kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Monday, April 9, 2012

Nasi Kerabu Again n Again...

Assalamualaikum...Salam Bahagia....

Dah lama betul tak bersiaran (ayat biase le tu)...Ok, sebenarnya Nani menghabiskan cuti Good Friday di rumah seorang kawan (Afwani & Farah Diyana) di Sandakan. Memandangkan budak dua orang ni nak belajar buat nasi kerabu, so Nani pun merajinkan diri jugak la buat nasi kerabu ni. Nak buat nasi kerabu memang tak boleh buat sorang2 sebab banyak betul yang kita kena sediakan. Nak kata resepi ni ambil dari mana pun tak tahu sebab Nani selalu tepon mak, tanya2 macam tu je pastu buatlah ikut sesuka hati. Tapi alhamdulillah sedap jugak macam yang mak buat...

Nampak best tak? Huhuh...Ini pun tak lengkap sebab takde solok lada, telur masin, ulam-ulaman n budu....Tapi masih jugak sedap....(ada le rasa nasi kerabu tu). Nasi kerabu biru selalunya takde kuah tumis ye kawan2...Kalau yang ada tumis tu baru kita buat warna kuning... Meh kite tengok resepi satu persatu ye...

RESEPI NASI : Masak nasi dengan sukatan air seperti biasa cuma tambahkan sedikit serbuk kunyit dan 4-5 helai daun limau purut untuk ambil baunya...Serius, wangi!

RESEPI ULAMAN : Kacang panjang, timun, kobis, daun kesum dimayang halus. Kemudian potong limau nipis. Selain jenis ulaman ini, boleh tambah tauge, bunga kantan dan daun salam dimayang halus.

RESEPI SAMBAL KELAPA
1 cawan kelapa parut putih
2 batang serai - dimayang halus
1 sudu teh lada hitam
3 ekor ikan selar @ kembung @ selayang -rebus ambil isi
5 ulas bawang merah
garam dan gula secukup rasa

Cara :
1. Goreng kelapa parut hingga betul2 garing, tumbuk dan ketepikan.
2. Tumbuk lada hitam hingga lumat bersama serai yang dimayang. Campurkan dengan kelapa parut tadi.
3. Tumbuk bawang merah, campurkan sedikit isi ikan, buat sampai habis dan campurkan dengan dengan bahan2 lain yang tadi.
4. Gaul semua bahan sehingga cukup rasa garam dan gulanya...

RESEPI AIR LADA : Blend cili padi dengan cuka, garam dan gula hingga hancur. 
(kali ni Nani makan yang ready made aje, mak kawan ni yang bekalkan) huhuh...

keropok ikan keping. Nak keropok ikan je tau! kalau keropok ubi, nanti tak kena pulak dengan nasi kerabu ni.

RESEPI KUAH TUMIS
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
5 tangkai cili kering (3 sudu besar cili kisar)
1/2 kilo santan
2 keping asam gelugur
gula melaka (nisan) secukup rasa
2 batang serai -dititik
garam secukup rasa
minyak untuk menumis

Cara :
1. Kisar bawang merah, bawang putih, cili kering sehingga lumat.
2. Tumiskan bahan2 kisar sehingga pecah minyak.
3. Masukkan santan, kacau selalu sehingga mendidih.
4. Masukkan serai, asam keping, garam dan gula secukup rasa.
5. Masak sehingga kuah naik minyak.

RESEPI IKAN REBUS CELUP TEPUNG :
4-5 ekor ikan selar
1 inci lengkuas -dihiris nipis
3 keping asam gelugur
sedikit air
gula melaka
garam secukup rasa

tepung beras
air
sedikit serbuk kunyit
sedikit garam
bawang merah -dihiris
minyak untuk menggoreng

Cara :
1. Rebus ikan dengan semua bahan rebusan sehingga agak kering air. Seelok-eloknya rebus ikan lebih awal supaya rasa asam dan gulanya masuk sehingga ke dalam isinya tulangnya.
2. Campurkan semua goreng kecuali minyak masak. Gaul sebati.
3. Toskan ikan rebus. Celup dalam bancuhan tepung dan goreng sehingga garing.
4. Gerenti sedappppp!

Memang banyak perkakas nak buat nasi kerabu ni...Tapi kalau ada pembantu senang sikit kejenya... Tapi, kalau dapat makan...Memang puas hati buat sendiri!

24 comments:

ijayuji said...

Salam wani! alahaiiiii akak dah jatuh cinta dgn nasi kerabu tauuuu! ni yg terasa nak buat lagi niiii hihihi... itu hari buat jakun lagi, takde air lada bagai, nanti kalau buat nak buat penuhkan pinggan hihihi....

Gee® said...

Yuhu...Nani, k.gee nk nasi kerabu sepinggan... aromanya menusuk2 ke lubang hidungku...

tun_telani said...

nani... tabik spring!! akak mmg suka sgt2 makan nasi karabu, tp nk buatnyer.. adoii.. bercinta kat dapur. akak mmg wajib mkn nasi kerabu dgn kuah sambal tumis tu byk2, sedap sgt. kalau ada daun2 kayu lagiii la sedap. tp kalau dh duk bandar mmg susah nk cari daun2 utk nasi kerabu nih.

quinnie said...

sedapnya....kita pun macam tun jugak..bercinta nak membuatnya...heheheh...kalau nak makan sgt kita beli je kat pasar malam..kekekek

Acik Erna said...

assalam nani..acik baru lepas sarapan nasi kerabu..tapi beli je la..

kasihredha said...

akak suko make nasik krabu dgn ike celop tepong
pahtu bubuh budu banyok sikit...perrggghh

rahel said...

Sedapnya...meleleh air liur tengok...

ainnoraini said...

kakain pun suka mkn nasi kerabu ni tau...
seminggu sekali mesti pekena makanan ni..tapi beli laa..nk buat tak berapa reti...

Ucu Faridah said...

ucu kalau beli nasi kerabu mesti minta sambal, budu lebih sampai orag yg jual tu tanya...tak gatal ke hidung....
dah terliur tengok menu nani ni..

Papa-NtiQ said...

nampak menyelerakan Nani. Saya memang suka nasi kerabu, nasi dagang etc...tapi kat sana nasi kerabu kuning ke? bukan purple ek?
Senang2 tu Nani singgah la yer kat blog saya di www.blogmakanbest.blogspot.com topik pasal makannnnnnn je hehe dan follow ok? TQ TQ TQ

Amie said...

ooooo Nani... memang tak jemu nak makan nasi kerabu selalu, awet muda bah makan ulam-ulam tuuuuu...

Nuwairani Ira said...

w'salam...memang kak...kalau buat nasi kerabu, segala benda disusun penuh pinggan baru meriah...adoi...nani pon teringin nak buat lagi ni..

Nuwairani Ira said...

kak gee...hihih...nampak gaya kak gee pon kene buat jugak ni..kang menitik air liur

Nuwairani Ira said...

tu la pasal kak tun...kat sini payah betul nk jumpa daun2 kayu tu...ulam yg mcm ni je termampu...itu pon bedal sampai licin masa tu jugak.

Nuwairani Ira said...

hmmm....kalo pasar mlm di kelantan terjamin sikit kesedapannya...tapi kalo pasar malam tempat lain tak tahulah...tapi memang suka sgt nasi kerabu ni

Nuwairani Ira said...

w'salam acik...kalo ada org jual nasi kerabu sedap kat sini mau jugak beli...usahkan nak cari yang sedap, nasiknye pon payah nak jumpa.

Nuwairani Ira said...

ikan celup tepung tu memang terbaik la! tapi bab budu ni payah sikit nak cari kat sini...

Nuwairani Ira said...

hahahha! cepat2 lap kak! kang menitik pulak

Nuwairani Ira said...

kak ain...kalo dpt beli, memang nak beli dah....tapi apakan daya...tinggal di negeri org ni payah sikit nak jumpa...terpaksalah belajar masak sendiri...

Nuwairani Ira said...

setakat ni tak pernah lagi gatal hidung kalo mkn budu...hihih...yg sebenarnya org jual tu takot rugi bile ucu dtg membeli..heheh

Nuwairani Ira said...

nasi kerabu ada 2 warna...biru indigo dengan kuning...terpulang kpd selera masing2 la nk buat mcm mana...

nani dh follow blog pakcik...sile la follow blog nani pulak ye...huhuh

Nuwairani Ira said...

harap2 awet muda saja...jangan awet gemok sude,....huhuh

lotsalurvey said...

rindu nk makan lagi... tp kaler biru pula... hehehe

Nuwairani Ira said...

hmm...ini pun gara2 rindu la sampaikan boleh masak nasi kerabu.