kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Friday, September 9, 2011

Ratatouille Durjana!

Assalamualaikum....Salam sejahtera....

Adeh! (dah start ayat intro nak mengeluh ni). Rasa macam lama betol tak memasak. Semuanya gara2 RATATOUILLE yang bermaharajalela di dapur kecik ku itew...Kalau setakat nak "kerit" (menggigit dengan sikit2) makanan yang ada di rumah ni tak kesah la...Masalahnya siap buat sepah2, buang air besar, air kecik, semua ada! Hancing satu rumah (melampau jugak la ayat ni). Tapi hampir satu rumah la bau...Alahai...konfem bukan keje sekor je ni...Paling kurang 4-5 ekor...Tapi, naseb baik saya balik lambat sikit berbanding cik hosmate..So, dia dah kemas2 apa yang patut. Terus, kami tak masak pon di rumah....Tak lalu nk makan bila ada bau mcm tu...Nak beroperasi pon tak sempat. 

Jadinya, kelmarin (Rabu) Cik Hosmate import anak angkatnya dari asrama untuk bersihkan tempat CIK RATNA itu bersarang...Sekali, ada sekor kat dalam kotak tu. Pandai pulak dia diam2 kt situ..Saya nak snap gambar tempat pon rasa macam geli nak pamer kat sini...Budak2 tu dah buang barang2 yang sepatutnya, tinggal sikit lagi la nak bersihkan...Malamnya tu, Cik Hosmate pasang perangkap gam tikus pulak. Eiiiiiii.....seyes, saya taknak pegang mende alah tu kalau melekat kat situ nanti. Selalunya saya serahkan keje2 macam ni dengan dia...Pernah jugak la ada 2-3 ekor yang mengena, pastu Cik Hosmate pegang badannya yang masih panas2 lagi, bungkus dalam plastik, pastu buang! Kalau saya, tak terdaya rasanya nk buat keje2 mcm tu...

Jadinya (macam banyak pulak perkataan jadinya), semalam (Khamis) giliran saya pulak beroperasi...Angkat segala periuk belanga, piring gelas dll, basuh rak pinggan, mop dapur...Ikat jaring2 pada tingkap dapur, sendal batu pada lubang yang ada...Cuci segala najis2nye...Aduh! penat betol...Ini pon belom habis lagi...kene sambung lagi pagi ni...Nak wat cemane kan, pasni kene pasang penggera la kot..Seb baik dalam masa 3 hari ni ada open house, jadi, tak payah la kami susah2 nk masak! Heheh...Sabar ye...nanti sy uplod resepi yang tertunggak....
*gambar ehsan google image
pesanan penaja : jangan biarkan hidup anda diselubungi ratatouille... Heheh...

18 comments:

AI said...

- soh ratatouille tu masak..ekeke

Ucu Faridah said...

cian nye nani....
ingat..bukan bulan posa je kena bersabar...syawal pun sama jugak nye...

Amie said...

ha ha ha... bestnya Nani ada Ratatouille...habislah senget-senget kepala sebab rambut asyik kena tarik!

karipapsayur said...

Tahan ko nokss duduk dengan geng. Ahkak ni haa duduk sorang-sorang. Satu persatu barang ahkak diserang.

http://karipapsayur.blogspot.com/2011/09/eksperimen-subway.html

http://karipapsayur.blogspot.com/2011/09/hide-n-seek-dengan-pet-ratnasari-laaa.html

Ratnasari kat Shah Alam ni cerdik-cerdik. Pelekat tikus dengan seketul keropok kering di atasnya haram nak disentuh. Lipas bodo je sekor dua terlekat. Sejak scene jerat x mengena tuh, memang makin menjadi-jadi dia menyerang!

Harini muktamad. Tadi ahkak beli racun tikus yang dia makan, dia bole mati. Cap King Kong RM3.80 je. Ahkak tumbuk hancur, gaul dengan tauhu lembik. Siap beli peanut butter yang paling murah. Gaul-gaul sekali letak dalam beg plastik.

Tengok lah esok. Kalo dorg tahu niat jahat ahkak nih, mesti makin mencanak-canak serangannya!

Yana Shaiful said...

eeeiiii...gelinyaa..sgh jahat si rotatouille itu..cian nani..siap dh ada family lg kat dapur nani.. sabar ek..:=)

nuwairani ismail said...

Al : kalau betol pon dia masak, memang sy tak makan nye tu...hehehe..

ucu : rasanya mcm bulan syawal ni la kot lagi kene byk2 sabar...adeh!

kak amie : tu la pasal...dah tertongeng2 dh ha buat operasi ni

IXORAROXI said...

ooooo kena serangan cik siti ya...kena rajin pasang perangkap tu.orang tua2 pesan jangan marah2 ke cik siti, nanti lagilah amukannya
kesian Nuni, sabar ya

nuwairani ismail said...

kak qas : dulu selalu jugak mengena bila letak gam tikus dengan umpan ikan kering. sekarang ni mcm educated pulak tikus2 ni. agaknya sebab duk rumah cikgu kot..pasni nk kene cari jugak la racun tikus yang bulat2 tu...

kak yana : adeh! ingatkan dah xde masalah tikus2 ni..sekali datang balik...jenuh la nk mencuci segala barang...

nuwairani ismail said...

kak ixora : pernah jugak dengar org cakap mcm tu. jgn sebut2 nama cik siti ni...nanti dia muncul kt rumah kite.

impian dulena said...

sabo..sabo... kat umah akak pun ada... tensen tul.. bukan takat makanan yang dia makan.. nie siap kotak minyak wangi dia robek2kan... rugi rugi bisnes cam nie...bukan satu dua..nie berkotak-kotak...pe dia nak buat dgn minyak wangi tuh agaknya yer hehehe

ziraziz said...

Cik Siti kat umah akak lg hampeh, abih Tupperware mak akak dikerjakan...container murah xplak digigit...tensen mak akak...hehe

MulutPayau said...

sakit hati ngn cik siti ni....semua bnda nak diusiknya...rumah akak pun ada...3-4 pasang jugak baju yg dirosakkannya...gerammmm betul..

nuwairani ismail said...

impian dulena : dia pon nak wangi2 jugak kot...asik2 kene cakap busuk aje..hihih

kak zira : itu perkara biasa...kalau kt rumah sy, naseb baik bekas tupperware disimpan dalam almari yang bertutup rapat. kalau, itu pon digigit jugak.

nuwairani ismail said...

kak MP : sy setakat ni makanan sikit2 jela yg diusiknya...yg jd geram tu bila dia kencing n berak merata2...tak tahan nak berkemas. bau busuk sgt!

tun_telani said...

kalau kt kampung, mmg dh xleh nk wat apa2 cik Ti nih.. umah kampung dekat2 ngan semak2 n hutan sikit2, mlm2 dieorg masuk bermaharajalela dlm umah. kalau nk kasi racun takut nnti mati kt celah2 almari dh busuk baru perasan. sekian hal pulak. tahan jerat susah betol nk mengena.
ps: ratatouille tu nama sejenis makanan. hihi

Mieza said...

akak kalau dengan makhluk yg ini mmg gerammmmmmm je rasanya..pernah sekali, masa tu kat umah sewa lama..dia masuk dalam almari dan beranak akak tak perasan..bila akak perasan akak buang anaknya, waktu tu maknya kuar cari kerja agaknya..bila dia balik semula ke almari dan tgk anaknya dah tak der dia mengamuk lalu dia makan semua baju akak 1 lemari...jenuh aku menempah baju baru dan basuh 1 almari sebab dia dah kencing..gerammmmmm

nuwairani ismail said...

kak tun : cik hosmate yg bg nama ratatouille tu...rasa mcm comel pulak walaupun sebenarnya teramatlah sakit hatiknya...

nuwairani ismail said...

aduih kak mieza...kalau dia dah jahanamkan baju tu memang payah la...nani pon naseb baik makanan yg kecik2 je dia makan...pastu periuk belanga tu cuci2 je la just in case dia ada main2 kat kawasan situ..risau jugak kalau kene penyakit ni.