kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Monday, April 11, 2011

Chocolate Brownies Tanpa Telur (Kak Fida)

Assalamualaikum, Selamat sejahtera semua!
Minggu ni merupakan minggu yg agak sibuk sebab Unit Kaunseling menganjurkan Minggu Antidadah 2011. So, banyak la acara yang akan dipertandingkan. Then, next week plak ada Hari Kecemerlangan Pelajar 2010. Walaupun agak sibuk, sempat juga sy menyelit masa untuk baking membaking ni. Dah lama betol x buat kek. So, bukak je mata hari ni, sekodeng la MyR....tibe2 ternampak resepi Chocolate Brownies Tanpa Telur Kak Fida. Sebelum ni pernah buat kek tanpa telur resepi lain, tp sedikit hampa sebab kek hancusss. Kali ni mencuba lagi kek ni.

Dalam jam 9.30 pagi, sy ke dapur, mengumpul segala bahan yang ada, mujur la cukup jugak. Mana yg xde pon, diadakan jugek demi choc brownies ni. Okla, dh siap keknya, terus snap gmbr. Ingatkan nk hantar laporan terus (nk kasi Kak Fida haru skit), sekali server down pulak. Terpaksa la batalkan niat then, bawa lappy ke skola. Kat skola pon sama rupenye. Server down jugek. Aih, mmg Tmpoint ni nk cari psl betol la. Dari hari Sabtu lagi mcm ni. Kata 2 hari je. Sampai hari ni x jugak baik2 lagi. Ish! Kalo kite lambat bayar bil streamyx, pandai plak dia tepon2 remind soh bayar. Bile kite kene mcm ni, xde plak tepon nk mintak mahap ke ape (membebel pulak ye!). Dah hampir 3 jam menunggu line tenet di sekolah, akhirnya dpt jugak online 5 minit. Ngam2 betol masa tu hantar laporan kt Kak Fida, terus xde line balik. GERAMNYE!!!!

Tapi, apa pon, x kesah la asalkan dh gtau Kak Fida yg brownies resepinya memang sedap!. Jom kite tengok resepi Kak Fida ye!

Bahan A :
1 cawan tepung gandum
1 sk tepung jagung
½ cawan serbuk koko
¾ cawan gula halus (sy gune ½ cawan je)
½ sk baking soda
1/8 sk garam
(semua bahan diayak)

Bahan B :
¼ cawan minyak jagung
2 sb susu pekat manis (sy x bubuh sbb xde stok)
1 sk esen vanila
1 cawan susu cair (sy gune ½ susu, ½ air)
(semua bahan dicampur dan dikacau sedikit)

Bahan C :
Kekacang seperti walnut, badam
(sy x letak sbb xde stok)

Cara-cara :
  1. Masukkan bahan A ke dalam bahan B dan kacau perlahan-lahan sehingga semuanya larut.
  2. Griskan loyang 8x8 dan dilapis dengan kertas (sy gune aluminium foil je)
  3. Tuangkan adunan dan taburkan kacang di permukaan adunan.
  4.  Bakar selama 25-30 minit atau sehingga masak dengan suhu 160 darjah celcius.

Note : mudah je kan? Saya dpt tips drp MyR juga bahawa kalau kek yg diletak 1 sudu mayonis adalah lebih lembab. So, kt dalam kek ni saya letak 1 sb mayonis. Hasilnya, memang sedap!! SELAMAT MENCUBA!!!

fresf from the oven.nmpk sgt berkilat kan?

disejukkan atas para2 dlu sebelum potong

kek tgh posing

walaupun xde topping, tp rasanya sgt moist dan bahagian atasnya tetap juga lembab


1 comment:

pak muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل