kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Sunday, April 22, 2012

Kisah Diet 4~Permulaan Untuk Diet

Assalamualaikum..Salam sejahtera....

Hari ni Nani nak berkongsi satu menu diet yang akan menjadi kesukaan Nani nanti. Sebenarnya Nani cilok resepi ni dari blog Kak Azatiesayang. Untuk disesuaikan dengan orang yang sedang berdiet sihat macam Nani sekarang, ada beberapa bahan yang Nani ubah sikit.



AYAM PANGGANG BEREMPAH

resepi : lukisanmilikku.wordpress
sumber : Azatiesayang
olahan : Nuwairani

Bahan-bahan :

Ayam dipotong dan dibersihkan serta ditoskan lalu dilumur dgn sedikit garam dan kunyit -nani tak letak pun garam dan kunyit

Bahan2 perapan :

4 bwg merah
4 bwg putih
sedikit halia
5 tangkai cili kering (dibuang biji dan dilembutkn dgn air panas @ cili boh @ cili merah)-atie isi lbh -nani tak bubuh
1 camca besar lada hitam
1 camca besar rempah ratus campuran (halba campur) -nani letak rempah lima maggi 1 sudu besar
2 camca besar sos tiram -nani tak letak
2 camca besar madu (optional) -nani tak letak
2 camca besar gula -nani tak letak
1 camca besar garam -nani tak letak
4 camca besar kicap pekat manis -nani letak 1 sudu je
4 camca besar sos cili (nk pekat, tambah lagi lps blend) -nani tak letak
sedikit air supaya boleh blend sume ni -nani tumbuk semua bahan (tak letak air pun)

Cara-cara :
  1. masukkan semua bahan perapan di dalam mesin pengisar (blender) dan kisar sehingga puas hati…hehe.. sampai 80% halus… jgn halus smpai jd air plak…
  2. kemudian, masukkan bahan perapan yg diblend td dlm ayam yg telah digaram kunyitkan.. perapkan ayam dan bahan tersebut selama yg mampu.. lagi lama lagi sedap.. (kalo lama sgt letak dlm peti ais yer…) -nani perap 24jam
  3. pastikan semua celah2 ayam kena bahan perap dia.. supaya ayam tu akan sedap sehingga menjilat jari.. :p
  4. dah perap, susun dlm pemanggang ajaib bersama kuahnyer.. dan panggang sehingga 15 minit dgn api perlahan.. -nani bakar dengan non stick pan je
  5. buka pemanggang dan ambil kuah yg dah mendidih tu… supaya ayam cepat kering.. kuah tu bulih buat kuah ayam panggang nanti…tutup semula dan tggu selama 5 minit.
  6. bila ayam dah kering, alihkan ayam.. dan tutup api jika dah nampak sedikit hitam (hangit la tu.. kiki )
  7. sedia dihidang…
Dalam usaha untuk membakar lemak, kita mesti makan makanan yang mengandungi karbohidrat yang rendah. Paling tinggi pon 20gm setiap hari. Dari mana datangnya karbohidrat itu? Ha....dari jenis2 makanan yang Nani senaraikan dalam entry Kisah Diet 3. Jadi, untuk pengetahuan semua juga, setiap kali membeli sesuatu makanan, kita mesti cek dulu jumlah carbs yang terkandung di dalam makanan tersebut. Nani memang dah kaji setiap jenis makanan sebelum dibeli. SOS TIRAM, KICAP, SOS CILI, SOS BLACK PEPPER, SOS TOMATO, memang mengandungi carbs yang tinggi! Untuk menggantikan sos tersebut, Nani guna mayonis. Yes, kalau tak percaya korang boleh tengok di botol mayonis dan sos cili, kemudian bandingkan dalam penggunaan 1 sudu besar (15ml). Mayonis pon ada juga jenis yang carbs rendah. Pilih mana yang sesuai la untuk dijadikan bahan pencicah. Kalau tak makan ni, lagi bagus!

Menu untuk orang berdiet semestinya tidaklah sesedap menu orang yang melantak. Tak boleh makan benda yang bergula, dan carbs yang tinggi. Dalam resepi yang Nani paparkan kali ni pun Nani tak letak gula @ garam sebab dah guna rempah lima maggi tu. Itu pun dah cukup sedap dengan manis2 bawang. Nani buat 2 ketul je ayam. 1 untuk sarapan, dan 1 lagi untuk lunch. Kenyang ke tak tu pasni Nani cerita dalam entry seterusnya. Buah2 manis pun tak boleh makan termasuklah epal merah, pisang, betik dan lain2. Jadi, perkara pertama adalah mesti disiplin! Setiap kali Nani nampak makanan yang sedap2, memang Nani bercakap dengan diri sendiri...."NAK KURUS KE TAK???" Kalau dalam hati kata taknak tu, lantak lah nak melantak ke apa. Tapi, kalau kita memang betul2 tekad nak kurus, kita tak akan buat semua tu.

Bagi mereka yang baru ingin menceburi dalam bidang berdietan ini, Nani cadangkan sebagai permulaan, anda kurangkan jumlah kuantiti makanan (nasi) yang diambil setiap kali makan. Ini Nani ada beberapa tips yang boleh dikongsikan :
  1. Bagi perut jenis yang tidak boleh meninggalkan nasi, cuba gantikan nasi dengan jenis makanan lain dahulu seperti roti, bihun, mee dan sebagainya. Kenapa ya? Ha...sebab kalau pemakan nasi yang tegar ni memang akan menggigil kalau sehari tak makan nasi. Ini bukan cerita orang lain tau. Ini memang cerita Nani sendiri.
  2. Kurangkan kekerapan pengambilan nasi dalam sehari. Contohnya, sarapan nasi goreng, lunch nasi putih, malam pun nasi lagi...Seboleh-bolehnya skip nasi untuk sarapan dan dinner. Makan nasi untuk lunch sahaja. Habis? Waktu lain nak makan apa? Haaa...Pandai2 korang la nak makan ape pon kecuali nasi. Contohnya, sarapan 4 keping roti, dinner 4 keping biskut cicah air. 
  3. Cuba kurangkan lagi pengambilan nasi dalam masa seminggu. Kalau selalu makan nasi setiap kali makan, setiap hari, sekarang cuba kurangkan kepada 2-3 kali seminggu je. Ganti pengambilan nasi yang sekali sehari itu dengan bihun sup @ macaroni sup pula. Bosan pun bosan la...NAK KURUS KE TAK NI???
  4. Kalau korang dah terbiasa dengan tidak memakan nasi, lepas tu cubalah untuk tidak mengambil sebarang jenis makanan yang high carbs seperti bihun, mee, roti, oats, pasta, kek, kuih, biskut dan sebagainya. Nani sebenarnya ambil masa selama sebulan (Januari) untuk proses ini sehingga nani betul2 boleh tinggalkan nasi. 

Itu antara tips yang Nani sendiri buat sebelum nani tinggalkan nasi sepenuhnya dan mula mengamalkan diet Atkins iaitu dengan mengira jumlah carbs yang diambil sebanyak <20gm sehari. Ok, lepas ni Nani akan cerita macam mana tips, jenis2 makanan boleh dan tidak boleh dimakan...Hadoi...setiap kali menaip dah rasa penat...Padahal dalam kepala ni macam2 benda yang Nani nak cerita...Tunggu next episode ye! Nani nak berjalan ke rumah kawan2 dulu...Dah lama tak jenguk dapur orang. heheh...Wassalam...

to be continued....

18 comments:

ijayuji said...

Salam wani!! chicken breast pun ok utk diet, just season dgn black pepper n olive oil, siat2 n campur dgn salad ehehehe... menu malas akak tuuu kikiki....

Nuwairani said...

ok kak! nanti nani cuba! terima kasih bagi idea.

zila norazila said...

wani..he hehe akk pun nk diet nie..dh muk2 la..tp x tahn tgk ayam tue....mintakk ampunn>:)

Nuwairani said...

huhuh..ayam sepatutnya menjadi lebih sedap kalau dicampur bahan2 dengan lengkap...tapi nani banyak skip bahan2 untuk mengurangkan jumlah carbs dalam ayam bakar tu nanti.

Amie said...

Perap 24 jam! Memang meresap semua bahannya tu, panggang pun kejap saja.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam nuwairani..terima kasih kerana mencubanya...perap 24jam lg sedapkan.K.atie perap kejap jer :D
Selamat berdiet..k.atie bila la nk berdiet cam nuwairani lak :(

Nuwairani said...

betol tu kak amie.ayam tu dah masak dengan rempah2nya..

Nuwairani said...

huhuh...takpe kak atie..nanti sampai seru, diet juga tu nanti..

Liza said...

salam wani, nnt share bnyak2 info ttg diet yer..akk suka sbb akk pun tgh diet gak skrg ni...hihihihi

ady said...

AS-SALAM Nuwairani Ismail
SEDAPNYE AYAM PANGGANG BEREMPAH..LAMA TU 24 diperap..lagi lama lagi sedap ayam tu..

rahel said...

Sedapnya ayam tu Nani...hari2 makan macam ni pun ok jer..

Nuwairani said...

insyaallah kak liza..kita sama2 kongsi

Nuwairani said...

memang betol pon...kene perap lama2 baru terasa rempahnya

Nuwairani said...

tula..nani jarang2 pergi pasar. kalau ikan memang kene masak terus sebab lama2 isinya tak sedap. tapi ayam ni kire ok lagi la simpan lama dalam fridge pon.

ogyep yummy mellow said...

waduh wanie... sedapnya... ogyep, kalau dah sedap, mesti makan banyak... pas tu x jadi lah dietnya...

Acik Erna said...

salam nani..nak kurus..nak kurus..

Nuwairani said...

kalau makan ayam ni banyak takpe..jangan makan nasi yang banyak pulak.

Nuwairani said...

salam acik...mari kurus...masi kurus....(seru banyak2) heheh