kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Wednesday, September 14, 2011

Jelly Kasih Terlerai

Assalamualaikum....Selamat sejahtera...

Alhamdulillah....Dapat juga berpuasa hari ni...Orang lain dah berzaman mula puasa 6 Syawal, sy baru nak mula..Sempat lagi kot (ayat memujuk diri sendiri)...Aduh....sekarang waktu asar dah makin awal (6.09 pm)... Apabila balik dr keje sempat nak solat asar je. Pastu terus dah berbuka..Minum air kosong je dulu, solat maghrib baru fikir nak masak ape...(sebenarnya dh tau menu nak masak pe dr tempat keje lagi). heheh...

Macam biasa lah kalau dah terdesak tu, bekalan ikan bilis memang menjadi penyelamat..Apalagi, keletung keletang la di dapur sorg2..Masa masak tadi, tangan ni dah menggigil2 kebuluran...Adeh! Punya la lambat memasak..Orang lain kalau diberi masa sejam untuk memasak, boleh siap sehingga 3-4 jenis lauk. Sy ni masak ikan bilis dengan cili + bawang + kentang pon dah ambil masak setengah jam...Cemane la nk jadi bini orang ni...

Dah BW blog Kak Amie ni, terliur pulak tengok pudingnya, sempat lagi sy masuk dapur jam 8.00 p.m buat puding. Hihih..Terkenangkan warna merah + kuningnya tu, jenuh sy pikir nak buat mcm mana. Nak cari jelly mangga malam2 ni konfem la tak dapat. Jenguk2 di kabinet, ada sirap oren sunquick kepunyaan Cik Na.. Hihih... Kire halal la tu...Kalau dia dh tinggalkan barang makanan di rumah sy tu selalunya dia memang nak bg sy le tu..(buat ayat sedap ati lagik). Apapon, jelly yg sy buat ni tidaklah sehebat jelly kak Amie sebab takde buah2 @ kuah yogurt mcm yg kak Amie buat...Biaselah kite ni...Main taram aje bahan2 yang sedia ada di dapur..Kemain lagi namanya kasih terlerai..Yela, orang pakat duk buat Kasih Bertaut...Yang jelly kita ni tak sempat bertaut pon..Hihih...Layan jela...

JELLY KASIH TERLERAI 
(PERISA BUAH STRAWBERI + OREN) 
resepi : Nuwairani


Bahan :
1 sk serbuk jelly konnyaku
1/3 cawan gula
350 ml air
1 sb sirap strawberi
1 sb sirap oren sunquick - nani guna perisa tropika

Cara :

  1. Campurkan gula + serbuk jeli di dalam periuk. Kacau sebati.
  2. Masukkan air dan panaskan sehingga mendidih sambil dikacau supaya serbuk jeli larut dengan sempurna.
  3. Tuangkan sedikit di dalam acuan petak dan dikacau bersama sirap perisa strawberi sehingga warna sekata. Agak2 ketebalan dalam 5mm. Terus masuk dalam peti sejuk sehingga beku dalam 1 minit.
  4. Baki adunan dicampur dengan sirap oren dan kacau rata. 
  5. Tuangkan adunan oren ke dalam bekas.
  6. Adunan strawberi digulung dan dipotong bulat2 kemudian dimasukkan ke dalam adunan oren.
  7. Note : kalau nak susun yang merah dulu di dalam bekas baru tuang yang oren pon boleh...Lebih baik guna mould kecik2 tu...Lagi cantik dan teratur. Kalau nak senang keluarkan jelly tu, basahkan dulu mould dengan air baru letak adunan jelly.
  8. Sejukkan di dalam peti bawah dulu kemudian baru hidang....
warna merahnya merebak la pulak....hmmm...tak kesah la rupe tak cantik pon...tapi rasanya ada macam sumi jelly tu...gabungan rasa strawberi n oren sunquick tropica tu memang best! kalau guna serbuk agar2 biasa mungkin tak nyut2 macam ni la kot...

16 comments:

Kak Sam said...

Rasanya jelly ni tengah hangat di pasaran. Selamat berpuasa yea. Saya plak buat sehari stop 5 hari tak tahu le semapt ke tak habiskan.

Juwita Jamaludin said...

selamat berpuasa nani.. wah ada jely best .. akak ni suka ajelly leh la try nanti..

lawa isteri YB bung tu ye..:)

Maria said...

Nape la jelly tu terlerai kasihnya?

ziraziz said...

xsmapi hati nk mkn jelly ni...ye la, nama pn kasih terlerai :P

IXORAROXI said...

Selamat berpuasa Nuni.Memang rajin sungguh cikgu sorang ni :)

Cheq Sue said...

mula2 tgk kasih teratai...bila baca kasih terlerai... he he he

kasihredha said...

kalau makan dgn kuah kastad sure tambah best ni :)

tun_telani said...

nani. akak baru sehari puasa.. hehe.. minggu ni ada tetamu kt umah, nk puasa pun xsedap gak sbb pagi2 nk masak n hidang kt tetamu..
ps: kak tun penah guna sekali je konyaku jelly nih, pastu terkeras pulak. huhu

Anna Qawina said...

dah takleh sambung balik ke kasih yg terlerai tu? hehe

Nurul said...

Nani,
Naper lak kasih terlerai tuh? hehe.. :)

AI said...

- jgn sampai terlerai kasih...pegang dia kuat2...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualikum nani...
puding kasih terlerai pun ok jer tu nani... yg penting sedapkan.... akak x perna lg buat tau... hehhee

nuwairani ismail said...

saje buat gimik letak nama mcm tu...hihih

Gee® said...

aik...kasih terlerai ke? takut la nk mkn puding ni...

Amie said...

wah! jelly kasih terlerai pulak ye.... he he heehh orang bujang buat mesti sedap ni! Kak Amie main bantai saja Nani, apa yang ada itulah yang dibubuh, jadi cacamerba...sebenarnya mood rindu Selangor , tu jadinya jelly kuning merah tu...

nuwairani ismail said...

kak gee : saje je bosan2 buat nama mcm tu..hihih

kak amie : tu la..kene betol jelly tu warna merah kuning. menyerlah! tengok pon nampak berselera...