kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Monday, November 7, 2011

Di Sabah Pon Beraya, Bah....

Assalamualaikum...Salam bahagia....

Alhamdulillah dipanjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnia dan inayah-Nya dapat juga saya meraikan Hari Raya Korban tahun ini...Kalau 2 tahun lalu saya sempat beraya di kampung, dapat juga ambil 1 daripada 7 bahagian lembu untuk korban. Tapi tahun lalu saya beraya di sini. Sungguh berbeza rasanya apabila beraya IdulAdha tanpa melihat orang tumbangkan seekor lembu untuk disembelih. Memang aneh perasaan itu. Selalunya kalau hari raya korban, kami memang sibuk betul di dapur. Tidak ada masa untuk berziarah ke rumah sanak saudara. Bab ziarah tu selalunya dibuat pada hari raya kedua dan seterusnya. Tapi tahun lalu saya tidak buat korban, jadi berziarah ke rumah kawan2 jela. Makan2, sembang2, dah kenyang, terus balik...Memang langsung tidak merasa daging korban tahun tu.

Pada hari raya pertama (semalam), saya bangun seawal jam 5.40 pagi (kalau di Sabah tu kira subuh gajah dah tu) kemudian solat subuh. Dah tak tahu nak buat apa, boleh pulak saya sambung tidur (teruk punya cikgu). Kat sini takde tempat untuk solat raya bagi kaum wanita. (kalau ada pon memang saya tidak tahu lah tu). Jadinya, jam 7 pagi bangun, siap2...Yang sedihnya tu bila tengok di meja makan, hanya ada lauk ikan goreng yang kelmarin punya. Saya bukak lagi fridge, ada bubur pulut hitam pemberian dari jiran sebelah rumah pada hari sebelumnya. Saya panaskan aje bubur tu kemudian makan buat alas perut. Sedih je rasa terkenangkan beraya di perantauan ni. (dasar anak dara pemalas nak masak). Seharian kami beraya sampai ke malam. Kira2 ada 7 buah rumah juga lah yang kami ikut tu. Kenyang toksah nak cakap la...Aduh.....

Oleh sebab teringin sangat nak merasa daging fresh ni, pada tahun ini saya cuba juga tanya2 kawan di tempat kerja kalau2 ada lagi bahagian lembu yang masih kosong. Syukur ada 2 ekor lembu yang akan dikorbankan dan saya ambil 1 bahagian. Pada hari raya kedua (hari ini) barulah saya dapat tengok orang sembelih lembu... Pagi ni bangun awal lagi sebab ustaz tu kata jam 7 pagi nak mula. Saya dah pakat2 dengan Cik Na nak pergi sana naik motor aje (dahla takde helmet, otai punya cikgu). Punyalah saya excited,...baunya itu terus mengingatkan saya pada kampung halaman...(bau apakah??? jeng jeng jeng)....hihih....Mula sembelih lebih kurang jam 8 lebih2, jam 10.30 dah siap semua. Cekap betol diorang ni buat kerja2 melapah daging. Terus kami pulang dengan daging2 dan tulangnya sekali naik motor tu...Sila bayangkan ye macam mana...Huhuh...

Sampai aje di rumah, kami dah siap potong daging kecil2 senang nak bagi dengan jiran2. Cik Na bahagian potong2 untuk makan tengah hari kami sementara saya ke rumah jiran2, hantar daging...Seronok pulak saya buat mende ni. Teringat zaman kanak2 dulu apabila nenek suruh saya hantar daging ke rumah orang2 miskin di kampung. Masa tu saya dengan sepupu kayuh beskal naik 2 orang. Sorang dah penat mengayuh, ganti lagi dengan yang lagi satu. Tapi hari ni saya jalan2 kaki je ke rumah2 jiran ni. Bukan juga jauh pon. Habis semua rumah dah dapat daging, saya siap2 nak masak pulak...Excited sangat sebab sebelum ni tak pernah nak masak singgang tulang rusuk sendiri. Kali ni saya buat singgang sendiri....Best sangat2! (puji diri sendiri dulu). Resepi masuk kemudian la ye...Macam penat betol hari ni. Tapi saya tetap rasa seronok sebab saya betol2 beraya! Sape kata di perantau tak boleh beraya macam di kampung???? Huhuh....

si kecik comey yang menjadi peneman saya sementara nak tunggu orang sembelih lembu..best sembang dengan Khaulah...Petah bercakap!

gambar blur sikit...tak kesah lah...janji nampak muke lembu tu....

26 comments:

Totie@Tomy said...

best tak beraya diperantauan??

nuwairani ismail said...

semestinya lagi best beraya di kampung halaman la totie...ada family...kat sini beraya sendiri2...

Ida,Japan said...

uhukkkk2...sama la kita nani, beraya di rantau gak..jgn sedih2 ye

Run Away said...

sedey nyer...kan..kalau raya paling best raya di tempat sendiri kan...;d

Juwita Jamaludin said...

salam nani.. baru sempat nak jenguk beberapa hari tak tgk blog.. huhuhuhu.. selamat hari raya nani.. beraya diperantauan ye.. sabar ye.. huhuhuhu sedih gak akak pun jauh dari keluarga..

nuwairani ismail said...

kak ida ; at least kak ida ada anak, suami....wuwuuwuwu....(tanak kalah jugak tu) hahah

yana : yup...hujan batu di negeri sendiri...

kak ita : apa boleh buat kan kak ita...demi tanggungjawab...terpaksalah hadapi jua...

kasihredha said...

dulu2 akak pun selalu beraya di rantauan...mjadi kenangan indah juga..walaupun waktu tu selalu sebak bila dgr takbir :)

nuwairani ismail said...

nani lagi best...langsung tak dengar takbir...kang ade je yang berderai air mata nanti...

Mieza said...

Nani...tak per lah di mana saja kita berada janji ibadah korban dapat dilakukan dan semoga ibadah itu mendapat ganjaran pahala yang berlipat ganda dari Allah SWT...seronok baca kisah korban nani ni..akak tahun ni tak buat korban pun sebab minggu depan nak buat kikah baby Umar..kalau lah nani dok dekat boleh datang makan daging akikah pula :)

nuwairani ismail said...

kak mieza : kami sembelih 2 ekor lembu tadi. 1 ekor utk korban kemudian satu lagi utk akikah...same je tu kak...korban ke akikah ke..dapat pahala juga tu...

IXORAROXI said...

Nuni, dulu2 masa akak masih bujang memanjang je beraya sesorang atau cuma dengan housemate.sedih juga rasa tapi buat kuatkan semangat.itu pun pengorbanan tu.Demi anak bangsa!

Totie@Tomy said...

betul2 kampung halaman lagi best..

Amie said...

Assalam Nani,
kiranya Nani berayalah juga ye.... kak Amie duduk rumah aje dari kelmarin sebab kaki masih sakit akibat 3 hari 2 malam meredah Lembah Danum dan bukit-bukaunya (ini kes takpernah jalan jauhlah ni),
biasanya bapa mentua kakak jadi tukang sembelih haiwan korban... dan kalau kakak di kampung suami memang asyik tengok segala kepala lembu kepala kambing (selain daging)orang hantar ke rumah bapa mentua... selamat hari raya Nani.

Wani said...

nani .. alahai hihi nak ketawa je baca entry nani ... resepi daging kicap tak buat ke .. kalu kak wani masuk je raya korban ni .. fisrt resepi .. daging kicap la .. dah jadi trademark pulak ...hihi

rahel said...

Apa boleh buat..dah tugas..sabar je la...
Eh...ada lgkah singgang rusuk tu? emmm..

MulutPayau said...

memang beraya di prntauan tak sama ngan kg sndiri...tapi pnglaman tu paling berharga...nnti bila dah balik kg...pasti akan teringat...
p/s...akak tak pernah beraya di prntauan...

Acik Erna said...

Assalam nani..dimana mana pun tetap beraya kan..bila dah qurban tu..teringat macam dikampung halaman la kan.

eppoe said...

ecececehh,,, seronok ye... tapi tak SeSeronok beraya di kelate kam? haahhaa

Hanis MY said...

salam aidiladha nani...

Ros said...

salam nuwairani,

Tak pa la kan.... tang mana pun kita boleh beraya kalau kita nak...aduh...tengok dalam gambar pun Kak Ros dah takut,macam mana la nak tengok real punya ni.....

nuwairani ismail said...

kak ixora : ini pon kuatkan semangat juga sebab ada kawan2 lain di sini...

totie : yela...kalau dah dapat cuti seminggu dua, mau juga balik...tapi sebab cuti 4 hari je kan, serba salah nak balik...apa boleh buat..

kak amie : kira meriah juga la orang2 sana beraya..nani 1st time tengok orang buat korban di sini...

kak wani : daging kicap tak buat lagi...goreng kunyit biasa je dulu...ada banyak lagi daging tu...macam nak buat steak pon ada...huhuh

nuwairani ismail said...

kak rahel : ada seketul ja lagi...tak larat suda mo makan banyak2 ni...

kak MP : itulah kan...selma ni berya di kampung semuanya mak yang uruskan.tapi bila kene beraya sendiri ni, kita yang buat semua..

acik : memang pon...masih teringat2 lagi yang di kg halaman sana...

eppoe : menganyim nampak!

hanis : salam aidil adha juga...

kak ros : nani memang dari kecik lagi tengok orang sembelih lembu...macam excited aje setiap kali...tak terfikir pulak takot ke hape...

EmbunRosaliza said...

Assalam nani, best juga lah kalo korban rasa meriah sikit kan, harga sebahagian untuk korban berapa ya sue kat sana.

Kat kg akk ari tu ada yg rm 200, tapi kecil dan ada yg 340 besar sikit je, Kat sabah mesti mahal lagikan

nuwairani ismail said...

kak rosaliza : satu bahagian kat sini RM400...memang lembu mahal kt sini...Rasanya kalau setakat lembu standard macam tu di kg kite mungkin baru RM350..

EmbunRosaliza said...

ehh nape akk tertulis sue pulak, maaf ya nani heheh, dok ingat kat Hasue di sarawak lak hehe, tapi dah tau masuk umah nani

nuwairani ismail said...

hahah...dah pelik jugak sebenarnya...tp anggap akak tersalah taip je.