kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Wednesday, April 27, 2011

Kek Coklat Tanpa Telur (1) resepi Kak Fida (26 April 2011)

Assalamualaikum... Apa Khabar? Nampaknya khabar tak baik dr pihak sy la... streamyx masih belom ok lagi... Terpaksa tulis blog then save di word dlu pastu bawa laptop gi skola untuk online. Kesian kan??

Semalam rasa mcm rajin sikit nk pose (ganti puasa yg x habih2 lagi). Seawal jam 8 pagi dh bgn (awalkah itu?) konon2 nk tggu technician dtg repair streamyx la. Tapi, harapan hanya tinggal harapan.... Sambil2 tu duk pikir2 jugak nk masak pe ye utk bukak pose nanti? Nk online MyR mmg x dpt la. Pastu belek2 la buku resepi yg disalin drp MyR. Berkenan pulak dgn resepi Kek Coklat Tanpa Telur Kak Fida tu. Apa lagi, pulun la buat. Oh ya, sebelum tu sempat lagi rebus 3 tin susu pekat utk buat stok DDL. Nanti uplod gmbr di bawah.

kali ni rebus 3 tin terus

selepas 2 jam (x berapa cantik warnanya, nk kene 3 jam jugak)

Bercerita pasal kek Kak Fida ni, adalah sgt senang bg org yg x suke nk masak sesuatu yg gune telur. Bukan pe la kan, skrg ni mcm2 cerita pasal telur. Dah keluar telur palsu ni, telur original pon naik harga la. Sy dh try Kek Coklat Tanpa Telur oleh Kak Fida mmg best! Rasanya seakan2 Kek Coklat resepi Fendi. Bezanya cuma Fendi letak telur, tp Kak Fida x letak telur. Kalau beginner mcm sy buat kek mcm ni, konfem jadi la guna resepi ni sbb senang, x perlu pukul telur sampai kembang ke, x payah gune butter (jimat dh kt ctu) then kek pon ringan je (x muak kalau nk makan byk).

Hmmm... Kek pon dh selamat masuk perut utk berbuka... Lebihannya tu sy makan utk sahur plak. Heheh... Bila dh simpan dlm peti sejuk semalaman ni, kek pon jd lebih moist dan sedapp!! Cube la try. Ni sy sertakan sekali resepi KEK COKLAT TANPA TELUR KAK FIDA

Bahan2 :
300 ml susu segar (1 ¼ cawan) 
180 g gula (3/4 cawan) –sy guna ½ cawan je
2 sb madu – xde stok madu, sy gune susu pekat manis a.k.a DDL
1 sk serbuk kopi – sy gune nescafe
180 ml minyak (1 cawan) –sy letak ½ cawan je
200 g tepung gandum (1 ½ cawan)
40 g serbuk koko (5sb) – sy guna lebih kurang ½ cawan
½ sb baking soda
½ sb baking powder

Cara2 :
1.   Masak susu + gula + madu sehingga gula larut dan ketepikan.
2.  Ayak tepung gandum + koko + baking soda + baking powder dalam bekas lain.
3.  Bila bancuhan susu dh sejuk, campurkan minyak dan kacau rata.
4.  Masukkan bahan2 kering yg diayak tadi sedikit demi sedikit sambil dikacau guna hand whisk.
5.  Panaskan oven dengan suhu 160 darjah dan griskan loyang (atau lapis kertas dulu kemudian gris)
6.  Tuangkan bancuhan ke dalam loyang dan bakar sehingga 40-45 minit.

campuran bahan2 kering

bahan kering dicampur ke dalam bahan basah

dalam proses nk bakar

selepas 45 minit

dipotong sedikit

with topping.....tada!!!

untuk topping :5 sudu makan DDL + 2 sudu makan butter + 2 sb serbuk koko


SELAMAT MENCUBA YA!!!

1 comment:

pak muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل