kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Wednesday, April 13, 2011

Rajinkah Saya...???

Assalamualaikum.... Selamat Petang!! (ke dh mlm ek?)
Entry kali ni nk cite skit pasal kerajinan yg disebabkan oleh kemalasan... kemalasan yg paling ketara betol yg ada pada Cikgu Nuwairani Ismail ialah :
1.   Malas gosok baju keje pagi2.
2.  Malas nk masak hari2.
3.  Malas nk tumbuk bawang, cile kering, setiap kali nk masak.
4.  Malas nk wat keje2 di rumah.
5.  Malas nk turun makan di kantin sekolah kalo time keje.
6.  Malas nk buat air manis.
7.  Malas nk masak2 air selalu.
8.  Malas nk bangun siap awal pagi.
9.  Malas nk basuh, jemur, lipat kain.
10.Malas nk kemas rumah selalu.

Walau bagaimanapun, terselit sedikit kerajinan di sebalik kemalasan itu. Antaranya ialah :
1.   Gosok baju 1 almari terus (jadi, sebulan x gosok baju pon xpe).
2.  Masak dalam kuantiti yg banyak terus (esoknya tinggal nk panaskan nasi dan lauk aje, paling senang buat kuih, kek, karipap, jadikan frozen)
3.  Setiap bulan dh beli stok bawang putih, bawang besar, cili kering (biasanya blend je semua tu terus utk 1 bulan penggunaan, jenuh jugak ko nk kopek bawang putih tu)
4.  Kat skola berhabis setelkan semua keje yg ada (balik rumah bleh lepak2)
5.  Ni pasal la sy rajin buat bekal hari2 gi skola. Jadi x payah lagi turun kantin beli makanan.
6.  Sekarang kene blaja telan air kosong aje (5 liter/day). Siap refill air 0 di pejabat sekolah lg.
7.  Sekali masak air, kasi penuh2 cerek tu (naseb x melimpah, penah jugak la sekali dua)
8.  Tang ni mmg i rajin tido jela jawabnya...(bleh ke gune perkataan RAJIN TIDUR?)
9.  Malas nk cuci, jemur, lipat kain adalah disebabkan sy x suke nk cuci byk2 kain. Untuk mengelakkan drp mende tu, sy cuci 3-4 x seminggu. Jadi, kain pon x banyak (kire rajin le tu kan)
10.Huhuh...ini menyebabkan kalo sekali sy kemas rumah, mmg berhabis sy kemas, siap mop, lap tingkap, lap habuk pd perabot, tukar susunan, cuci karpet, kain ngelap kaki.

Kali ni nk highlight pasal iron baju sebulan. Dalam almari sy tu mengandungi :
1.   Baju kurung biasa  = 20 pasang
2.  Baju batik sutera  = 10 pasang
3.  Baju kemeja       = 10 pasang
4.  Blouse+jubah      = 15 pasang
5.  Tudung bawal     = 14 helai
6.  TOTAL           = 69 (belum kira satu2 yg baju kurung)

ni baju yg dah basuh, tp x lipat dan bersedia utk digosok

koleksi tudung bawal yg dh digosok

koleksi baju kurung + Jubah + kemeja + blouse + batik yg dh digosok

semua baju + fabrik dlm gmbr dan yg dinyatakan di atas adalah sudah digosok. 
sebulan x gosok baju pon xpe kan?

2 comments:

efa fairuz said...

pehh! ini lah die baju yg digosok stok sebulan tu? hebat hebat!

banyaknye baju cikgu.. baju akak, balik2 ulangtayang baju yg same.. huhuh..sadis sungguh..

nuwairani ismail said...

huhuh....dlm byk2 entry, entry lama jugak yg dia komen dlu...heheh...ala, xdela byk mana pon...boleh la buat gilir2 dlm sebulan tu...