kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Friday, April 20, 2012

Kisah Diet 2

Assalamualaikum... Salam manis, salam ceria!

Kembali kita kepada kisah yang kedua pula.. (bajet ade je orang nak baca kisah yang pertama tu). huhuh...Nani minta maaf sangat2 sebab awal pagi tadi Nani sudah keluar sebab ada jemputan berceramah di SK Kota Kinabatangan. Dalam tempoh sebulan ni, sudah 3 buah sekolah menjemput Nani untuk bagi ceramah. Yang dua terawal tu Nani terpaksa menolak disebabkan ada beberapa kekangan. Jadi, yang kali ini Nani menggagahkan diri juga untuk ke sekolah tersebut. Alhamdulillah, semuanya ok, dan budak2 pun macam seronok la. Cumanya, kalau sekolah rendah ni, cara pendekatannya agak berbeza. Tidak boleh bercakap sahaja. Jadi, Nani ada tayang sedikit video la. Pastu lupa pula nak ajar budak2 ni menyanyi. Adoi...Takpe2, akan diperbaiki lagi di lain masa. Sebagai tanda penghargaan dari pihak sekolah, Nani ada dapat sedikit cenderahati.  Terima kasih Cikgu Salnah kerana menjemput saya ke sana... Tahun depan jemput lagi ya!


Baiklah, seperti yang dijanjikan, Nani akan sambung semula menulis mengenai satu satu insiden yang menyebabkan Nani betul2 tekad nak kembali berdiet secara sihat. Dalam Nani cuti pada hujung tahun lalu, ada seorang sepupu datang ke rumah. Kemudian, macam biasalah kita salam2, sengih2, sapa2... Lepas tu, soalan pertama yang diajukan adalah.... "BAKPOLAH KAK NAH TENGOK NANI NAPOK KOHO TEBAL???" (Kenapalah Kak Nah tengok Nani nampak makin tebal?) Yes, i know TEBAL=BERISI. Mak aihhhhh! Malunya apabila orang bercakap2 macam tu. Dah blur, tak tahu nak jawab apa. Dengan selambanya Nani jawab, "ALOH....BUKE NOK NIKOH PONG. PAHNI KALO NOK NIKOH GAK, NANI KUGHUH LA..." (malas pulak nak translate. korang paham jugak kan?) Pastu dengan tidak semena-mena, Mak Nani pun menyampuk lagi.... "HOH DOH GAK, TOKKEY BULE DEPE NOK NIKOH BAGHU NOK KUGHUH!" Adoiiiiiii! Bernanah telingo den! Yela2...saya akan kurus jugak dalam tahun 2012 ni...dan itu pun sudah masuk dalam wish list Nani pada awal tahun baru2 ni.

Pernah juga Nani keluarkan entry kisah berdiet dengan cara ntah pape ni. Tak tahulah cilok kat mana cara berdiet ni. Agak turun juga berat badan tu tapi sampai satu tahap, berat tu akan statik aje. Sehinggalah tiba2 ada seorang Pakcik ni datang menyampuk dalam entry Nani di SINI. Baik korang bukak link tu sebab kat situ ramai kawan2 blogger berkongsi tips kurus masing2 dalam ruangan komen. Tapi, Nani cuba buka link yang telah diberi oleh pakcik tersebut pada malam itu juga. Disebabkan oleh LINK itu, Nani secara rasminya telah menjadi seorang Atkiner's. Setelah khatam blog tersebut dari awal sampailah habis, barulah Nani faham apa yang boleh dimakan, yang tidak boleh dimakan, pantang larangnya dan sebagainya... Dengan berat badan 61-62kg pada Januari lalu, kini Nani dah capai 55kg! Best kan? 10 kgs more to go!

Penat pulak menulis panjang2 ni...Kite sambung kemudian la ye...Huhuh...

to be continued.....

14 comments:

Amie said...

Hai Nani,
kata nak sangat balik tahun ni, tapi harap dapat lagi berceramah tahun depan kat SK tu... he he hehh apa dah jadi dengan hati...
Tahniahlah Nani, dapat capai 55kg, teringat kak Amie masa mula kawin dulu berat 47kg, lepas dapat anak pertama berat 55kg pulak...lepas tu naik, naik dan naik belum pandai turun lagi, kalau turun 1/2 kg, naik balik 3 kg ha ha hahhh

Yana Shaiful said...

sakit ati betul kan klu ada yg tegur mcm tu ^_^ tp bleh jd pembakar semangat..k.yana dh xsabar nk berdiet blk lepas bersalin nnt..lmbtnya nk tgu bln 9..xtau pulak byk tips kat blog tu..tq nani perkenalkan pakcik tuu..k.yana rs nk test kat hubby dulu..tgk dia bleh ikut ke x mkn cmtu..

eheh..pnjg lebar pulak komen ari nii ^_^

tun_telani said...

55 kilo!! jeles! jeles! akak pun akan berusaha.. tp akak kalau 55 kilo tu sure selim melim. hihi

Nuwairani said...

alamak! mcm salah taip pulak.huhuh..takpe2, kene deal balik dgn cikgu tu biar dia jemput org lain pulak berceramah sebab nani dah pindah masa tu. huhuh...

kak amie dh ade yg empunya..takpela..kalo mcm nani ni kang orang pon taknak kalo tengok gemok mcm ni...

Nuwairani said...

adoi kak yana...belom bersalin lagi dah semangat kobar2 nampaknya... takpe, kite diet sama2, hokay!

Nuwairani said...

ala kak tun tu...ntah bila dia gemoknye...tengok selim aje...

Nadz Nazharzan said...

Assallamualaikum nani..

Laaa..baru dapat bukak blog nani.. Selalu akak klik pada nama nani di blog bila nani tinggalkan komen mesti gi ke google+.. Tak terus pada blog nani.. Nape ek? mmg nani set cam tu eh?

haiii...samalah kita.. Akak pun nak cuba kurangkan brt badan juga ni. Sama2lah kita usaha yer.. nanti kalau ada apa2 tips yg berguna utk usaha ni, kita kongsi2 yer..

Eh betul lah dak Tun ni.. Dia tu slim melim jer pun sibuk nak nak berusaha..hehehe...

ijayuji said...

Salam nani! ckp pasal diet mmg nak kena tegas sbnrnyer, mmg sakit haty kalau pakai baju sume ketat mcm sarung nangka gituuu huh! akak dah alaminyerr, tp skrg ni jaga pemakanan ajerr, kira nani ni kecik ler kan eak ehehe.. akak 161cm kikiki... berat akak masa anak dara 45kg tapi mmg agakkkkkkk mustahilll nak kembali ke 45kg tuuu huh! target akak cuma 48kg jerr, skrg ni masih maintain 52kg, sblm akak diet berat 59kg, rasa mcm nak meraung kuat2, tp bila usaha berjaya, ya Allah! rasa sgt2 lega ehehe.. tp akak diet maut lerr sampai pengsan2 kikiki.. lepas tu serik, ambik jugaklah nasi tp dlm kuantiti yg sikit, malam mmg akak tak makan berat2 kunyah2 buah, biasanyer akak mkn epal dgn pisang ajerr hihihi... alhamdulillah skrg suar sume kena cerut2 :D gd luck uat nani ya :)

Cik Puan Kocik said...

Wah nani, seronoknye sebab dah banyak turun. CK baru masuk minggu ke-3 try atkins diet nie. Baru turun 3 kg ja. But oklah, daripada menembam semacam. Nani, jomlah kita share recipe atkins sesama. Harap kita kuat semangatlah utk terus sihat dah fit! Chaiyoook

Nuwairani said...

Waalaikumussalam kak naz...adoi...nani pon tak perasan pulak nani setting macam mana untuk blog ni. Orang buta IT ni main klik2 aje. Pastu dah tak reti nak tukar balik dah. Nanti nani tengok balik ye kak.

itulah kak...nani pun sekarang mencari kawan2 yang sama2 nak turunkan berat badan. baru rasa semangat sikit.nanti kalau ada apa2 info, nani kongsi sekali.

Nuwairani said...

salam kak ika! Wah! semangat nani dengar macam ni.ingatkan ibu2 ni dah tak kisah sangat pasal diet. rupenya sangkaanku meleset sama sekali. hmm...nani pun cuba untuk tidak makan nasik sekarang. tapi kalau macam ada event pape, nani dijemput berceramah ke, kalo orang hidang nasik tu, kite makan jela sikit. kang kecik ati tuan rumah.

Nuwairani said...

insyaallah CK..nani selalu makan aje.lupe nak snap gmbr. ada sekeping dua, nanti nani masuk sini ye..

Acik Erna said...

tahniah nani..turun jugak berat nani ye..acik ungkin susah sikit..dah trlebih umur

Nuwairani said...

terima kasih acik!..harap bagi sokongan ye...