kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Tuesday, November 8, 2011

Kam Heong Chicken

 Assalamualaikum....Selamat sejahtera....

Hari ni dah masuk hari raya ketiga...Tinggal esok je lagi...Saya dah start pening2 pala makan daging...Ha... Apa kata hidangkan ayam pulak ye...Sebenarnya dah lama duk peram resepi ni. Berkenan betol tengok dari blog Kak Diana n blog Kak Nurul. Lepas tu makin ramai yang dah cuba buat ni. Saya ni selalunya masalah nak beli ayam + daun kari jela kalau dalam resepi ni. Kebetulan keluar ke bandar hari tu sempat beli setengah ekor ayam. Besar betol ayam tu. Harga pon RM11.72. Baru separuh ayam. Kalau seekor dah RM22.++. Itulah dunia sekarang. Tapi tula nak cakapnya, saya bi beli ayam 2 bulan sekali pon payah. Selalu makan ikan aje kat sini. Ayam + daging memang mahal. Kalau ikan pulak terlampau2 murahnya....Huhuh...

Kebetulan hari tu saya ada singgah di rumah kawan yang ada tanam daun kari, sempat lagi ambil beberapa pelepah...Ha....Jangan terkejut...Pasni semua entry pasal ayam dengan daun kari jela jawabnya... Jadi, ayam ni saya masak guna isi ayam di bahagian dada. Kemudian campur sikit dengan kepak ayam. Kalau makan isi saja rasa macam tak best pulak kan...Nak jugak ratah2 bahagian tulang2 tu.

Resepi ni saya ikut macam yang Kak Diana buat cuma adalah 2-3 jenis bahan yang saya tak bubuh sebab takde dalam stok. Tapi tetap juga sedap...

KAM HEONG CHICKEN
resepi : Wardah
olahan : Nuwairani

Bahan :
500 gram ayam -nani guna isi ayam je
4 tangkai cili padi - ketuk
2 tangkai cili merah - hiris
10 biji cili kering -nani tak bubuh
2 labu bawang besar - hiris
1 ulas bawang merah - cincang
4 ulas bawang putih - cincang
5 helai daun kari -nani letak 2 pelepah

Bahan perap (resepi kak diana)
1/2 sk serbuk lada putih -nani takde stok
1/2 sk serbuk lada hitam
1/2 biji telur -nani tak bubuh pon
2 sk minyak bijan -nani tak letak juga
1 sb tepung jagung
1 sk gula
sedikit garam

Bahan A : 
2 sm rempah kari
2 sm sos cili
2 sm sos tomato
2 sm kicap -nani guna kicap manis
1/2 sm kicap cair -nani tak letak
2 sm sos tiram
sedikit gula -nani tak bubuh pon

Cara :
  1. Gaul ayam dengan bahan perap dan biarkan selama 30 minit. Goreng sampai masak tetapi tidak terlalu garing kemudian, toskan minyak, ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali lain, tumis bawang merah, bawang putih, 1 biji bawang besar, dan cili kering sehingga wangi.
  3. Campurkan bahan A bersama daun kari dan gaul rata sehingga pekat.
  4. Masukkan ayam dan 1 biji lagi bawang besar hiris dan cili padi. Gaulkan sebati.
  5. Angkat dan hidangkan dengan nasi putih. 
saya padankan dengan tomyam sayur (ini Cik Na yang masak ye). Memang kene betol! Sedap sangat hidangan ni.

Cik hosmate dan Cik Na cakap sedappppp!
Terima kasih Kak Diana, Kak Nurul & tak lupa juga Kak Wardah....

22 comments:

EmbunRosaliza said...

Assalam Nani, selamat hari raya aidil adha ya, sedap nampak ayam tu, mesti harum je ada daun kari tu.

Best lah dok sana ikan murah, sbb akk suka ikan dari ayam heheh, tapi anak2 tetap pilih ayam

Mama Ann said...

Wooo...nampak sedap..nanti mama nk buat..daun kari umah mama banyak..kalau nani nk pun boleh...

IXORAROXI said...

bak sini sikit boleh? :)

nuwairani ismail said...

Kak rosaliza ; w'salam kak rosaliza... memang sedap ayam masak mcm ni...dah bosan pulak asik2 makan ayam masak merah aje...kalo tak pon asik2 digoreng aje...saje try resepi baru ni..memang best!

mama ann : kalau kita berjiran, memang nani buat muka tak malu dah mintak daun kari mama ann...heheh

kak ixora : ala kak...dah habis la pulak....hihih

Madi @ Aed said...

nani..klu x letak daun kari x beh ke?mcm seddapppppppp..

Mieza said...

Ayam Kam heong ni mmg sedap..akak dah beberapa kali buat..tak jemu..akak mmg suka ayam yg berkuah pekat mcm gini..makan dgn nasi putih panas2..tak yah ada lauk lain pun tak per...ayam KH nani nampak sungguh juicy :)

nuwairani ismail said...

aed : kalo xde bleh je...cume xde rasa daun kari la...tu je...boleh la try...

kak mieza : tula...tengok orang lain buat, tak tahan godaan betol la..memang kene buat jugak...

Liza said...

Saalam nani, tgk pun dh nmpak sedap..akak masuk list dulu yer...hihihi

nuwairani ismail said...

w'salam kak liza...nani pon duk peram dalam list lama juga tau. tapi jangan peram lama2 sangat, nanti menyesal tak buat awal2. heheh

MulutPayau said...

Wawwww...ayam tu memang mengncam....!!!!akak ambik resepi, nak try nnti...tapi skrang ni kena perabih daging dulu...

rahel said...

Mat malam Nuwairani..Rahel dah sampai ni..ada bawa' pinggan skali..nak mintak lauk yg sedap2..

Wani said...

salam nani.. mak ai besar mana ayam tu separuh ayam dah pun rm 11 lebih ..ish..ish besar betul... x pa nani sabah kan luas dengan pantai .. so ikan banyak n murah2 ler.. nani nampak menyelerakan la menu ni .. bahan2 yg digunakan semua sedap .. nak try le.. masuk list dulu ya hihi

Totie@Tomy said...

wah rajin betul cik nani kita masak..mintak sikit nak buat lunch esok..hehe

nuwairani ismail said...

kak MP : samalah...daging penuh fridge tu...jenuh nak perabih ni..

kak rahel : amboi2...di dapurnya tu lagi banyak lauk sedap2...

nuwairani ismail said...

kak wani : memang sangat2 disarankan utk try resepi ni...serius sedap...di tekak nani memang sedap la..

totie : kalo tak masak kang, pendek kata tak makan la...

quinnie said...

kam heoung ni memang senang nak buat..kita pun suka..:)

Zaliedana said...

Nani,kak ct mmg dah salin rcp ni 2ari lpas,igt nak wat esk,nmpak sedap sgt yg nani nak msk ni..Kak ct pon salin rcp yg versi kak diana tuh..Xsabar lak rasa ayam kam heong nih bila nmpak yg nani msk ni..

nuwairani ismail said...

kak Q : betol tu....kite pon suke sgt,

nuwairani ismail said...

kak ct : baik buat cepat2..nani dah menyesal sebab buat lmbt2...heheh

impian dulena said...

aduhai... menarik tertarik de bumm hehhee.. lapor..lapor....

Run Away said...

wah...sedap sume ni...lalalalalapar........;d..bahagia nyer kalau sume ni ada kat depan mata skrg...;d

nuwairani ismail said...

Kak ID : lapor?? haaa...kene masak la ni...kang kempunan pulak

yana : lagi bahagia kalau dapat tengok depan mata kemudian boleh makan sekali! heheh