kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Thursday, September 22, 2011

Menu Diet Lagik! Sup Ayam Kosong

Assalamualaikum...Salam bahagia.....

Hihih...ni kes jeles tengok Kak Tun yang penuh semangat masak menu diet itu ini....Terus daku pon semangat la jugak...heheh...Tapi menu biase2 je...Oleh kerana tak keluar ke pasar, macam biase la ye....Habiskan aje yg ada dalam fridge tu...Kali ni memang betol2 campak sebab takde tumis pape dah. Bayangkan ayam yang tak bertumis pon boleh keluar minyak dengan banyaknya! Lenkali memang takleh tumis dah kalau buat sup. Campak aje semua kat ctu. Jadik jugak!

Kali ni buat sup ayam je. Kirenye makan hirup mcm tu je. Takde nak makan dengan mee/bihun pon. Kenyang dengan airnye lah. Lagi terasa panas2 halianya sama biji lada hitam...Perghhh! (bajet lelemak segala tu terbakar la). 
halia, bawang putih, lada hitam main ketuk aje, masuk dalam periuk dengan air. campur ayam sikit, kiub ayam sikit, tunggu mendidih, dah siap! kalau ada sayur carrot ke, lagi sedap tu!

kalau halia makan dengan nasik, mau jugak sy telan, tapi kalau sup hirup mcm ni tak sanggup la nak telan. hihih....

22 comments:

E-na Lovely Kitchen said...

sedap tau mkn sup simple mcm ni...klu e-na suka tang tulang2...hihii

nuwairani ismail said...

heheh...kalau sup mmg sedap yg bahagian tulang2nya...kepak la paling feveret.

Juwita Jamaludin said...

nani.. akak pun suka masak macam ni time tak tahu nak masak apa.. tambahan anak2 suka sup

nuwairani ismail said...

haaa...tula...ni sebab dah tak tahu nak masak apa...bantai aje segala yg ada di dapur tu..

tun_telani said...

haha.. weeee~~~~~~~~~~~~~~ mari kita berdiet! byk menu diet yg sedap2 sebenarnya. cuma kita je yg dh biasa expose ngan makanan goreng2 dan santan segala bagai. kalu duk dekat2 dlh kita diet n exercise sama2 kan ^^

Cheq Sue said...

arini menu sup ayam dh lengkap la ye...smlm baru gaji

Sheila Shafeareen said...

salam, sdp simple mmg sesuai utk org berdiet....alhamdullilah setakat ni behasil....

ainnoraini said...

sesekali makan mmg sedapkannn...tapi kalau hari2 kak ain rase tak boleh masukkk...

tapi sesuai untuk org nak diet ni...dan baik untuk kesihatan jugak...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum nani...
wah tgk sup gini mmg best kan... akak paling suka kat halia yg bubuh dalam sup tu... siap makn gitu jer.. kunyah2... sedap tau nani.. dulu akak pun x reti makan halia gitu jer.. tp dah selalu makan masa berpantang.. jadi biasa n 1 kemestian plak kalu nampak halia gitu dlm sup mesti nak makan.. ehehehee

nuwairani ismail said...

kak tun : tula...dah turun 2.5 kilo ni...pastu 3 hari dah menten mcm tu je...itu pon berdiet saje. tak sempat nak exercise bagai...kene sabar byk2 kalau nk turun banyak ni. heheh


cheqsue : tak sempat nk kuarkan gaji pon lagi. hihih

nuwairani ismail said...

kak sheila : memang pon...alhamdulillah agak berhasil la...

kak ain : huhuh...kalo dah semangat nak turunkan berat badan ni xde masa nk fikir muak ke apa dah.ecece...bajet je kan? takdelah... kene pelbagaikan cara masak jugak sebab takot nanti kembali kpd menu asal pulak. nasik + lauk santan berlemak! ohhh! TIDAK!

nuwairani ismail said...

waalaikumussalam kak diana...adeh! sedap ek? nani kalau halia jeruk tu memang suke betol makan. tapi halia dalam sup tak tau la nape takleh telan...takpe2...pasni nak cuba jugak buat mcm tu. ala2 org makan dalam pantang la ni..heheh

AI said...

- nani...kakak ipar kite pon pernah ajar masak sup ayam xyah tumis, nti minyak ayam tu kuar kan...bagus kan utk diet...

nuwairani ismail said...

erm....betol2! memang bagus utk diet...tapinya....kite tak sempat nk exercise....so, berat tak naik, tak turun sgt la skrg..asalkan tak naik pon dh cukup ni...

Nurul said...

Nani, k nurul pun biasa buat sup mcm ni jer... xyah tumis, rebus jer sumer bhn & letak halia n lada hitam lebih ckit... elok tuk diet tuh... :)time dlm pantang dulu, mak k nrl buh bawang putih sebiji2 dlm sup tu... bawang putih n halia tu dia suruh mkn...

nuwairani ismail said...

adoi! nak kene makan bawang putih n halia sebijik2 la pulak...huhuh..... agaknya menu org berpantang sama je kot ngn org diet...huhuh....sy kene try jugak ni...

Maria said...

Sedap ni letak daun sup n bawang goreng...ummm...

rahel said...

Bah..mo juga ku merasa sup ayam tu..panas ni di sini...

IXORAROXI said...

kalau boleh konsisten makan macam ni je, tanpa nasi, confirm!boleh turun at least 1/2kg per week!
usaha tangga kejayaan Nuni!

nuwairani ismail said...

maria : ya kan, lupa pulak mo letak bawang goreng.

kak rahel : hihih....sup kak rahel masak lagi sedap bah...

kak ixora : adoi....harap2 leh konsisten la...kalau org jamu nasik tu makan juga la sesudu dua...takot kecik ati tuan rumah...

EmbunRosaliza said...

Assalam nani, akk ni pun nak berdiet tapi tak tertunai lagi, pg ni bf ngan nasi lemak, semlm mee kari. risau gak ni lemak berkumpul kat perut ala2 donut gitu heheh

nuwairani ismail said...

waalaikumussalam kak rosa...hihih... nani pon semangat nak diet sebab kawan2 blogger ramai yg tgh semangat sekarang...jadi, join diorg sekali la ni...