kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Friday, November 11, 2011

Singge Tule Kelate -Versi Bonda~~

Assalamualaikum....Selamat petang....

Dah makan tengah hari ke semua? Saya belum makan lagi ni. Baru balik dari sekolah. Hari ni sibuk betul di sekolah. Boleh dikatakan semua cikgu terkejar-kejar ke sana sini menyiapkan segala kerja sebelum pulang ke kampung minggu depan. Saya ni pulak kena siapkan laporan L4 daerah untuk dihantar kepada PPD hari ni. Hadoi....Jenuh rasanya...Tiba2 semalam dapat surat kena berkursus di BORNEO PARADISE, LAHAD DATU  selama 4 hari 3 malam (14-17 november 2011). Oh, KAK AMIE, silalah datang melawat saya ye! 

Dah lama sebenarnya masak singgang ni. Selepas korban hari raya kedua hari tu dapat tulang rusuk 2 batang, terus rebus buat masak singgang. Biasanya lain orang lain resepinya. Tapi sebab tekak saya dah terbiasa dengan resepi mak, jadi saya buat ikut apa yang mak letak jela. Itu pon main rasa2 je. Agak2 ada bahan yang tak cukup, tambah lagi sampailah rasanya seakan2 yang mak masak. Memang terkenang2 suasana raya haji di kampung..Alangkah bahagianya....



SINGGANG TULANG
resepi : Bonda
olahan : Nuwairani


Bahan :
2 batang tulang rusuk yang dipotong kecil
2 inci lengkuas -hiris nipis
5 ulas bawang merah -mayang halus
3 ulas bawang putih -mayang halus
3 keping asam gelugur
1/2 inci belacan
1 sb biji ketumbar -tumbuk biar pecah 8
1 sb lada hitam -tumbuk kasar
2 tangkai cili merah @ hijau (cili kering pon boleh) -potong kasar
4 tangkai cili padi -kalau nak pedas
garam & gula (nani letak gula nisan/gula melaka 1/4 keping)

Cara :

  1. Rebus tulang sehingga empuk. Jangan masuk bahan2 lain lagi. Nanti daging jadi keras. Dah betul2 empuk baru boleh masuk bahan lain.
  2. Campak2 aje bahan2 lain seperti lengkuas, bwang merah, bawang putih, ketumbar, lada hitam.
  3. Biar hingga mendidih, masukkan bahan selebihnya seperti belacan, cili merah, cili padi.
  4. Akhir sekali baru masuk asam keping dan perasakan dengan garam dan gula. Agak2 la rasanya tu macam mana ikut selera tekak masing2. Saya suka letak lengkuas ketuk lagi.
lagakan dengan limpa, hati, jantung goreng kunyit...memang sedapppp! tak letak resepi pon semua org tahu buat kot...

terung sambal hasil air tangan Cik Na...Sedap sangat!

28 comments:

EmbunRosaliza said...

Assalam nani, singge tule merah sedap sangat, MIL akk siap letak budu lagi, kecur liur tgk singgang nn daging goreng tu, rasa mcm raya haji lagi ni.

wahhh best la dapat jumpa Amie kat Lahad datu tu,

nonierahman said...

kak nani,x pernah makan singgang tulang.selalu tau singgang ikan jer

cik cek said...

Aduh!...lapo lak perut kak cek ni...memang tak makan lagi ni pun...sedapnya kalau dapat hirup kuah singgag tu...emmmm..sego rasa bdn..

Qhaifa Nur said...

ingatkan singgang ikan je, tulang pun boleh juga...
amboi menu menyelerakan betul..

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Nani..Wahhh singgan tulang..Sue pun ada lagi tulang korban dapat itu hari..Pun tak tau nak masak apa ni...

Ros said...

Salam Nuwairani,

kak Ros pun tak makan lagi ni...tengok ja menu kat atas ni terutamanya singgang tu ,terus lapar,nak pi makan dulu la no.....

wahida said...

selalu mkn singgang ikan je...tak pernah mkn singgang tulang...

menarik la...

Yana Shaiful said...

Nani..k.yana rindu jgk nak mkn singge tule ni..bestnya..lg best klu dpt mkn dari air tgn bonda tercinta :=)

quinnie said...

nuni sedapnya sambal terung tu....berminyak2 cam gitu yg best tu...kekekek....singgang tulang pun best...sedapnya..:)

CT Delima said...

As'salam Nani


Salam takziah buat arwah Milda bt Lokman.Al-Fatihah...


nani, k.ct tak pernah lagi buat singgang tulang ni, selalu buat sup jer. nampak lain sikit lah ya. kira resipi special dari mak nani mesti sedap kan resipi oarng dulu2. Tak payah sukat2 main campak letak itu ini dah sedap kan nani :)

MulutPayau said...

singge tule meme sedap.....

Mamasya said...

Aslmkum Nani

Singgang tulang...daging goreng kunyit...menu femes di kelantan masa raya Haji....sedap.Slmt berkursus buat Nani...
Al-fatihah utk arwah Milda..

rahel said...

selamat petang Nuwairani..
siok betul makan singgang daging kan? klu time hujan2 lagi...mantap banget..

Liza said...

salam nani...singgang tulang mmg the best la...nak sikit...hihihi

Cheq Sue said...

balik haritu x nyempat nak menyinggang pun nani... raya pertama tu dekat 5 kali goreng daging...pastu dah mula pening2 lalat... nanti nak buat jugak la...ada bawak 4 ketul

Amie said...

Assalam Nani,
rasanya L4 tu... tarikh tutup penghantarannya bulan Oktober lepas sebab macam dah lama kaunselor sekolah kakak hantar, atau ditunda tarikh lain...

selamat datang ke Lahad Datu, lepas tu teruskan perjalanan sejauh 45km lagi untuk sampai ke Borneo Paradise, ini program perkampungan PRS tu ke Nani?.... sebab petang tadi lepas mesyuarat, kakak masuk bilik tiba-tiba terpandang surat atas meja ..., dan belum sempat habis baca, guru kaunseling yang asyik ulang-alik jumpa pengetua bertanya tentang surat dari jabatan,kata surat itu dia punya dan memang itulah surat yang dicari-cari...kena bawa 2 orang pelajar ye..

selamat berkursus ye Nani, nampaknya masa tu kakak di sekolah, SPM sudah bermula...insya-Allah ada rezeki kita akan jumpa..

Zaliedana said...

Nani singgang nih rasa cam sup juga x,kak ct xpernah mkn n wat lagilah x..TGK da letak belacan n gula juga,mesti manis2 n pedas juga kan..kAK CT dabyk daging n tulang nih,tgh cari resepi yg xpernah try jugalah ni..

nuwairani ismail said...

kak rosaliza : w'salam....betol kak kak rosa...setengah org letak budu...tp ayah nani tak makan budu. sebab tu mak ganti dengan belacan.

nonie : sedap tau singgang tulang ni. letak daging sikit pon ok jugak.

kak cek : tula..nani memang suke makan mende masam2 sikit ni..

kak nur : haaa...hari ni dah tau kan ada singgang tulang. heheh

sue : tulang ni buat sup pon ok jugak...itu jela cara nak masak tulang...kalau kari, kak nani tak berapa sgt sebab muak sikit.

kak ros : hahah...cepat betol dia nak pi makan...

nuwairani ismail said...

kak wahida : ha...baru tau...singgang tulang pon sedap tau!

kak yana : memang betol..sebab tahun ni raya di perantauan...terpaksa buat sendiri..

kak Q : terung tu kawan kite yang masak...kebetulan beli di pasar tamu hari tu..sedap sgt. tak tahulah dia letak apa.

kak CT delima : tula..nani nk agak2 pon susah sebab kene pandai rasa. dia main campak2 aje dh siap. kite ni kene try 10 kali baru setel.

nuwairani ismail said...

kak MP : ramai peminat singge tule ruponyo..heheh

mamasya : w'salam..tula..kalau di kelantan, mesti nak buat menu ni dulu...kalo takde rasa macam tak kene je...

kak rahel : itula itu...memang hujan pon di sini...

kak liza : sila2..kalau boleh jamu, memang nani jamu dah semua kawan2 cyber ni.

cheqsue : dia beraya di kg memang la..nani ni masak banyak2 utk 3 org makan je. 2-3 hari duk panas yang tu aje...

kak amie : memang L4 dah tutup. kami ni lmbt hantar.jadi terpaksalah PPD hantar by hand ke KK. sekolah nani hantar 3 orang pelajar.memang tension juga sebab semlm baru dpt surat. nk cari budak lagi, edar surat lagi...adoi...pjg umur kite jumpa bila2...

kak CT : nak kata sup, singgang xde letak halia. tapi ni kire jenis2 sup juga la..kalau suke makan tomyam, suke la kot. ada rasa masam2 gitu. masam, masin, manis kene adjust sendiri la ikut selera.kalau di kelantan, kami memang akan masak singgang masa hari raya korban. kalau sup tu belakang2 la. singgang yang orang cari dulu. kirenya main dish la ni...

Totie@Tomy said...

singe ni pebret saya time raya korban..sbb banyak sangat daging kat rumah..mak saya mesti buat singe daging..hehe

nuwairani ismail said...

totie : ni memang menu wajib kalau di rumah atok nani time raya haji...

Hanis MY said...

waaa pengsan tengok, memikat, rasa terus nk ngap dn hirup kuah tu huhu....

Run Away said...

terung cili tu pebret yana...;d

Acik Erna said...

assalam nani..singgang tak pernah buat..tapi yang goreng2 ni begitu menyelerakan..termasuk la terung goreng cili ni..sedap je nampaknya..lapo terus perut ni..

PCL said...

salam singgah, pcl bw sampai ke sini...emm nk taun gak apa tu. .....rupanaya masak singgang tulang....haha.....emm tau la pcl, mmg selalu makan singgang.

Totie@Tomy said...

betul2 menu wajib time raya haji...sedap pun sedap..,hehe

nuwairani ismail said...

hanis : hihih....kat sana ada ke tulang2 lembu ye..kalo ada dging pon dh boleh buat tu.

yana : akak pon suke

acik : nani ingatkan org dah biasa tengok singgang ni.rupenye di kelantan je yg ada.

PCL : hihih..saje buat tajuk entry mcm tu..

totie : lagipun, rasanya yg masam2 tu kurang muak sikit berbanding gulai @ kari.