kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Wednesday, November 9, 2011

Rojak Tauhu Lagi ~

Assalamualakum....Selamat sejahtera...

Tak sempat lagi nak edit2 resepi singgang daging Kelantan versi bonda ni. Nanti2lah baru saya uplod masuk sini ye..Hari ni agak sibuk di sekolah sebab ada pelawat @ nazir nak datang memantau di sekolah esok. Banyak fail kami yang akan dibelek tu. Hadoi....Jenuh la malam ni....Tapi syukur juga tahun ni kami banyak kali dilawat. Jadi, banyak fail yang telah diperbaiki sedikit demi sedikit dan ada penambahbaikan. Jadinya, untuk esok, tinggal nak tambah sikit2 je la...Hari ni bawa bekal tauhu je ke sekolah. Kebetulan ada jamuan kelas, makan lagi di sana. Syukur alhamdulillah untuk rezeki hari ini...Sampai aje di rumah, Cik Hosmate kata ada mak budak bagi makanan pulak...Dah tak payah masak malam ni...Boleh la buat kerja dengan tenangnya....

Sekarang kalau dah keluar gi bandar mesti nak beli tauhu. Tauhu di Pasar Kinabatangan tak sedap macam yang dijual di Pasar Sandakan. Erm...Harganya pon berbeza juga...Kali ni saya goreng tauhu ni kemudian makan dengan kuah sambal petis yang saya buat sendiri seperti dalam entry sebelum ni di SINI. Nak buat rojak ni takdelah susah sangat sebab saya buat simple yang mungkin. Siap bawa bekal ke sekolah lagi kot2 tak sempat nak makan tengah hari.

ROJAK TAUHU
resepi : Nuwairani
Bahan :
3 keping tauhu
lobak merah -disagat
tauge -cuci bersih
timun jepun -disagat
*kuah rojak petis
*kacang tanah tumbuk

Cara :
  1. Goreng tauhu hingga garing, toskan minyak dan potong nipis2.
  2. Celur lobak merah dan tauge hingga sedikit layu.
  3. Susun tauhu kemudian lobak merah, tauge dan timun dalam piring.
  4. Tuangkan kuah rojak petis dan tabur kacang. Siap!
nani nak buat kerja kejaaaaap je...nanti dah siap kerja baru nani sambung BW ye...i lap u lah!

27 comments:

Mieza said...

Naniiiiiii...akak suka rojak tauhu bila ada kacang banyak mcm ni..akak kan penggemar kacang...yg tak tahan kuah rojak tu dik pekat menyelerakan sungguh!

Cendana Kasih said...

Ya Allah...terliur akak tgk tauhu memalam cenggini...walaupun dah makan, kenyang, tp bila tengok tauhu ni, terus teringin lagi...

Qhaifa Nur said...

walaupun simple ia tetap menyelerakan...

MulutPayau said...

adoiiii....memang terliur tengok...

ainnoraini said...

Wahhh...sedapnye...
Kegemaran kak ain tuu...

Amie said...

aduiiii Nani,
nampak mengancam betul rojak tauhu tu...siap berkacang tumbuk lagi, tambahlah meriah rupa parasnya... meleleh liur tengok tau! nanti cuti sekolah nak cubalah resepi orang bujang berdiet ni ... he hehehh

Zaliedana said...

Nani amboi tauhu lagi eks..Tgk pon dah tau mesti best ni..Nmpk kuah petis tuh pon pekat jer..Tauhu kalo kita nak goreng,lumur cikit garam,baru best mkn gitu jer pon sedap..

Juwita Jamaludin said...

yum yum.. nani ni buat akak lapar plak.. ada kuah rojak tu kena cari tauhu juga la ni.. huhuhu semalam terpandang tapi tak ambil plak tauhu nya.. nak buat dak la..:)

nonierahman said...

kak nani..nmpak simple,tapi sedap n yg penting menyihatkan.nnt nk cuba la resepi petis tue

ady said...

as-salam
wow! terliurnya..sedapnye rojak tahu..

Mama Ann said...

Nani ni mmg rajin ..mama like..keep it up....

kasihredha said...

malam2 berkunjung rumah nani...tengok ada rojak...sungguh terliur :)

nuwairani ismail said...

kak mieza : owh...yeke...? suke kacang2 ek? ingatkan suke cheese ngan pasta je...hihih

kak CK : wah! ini memang betol2 terliur ni kak...

Kak nur : hmm...menu org malas masak sebenarnya...hihih

kak MP : yeke? trick kamera je kot...huhuh

nuwairani ismail said...

kak ain : baru tau la pulak kak ain suke ni..

kak amie : ni perli tau...sebenarnya dah naik 2 kilo ni gara2 banyak makan daging...aduyai...

kak CT : nani lupe betol nak letak garam. masa tu tengah kalut2 dah. kalau letak garam kulitnya garing2 lagi ek?

kak ita : nani sejak jadi org tua ni baru pandaii makan tauhu. sebeluum pandang sebelah mata pon tidak..tempe, taufu pon sama la..

nuwairani ismail said...

nonie : boleh la cuba tu...bahan2 pon senang je.

abg ady : apa lagi...buatla..hehe

mama ann : kalo tak rajin, kebulur la jawabnya

kak kasih : ingat nak makan megi dah...tapi duk tahan je dulu..hehe

rahel said...

Mat malam Nuwairani
terliur pulak nengok rojak tahu ni...akak suka banget...tulunnn..

Ros said...

Salam Nuwairani,

Makanan diet ni Kak ros memang suka...

Ida,Japan said...

emm..sedapnyer nani, nk buat tak der kuah rojak la pulok...nk buat sendiri 'm' he..he

Liza said...

nani....nk sikit...dok lap air liur dah ni....hihihi

impian dulena said...

hehehe... terliur beb... simple tapi nampak sedap jer.. jadi lapor lak dalam pewut nie

Run Away said...

wah....sy suka kacang nyer lebeh....terliur dah ni...;d

Sue @ Nenie said...

Salam Nani...Wahhhhhh..rojak tauhu..sedapnya buat cemil-cemilan di waktu petang

dZana said...

waaa... rasa nk pi beli tauhu la pulak...

nuwairani ismail said...

kak rahel : tidak pula saya tau ramai yg suka makan tauhu. heheh

kak ros : nani pon baru mula suke. heheh

kak ida : cicah cili sos jela jawabnya. heheh.

kak liza : terleiur bebenor dah kalo rupe gitu.

kak ID : hihih..tak sangka pulak org boleh terliur dgn tauhu ni...

nuwairani ismail said...

yana : akak pon suke kacang!

kak sue : cemil-cemilan tu kudap2 ke? heheh...istilah dari mana tu? memang tak penah dgr.

nuwairani ismail said...

kak dzana : kalau dah macam tu...elok bebenor la pegi beli tauhu ha...

Cekgu Maz said...

emhhh nampak sedap...ley try