngan boko...heheh

eisyaawie said...

saya suko tepung boko.... rindu kelate....:D
salam perkenalan...