kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Thursday, April 28, 2011

PUDING DADIH KARAMEL

Assalamualaikum, Salam ukhuwah.... (sedut nafas dalam2...hebus pelan2...)
Sedang menahan sabar setelah 6 hari 6 malam x dpt line tenet... So, mcm biasa la, tulis di word, pastu copy paste masuk blogger. Hmmm...hari ni dh masuk hari ke4 sy puasa minggu ni... Alhamdulillah diberi kekuatan lagi sehingga saat ini... Memang betul la, puasa ni dpt menguji kesabaran umat Islam. Bila sampai tahap nk marah, mesti ingat, OH, AKU PUASA HARI NI...SABAR.....

Jadi, untuk mengisi masa lapang di pagi hari yg sy xde nk wat pape ni, berfikir2 mcm biasa, nk buka pose dgn pe ye? Dlm kepala ni x fikir nk masak lauk, tp mcm nk makan dessert plak. So, tengok dlm kabinet apa yg ada, terus terlintas resepi PUDING DADIH KARAMEL KAK FIDA.

Bahan :
180g serbuk dadih buah-buahan –sy guna 1 cawan serbuk jenama happy grass
900 ml susu segar –sy guna 250 ml susu + 3 cawan air
10 sb gula pasir *
3 sb air * (dijadikan gula hangus)

Cara :            
1.     Goreng gula sehingga keperangan dan masukkan air dan kacau hingga cair untuk dijadikan karamel.Matikan api dan segera tuang karamel ke dalam acuan dan ratakan.
2.    Serbuk dadih dan susu dimasak hingga mendidih sambil dikacau sentiasa.Matikan api.
3.    Segera tuang adunan dadih perlahan2 ke dalam acuan berisi karamel tadi.
4.    Sejukkan dan boleh disajikan.


kacau campuran dadih guna hand whisk supaya x berketul

mengacau gula hangus

gula hangus siap dituang

dah siap masuk bekas

x cukup pulak bekas comel2, masuk bowl aje

TADA!!!
Dah siap!!!

1 comment:

pak muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل