kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Friday, July 6, 2012

Dia Menyebut Nama Bapak, Cikgu!

Assalamualaikum....Salam Sejahtera...

Tiba2 malam ni dapat ilham nak tulis pasal trend mengejek di sini. Seingat Nani, waktu kami sekolah dulu selalunya orang mengejek siapa2 yang tinggal di tempat yang hulu. Waktu kami sekolah asrama dulu, rata2 pelajarnya dari negeri Kelantan. Kalau ada yang dari tempat lain pun tak ramai. Terengganu, Pahang, Kedah, Penang, KL dan Selangor. Selalunya kalau di dalam kelas kami, ada geng Tumpat, geng Tanah Merah, geng Machang, geng Melor dan macam2 lagi la. Nani yang tinggal di KB ni relax je sebab memang semua dah tahu KB yang paling maju di Kelantan. Huhuh....Jangan marah....

Itu cerita di zaman sekolah la. Sekarang nak cerita pasal budak2 di sini. Masa mula2 sampai di sini agak pelik juga sebab budak2 di sini marah kalau disebut nama bapanya. Huhuh....Pelik kan? Kalau kata nama bapa yang pelik2 tu mungkin betul la dimarah kalau disebut. Ini nama bapanya AHMAD pun dia marah juga. Apa yang pastinya, perkara ni terjadi apabila ada yang menyebut nama bapa yang bunyinya agak pelik dan orang yang mendengarnya pun ketawa. Jadi, tuan punya badan rasa malu. Nak cover malu tu dia terpaksalah marah. Hmm....Macam2 hal la budak2 ni. Kadang2 hanya kes menyebut nama bapa pun boleh bergaduh besar...

Nani pun tak tahu nak rasionalkan balik pemikiran budak2 ni. Kadang2 Nani bagi contoh lagi nama sendiri. Beritahu pelajar yang kita bangga kalau orang sebut nama bapa kita. "Anak sape tu yang mengajar di Sabah?"  .... "Oh, anak Pak Cik Mail..."  Kadang2 nama ayah kita yang menjadi lambang untuk kita...Hmmm...Pelajar cikgu2 sekalian macam mana ya...?

moral : pilihlah nama2 yang elok untuk anak2 kita ye!

4 comments:

kasihredha said...

I love my father (arwah)..tidak pernah malu...sebab nama arwah ayah akak ...nama nabi :)

Wani said...

macam2 budak zaman sekarang ....kalau kak wani la mesti la bangga bukan setakat kita jer yang kenal ayah kita pun naik nama jugak kan ... x dop nok malu eh

quinnie said...

betul tu nani..pilih la nama yg sesuai utk anak2...:)

rahel said...

Macam2 perangai budak sekolah jaman skarang ni...adoii..