kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Sunday, April 22, 2012

Bingka Nestum Crunchy Datin Lulu

Assalamualaikum...

Huhuh...Dah lama tak tayang gambar2 kuih ye...Ini Nani buat masa minggu lepas. Teringin sangat nak makan kuih bingka. Jadi, Nani buat separuh adunan je. 1/3 Nani makan, 2/3 lagi Nani bagi kawan. Memang sedap bingka ni bagi penggemar susu, nestum macam Nani. Rasa manisnya pun sedang2 je pada Nani sebab Nani kurangkan sikit gula. Tapi dah tak ingat berapa kuantitinya.


BINGKA NESTUM CRUNCHY DATIN LULU

resepi : Kak Zie a.k.a Datin Lulu
Bahan-bahan ( loyang 9x9 inci )

*2 cawan tepung gandum
*2 cawan santan
*1 cawan susu segar@ full cream
*5 biji telur (B) - cuci dulu
*3/4 cawan gula pasir
*3/4 cawan susu pekat manis/krimer manis
*1 sudu besar tepung jagung
*1 sudu kecil garam halus
*2 sudu besar butter - dcairkn
bahan brtanda dblend hingga sebati
1 1/2 cawan nestum original
u/p~sy guna sukatan cawan kopi@tea(standard size)

Cara-cara :

  1. Panaskn oven 180'C
  2. Satukn bahan yg dblend & nestum hingga sebati (mnggunakn hand whisk)
  3. Sediakn loyang, masukkn 1 sudu besar butter & panaskn datas api yg kecil...
  4. Masukkn/tuang adunan kedlm loyang, tabur bijirin nestum datasnya
  5. Bakar 50 - 60 minit @ sampai masak, cam biasalh...tunggu sedikit sejuk baru ptong, ya...
  6. Selamat mncuba & menikmati hasilnye...
 
Punye tak nyabor2, masa panas2 lagi dah potong..senget benget jadinya...Huhuh...Apa ada pada rupa...Yang penting ada rasa...Betol tak????? heheh

14 comments:

Asyifa Mustaffa said...

nmpak sedap...!

ady said...

as-salam Nuwairani Ismail
menyelerakan Bingka Nestum tu..buat untuk minum petang ni sedap..

rahel said...

Macam sedap jak bingka nestum ni..belum cuba jadi belum tau rasanya...adoii.

Nuwairani Ismail said...

gambar pun blur2 je. tak sempat nak snap betul2

Nuwairani Ismail said...

w'salam..memang sedap dibuat utk minum petang

Nuwairani Ismail said...

ha...kalau mcm tu memang kena try buat la...

Amie said...

Rajin betul orang bujang membingka! Tapi kalau gunakan nestum memang sedaplah Nani.

Asmara said...

saya ada nestum yg tak dimakan2, boleh cuba buat bingka ni kan. TQ resepi! :D

Rohah said...

salam..
guaranty sedap ni Wani, rajin betul cikgu sorang ni, untung siapa yg duduk satu rumah..

Nuwairani Ismail said...

betul tu kak amie..wangi je baunya..

Nuwairani Ismail said...

ya..nani pun gara2 ada nestum yang tak dimakan la ni. terus buat ni.

Nuwairani Ismail said...

erm...itulah...kite suke masak. tapi tak suke nak makan. memang jiran tetangga la untung.selalu je dapat pape.

ijayuji said...

Salam wani! sedapnyer ada nestum, akak suke nestum tapi suke ratah gitu sbb tak reti nak dibancuh2 dgn air kalau mkn nestum hihihi.. bau dia mesti harum, nestum akak dah takde huhu... menu2 bingka yg akak nak buat tp sampai skrg tak buat2 lagi :D

Nuwairani Ismail said...

salam kak ika...nani pun suke ratah nestum. tp tu masa kecik2 dulu la...skrg ni beli nestum utk buat kuih je..huhuh