kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Monday, April 2, 2012

Outing To Sandakan

Assalamualaikum....salam sejahtera...

Seharian semalam tak sempat nak ngadap blog. Pada mulanya hari Sabtu malam tu hujan lebat + ribut + kilat + petir. Kat sini kalau hujan bukan alang2, siap nak tercabut bumbung rumah. Cuacanya memang extreme. Kalo panas pulak rasa macam nak berendam dalam air batu je.. Ok, sebenarnya nak bagitahu hari Sabtu malam tu tak dapat line tenet. Tak boleh nak blogwalking. Stop cerita pasal cuaca.. 

Semalam (Ahad) nani n seorang kawan ke Sandakan. Selalunya tempat yang wajib kami singgah adalah Pasar Sandakan, Genting Mas Mall, Giant. Jadi, kali ni nak tunjuk sikit betapa murahnya seafood di Sandakan. Kalau di Kinabatangan, harganya akan naik dua kali ganda. Jadi, kesian kami yang tinggal di kampung ni. Dahla tak cukup kemudahan, takde hiburan, harga barang pun mahal. (tak abeh2 nak komplen...huhuh)

Hahah! 10 kali aku beli ikan pon konfem aku tak kenal jugak jenis2nya..Ini kembung ke selar ye? huhuh..

Ikan putih kot yang sebelah kanan tu...kiri pulak macam ikan sebelah. tak tanya tauke tu berapa sekilo.

ikan yu yang telah diambil siripnya...dah lama x makan sup sirip yu...

ini sotong...pon takde tulis rege brape..Nak tanya segan pulak sebab duk pegang kamera ni. huhuh

ini sotong bessssar punya!

ini diorang panggil ikan uji rashid...katanya sebab mata besar macam uji rashid..hahah! kesian uji rashid...

ini kerapu kan? kan? haha! fail bab ikan...

ini pon haku tak kenal jugak ikan ape...

haaaaa...ini tau! ikan basong! kalo di semenanjung orang panggil ikan selayang...kan? kan?

harbour mall dalam pembinaan...Harap2 sempat la merasa hanging around kat sini sebelum pindah balik semenanjung...kuikuikui....konfiden gile dapat pindah!

Ok...kesimpulannya, aku memang fail bab ikan....Kalo nak kenal macam2 jenis ikan, boleh rujuk dengan Kak Amie...Dia memang pakar...dalam blog dia pon ada banyak gambar ikan pelik2 yang korang jarang jumpa...hokay! Kat Sabah ni memang murah seafood. Tapi kalau dah jadi makanan siap, harga berganda2 dah ha...adoi! Kalo kata orang2 kat sini tak boleh nak idup, tak tahulah nak cakap cane tu...Ok...sekian, wassalam....

14 comments:

Ucu Faridah said...

betul tu..k.amie mmg terror kalau bab2 ikan ni..
habis tu nani beli ape je kt pasar tu..masak sedap2 ye..nanti boleh kita lunch sama2..

ady said...

as-salam nuwairani ismail
geram tgk ikan2 tu... npk fresh dan murah plak tu..

Asmara said...

sama sy masih tak kenal nama2 ikan. tp kat sini semua ikan diletak nama, jadi tau la kita nama ikan tu, seafood mahal sini. huhu..

Naz / Nadz COSK said...

Hai Nani..
Wah mewahnya dgn hasil laut...Dapat buat bbq ikan best jugak ni...

EmbunRosaliza said...

assalam nani, akk pun kenal ikn biasa2 je, ikn yg pelik2 tak barapa nk kenal hehe, bestnya murah sangat ikn2 tu, eh ba nani nk blk semenanjung

ijayuji said...

Salam wani! ahahahaha... jgn tanyer akak lerr nama2 ikan ni, kalau tgk rupa mmg kenal tp bila tanya nama surat beranak mmg tak tahu hihihi... ikan selayang tu akak kenal sedappppppppppp kalau goreng garing2 tp sini ssh ler nak dpt ikan selayang, sotong tuuu humanggg aiiii! besor n bulat! ikan yg merah2 tu mata dia besor eak? ehehehe... sama jer kat sini, kalau panssssss phewwww.. ni dah musim panasss daaa, mcm kena panggang kalau buat aktiviti outdoor :D

Amie said...

Patutlah tersedak2 dari tadi, rupanya Kak Amie disebut2 jadi kamus ikan ye Nani... ha ha hahh nampaknya ikan basung di Sandakan jauh lebih murah dari Lahad Datu, sebab 2 hari lepas pergi pasar harganya RM7, di pasar Sri Perdana RM8, ikan uji rashid tu memanglah ... tak tahu pulak harganya di sini sebab tak pernah beli.

Nuwairani Ira said...

lucunya tak beli pon ikan2 ni...sebab jauh sgt nk sampai bukit garam...takot busuk dulu dalam kete.

Nuwairani Ira said...

w'salam abg ady...
kat sandakan rasanya yg jual ikan paling murah kat sabah...memang puas la makan seafood kat sini.

Nuwairani Ira said...

aah....kat sana ada letak nama...tapi sy pulak x reti nak baca...huhuh...

Nuwairani Ira said...

bukan setakat ikan aje, sotong, udang, ketam semua boleh :)

Nuwairani Ira said...

w'salam kak liza...nani balik semenanjung nanti bulan 5 ni. cuti sekolah. mai la dtg rumah. heheh

Nuwairani Ira said...

ikan selayang memang sedap goreng garing2. pastu siap boleh makan lagi ekor2nya tu...

kat sini kalo panas, dah rasa mcm sauna je duk berkurung dalam rumah.

Nuwairani Ira said...

nani tak pernah beli ikan lain selain basung, selar, kembung, pari, ikan putih...jadi, tak kenal sgt ikan2 ni...kak amie macam banyak je tahu pasal ikan...