kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Tuesday, October 11, 2011

Tauhu Sumbat ~Kuah Rojak Petis (Homemade)

Assalamualaikum...Selamat sejahtera....

Huhuh...Jangan serik ye buka blog saya...Asik2 tauhu, asik2 tauhu, kalo tak pon taufu, tau fu fah, pasni yong tau fu pulak (coming soon!). Bukan pe, saya ni jenis bermusim. Kalau sampai masa mengepau tu asik2 nak mengepau jek kejenya...Oklah, nak cerita sikit tentang petis ni. Ramai orang tau makan petis. Tapi tak ramai yang tau macam mana petis dihasilkan...Seumur hidup saya, kuah rojak petis paling sedap saya pernah makan ialah jenama MAK BEE. Yang ni mula2 gelemer di Kedah. Pastu syarikat dah bertambah maju, dia mula mengeksport kuah rojak ni ke serata tanah semenanjung...Di Sabah saya belum jumpa lagi ye...Jadinya, sekarang memang mudah nak dapat Kuah Rojak Mak Bee ni. Kalau dulu2, mak selalu kirim je dengan sape2 yang nak gi Kedah. Masa tulah baru dapat merasa kuah rojak ni. Sekarang???? Haaaa.....Saya dah pandai buat sendiri...Tak perlu lagi susah2 naik kapal terbang cari kuah rojak...

Sebenarnya, petis tu diperbuat daripada kepala udang. Haaa....jangan terkejut! Selalunya kalau dalam Myresepi tu takde pulak buat resepi kuah rojak yang betol2 guna petis original homemade. Mesti diorang tulis 'sebotol petis'. Jadi, hari ni saya nak kongsikan sedikit cara2 buat kuah rojak petis yang benar2 homemade. resepi ni pon saya belajar daripada seorang kawan, Puan Rafizan (Kak Ijan). Dia tinggal di Sarikin, Sarawak sekarang. Memang asal pon dari sana la...Sejak2 terputus hubungan dengan Kuah Rojak Mak Bee ni, saya belajar buat sendiri dengan Kak Ijan. Dia memang terima tempahan untuk kuah rojak ni. Tapi, sekarang sebab dia dah pindah sekolah, makanya saya pon terpaksalah buat sendiri...

Kalau tuan2/puan/adik2/kakak2/abang2 beli udang, kepalanya tu jangan dibuang ye. Memang itulah yang akan diguna untuk buat petis tu nanti. Kalau rasa macam nak buat stok, kepala udang tu boleh disimpan di dalam freezer. Apabila beli udang lagi, simpan lagi kepalanya. Tapi jangan yang masak la. Mesti kepala udang yang mentah2, belom dimasak lagi. Kalau rasa agak2 dah berkelapangan sikit nak buat petis, barulah boleh keluarkan semula. Di sini saya tulis resepi kuah rojak petis Puan Rafizan mengikut sukatan yang sedikit jela. Kak Ijan menunjuk cara je. Sukatan saya main campak2 sendiri je. Manalah tahu kot2 ada yang nak cuba ke kan?

KUAH ROJAK PETIS (HOMEMADE)
resepi : Puan Rafizan
olahan : Nuwairani

bahan :
1/2 kilo udang (diambil kepalanya sahaja)
1/2 cawan air

2 tangkai cili merah besar
2 sudu makan cili kering kisar
2-3 tangkai cili padi (kalau nak pedas)
1 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah (kecil)
1/4 cawan kicap manis
1 cawan gula
1/4 sudu kecil garam
1 sb cuka
segenggam kacang tanah tumbuk

Cara :
  1. CARA BUAT PETIS UDANG : Bersihkan kepala udang (siram2 air je) kemudian kisar dengan 1/2 cawan air. Air tu agak2 sendiri la ye. Kalau nampak macam banyak, kurangkan la sedikit sukatannya. Note : Kepala udang diambil sekali dengan sesungutnya, duri2nya. the whole kepala la senang cerita.
  2. Tapiskan air kepala udang tadi masuk ke dalam periuk. Nak guna kuali pon boleh jugak. Pastikan betol2 ditapis sehingga ke titisan terakhir tau. 
  3. Panaskan periuk dan biarkan sehingga air kepala udang tu mendidih. Sambil2 tu boleh dikacau jarang2 sekali. Kemudian, lama kelamaan air akan menjadi kering dan petis tu akan kelihatan berketul2. Masaklah sehingga betol2 kering airnya. Sukatan ini boleh dapat lebih kurang 2 sudu besar petis. Dah siap petis udang. Note : kalau rasa macam nak buat stok petis, masa masak petis tu masukkan sedikit garam dan sedikit gula supaya petis tu tahan lebih lama. Agak2 petis dah sejuk, boleh masuk bekas, simpan dalam fridge. Kalau nak terus guna, tak perlu nak letak garam & gula. 
  4. CARA BUAT KUAH ROJAK : Kisar cili besar dengan bawang putih, bawang merah, cuka dan sedikit air untuk memudahkan mesin berputar. Kisar sampai hancur.
  5. Masukkan bahan kisar ke dalam periuk berisi petis tadi. Kacau sebati. biarkan sehingga cili itu masak. Masukkan kicap manis sehingga warna kuah bercili tadi bertukar menjadi hitam. Kacau lagi.
  6. Masukkan gula lebih kurang 1/2 cawan dulu. Agak2 dah cair gula, boleh rasa. Kalau tak cukup manis, boleh tambah lagi gula. Kuah ni memang akan guna banyak gula. So, jangan takut2 nak masukkan gula. (beringat2 ketika makan jela nanti. kang tak pasal2 pulak kene diabetis sebab makan kuah rojak petis).
  7. Masukkan garam dan rasa2 lagi. kalau rasa macam ada terkurang terlebih, tambah sendiri ikut selera masing2 ye. Note : kuah ni memang cair semasa panas2. Tapi kalau dah sejuk, kuah jadi pekat dengan sendirinya. Boleh hidang dengan kacang tanah tumbuk.


27 comments:

Ucu Faridah said...

petis kat pinggan tu macam rasa nak colet je ke mulut..nasibbaik gambar aje..kalau kat depan mata dah lama ucu ngap...dah x minta izin dah..
tq bagi resipi ni....

Nurul said...

Sedapppp nampak kuah rojak petis nani ni... :D

*K nurul pun sama, selalu carik kuah rojak Mak Bee...

rahel said...

Bah..senang2 nanti..akan kubuat juga petis ikut resepi Nani ni...terima kasih Nani utk resepi petis ni..suka banget.

Acik said...

awat lar adik sorang ni duk jauh di sabah sana. kalu duk dekat2 kl sini, dah lama acik buat muka tak malu nompang makan tengahari ... ;)

tun_telani said...

wahhhh.. mantap!! nasib baik laa mak mertua akak rajin wat kuah rojak ni, xyah akak struggle wat ni. balik kampung, bungkus sebekas masuk beg. muahahaha..

Zaliedana said...

Nani,kuah rojak mak bee mmg sedap,kat pg nih mmg berlambak ajer..kat ct pon da lagi 1bekas xbuka,beli time peknen ritu lagi,huhu,sekbek xexp lagi..Sedap nmpak mkn ngn tauhu gini..

Juwita Jamaludin said...

clap2 rajin nani buat sendiri kuahnya.. akak pakai yang mak bee je.. hihihiihi..

pst.. beberapa hari tak tgk blog sebab busy nampak lawa kek karamel nani tu .. clap2 lagi..:)

EmbunRosaliza said...

assalam nani, bestnya pandai buat kuah rojak sendiri, mmg ya pun kalo beli ada je yg tak kena

IXORAROXI said...

amboiiii ni baru betul2 berdiet ni :)

nuwairani ismail said...

ucu : nani sengaja letak gambar besar2...biar nampak macam betol2 depan mata. heheh

kak nurul ; seingat kite, itulah kuah rojak yang paling glemer di malaysia..

kak rahel : kak rahel pon suka makan rojak juga ka? ini memang kegemaran sya...

nuwairani ismail said...

acik : tula...kita ni bercadang nak mintak pindah tahun depan...harap2 urusan pertukaran dipermudahkan... pasni leh duk dekat2 sikit dengan kawan2 blogger lain...

kak tun : tak aci la dia ada mak mertua....buleh nk mintak masakkan itu ini...kite ni dahla duk jauh ngan family, nak makan pape, semua masak sendiri...sob...sob...sob...

nuwairani ismail said...

kak ct : owh...beli kuah tu kes mengidam masa peknen la ye??

kak ita : terima kasih...banyak lagi yang perlu diperbaiki untuk kek tu..hihih...

kuah rojak mak bee memang malatop la!
semua suka! nani pon kalau ada jual kat cni, mau jugak beli..tapi memang takde...

kak rosaliza : waalaikumussalam... erm...nak kene dengan selera sendiri, jawabnya kene buat sendiri la kan? orang yang rajin masak macam akak, rasenye xde hal kot..

kak ixora : adeh! diet dah ke laut sekarang...jadual makan dah berubah.. selera pon jadi bingung2 sikit...main bantai makan sesuka hati je..

Acik Erna said...

assallam nani..acik ambik resepi ye..insyaallah nak cuba jugak buat bila berkesempatan nanti.

cik cek said...

Nani....kak cek nak tahu sumbat satu...sedapnya....:D

kasihredha said...

sungguh terliur...
dah lama tak makan :)

Hanis MY said...

Huwa nk jugak bestnyaaa...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum nani..
terliur nya tgk ... kalau akak mmg suka ngan kuah rojak mak bee.. selamanya tu jer yg paling best setakat nie.. sedap.. kat sabah mmg x der lg.. tp makcik akak kat johor tu yg bg.. sbb menantu dia org kedah.. ;)

ady said...

as-salam
eemmm.....menggoda pagi2 tengok tauhu sumbat kuah rojak petis tu.. terliur di buatnye..

quinnie said...

wah dasyat nih..siap ada resepi nak buat petis...guna udang je rupanya...hehehhe...boleh cuba bila ada kepala udang nanti...hehehe

selalu beli je kuah rojak ni...lepas ni boleh cuba...:)

Yana Shaiful said...

Nnt nk p beli kepala udang..agak2 ada x org jual kepala je hehee..K.yana suka jgk kuah rojak Mak Bee..mmg Mak Bee je yg paling best..Lepas ni nk try bt sndiri..tgk bahan xde lah ssh sgt kan..semua ada

nuwairani ismail said...

acik : sila2...memang untuk diberi kepada orang lain pon...

kak cek : kak cek datang lambat sgt la...dah habis pon... :)

kak kasih : erm...kalau dah terliur ni maknanya kene buat la..

hanis : owh...hanis memang suke tauhu ye?

nuwairani ismail said...

waalaikumussalam kak diana.... itulah pasal..kat sini xde kuah rojak tu...puas dah cari...kene suruh mak bee ekxport ke sabah juga ni

waalaikumussalam abg ady...hmmm... sengaja tayang untuk tontonan umum..heheh

kak q : tula..nani pon baru tahu...setengah orang guna belacan...baunya lain sikit la..

kak yana : kuah rojak ni memang simple...tak susah pon nak buat...

Mieza said...

nani dear..tauhu lagi hehehehe..memang lepas ni gebu halus mulus gitewwww la adik akak yg sornag ni..tp tauhu sumbat memang sedap..rojak mak bee tu juga memang pilihan akak sekeluarga..jarang kami beli petis yang lain...

nuwairani ismail said...

glemer betol rojak mak bee rupenye ye...

Run Away said...

wah...nampak best kan..dan nampak cantik...selelra nak mum...;d

nuwairani ismail said...

run away : u ni mcm semua benda suke...hihih

ahdaus said...

Tumpang...kalu sesiapa nak kuah rojak mak bee nie bleh cuba gi ke http://madeinkedah.blogspot.com nie TQ