kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Wednesday, September 21, 2011

Macaroni Soup Cara Saya

Assalamualaikum....Selamat sejahtera...Dalam semua orang sibuk nak berdiet ni kan, sy pon nak join jugak! Bukan pe, Berat badan dh kritikal betol skrg. Rase mcm nak menyorok dalam almari je...(macam la muat nak buat macam tu). Hmm...jadinya seperti biasa la ye dah lama tak keluar melihat alam ni. Resepi pon main campak2 je sebab guna bahan yang ada di dapur. Tak keluar ke pasar pon. Kalau nak tahu, sy ni memang hantu pasta! suke sangat makan pasta. hari2 makan pon tak jemu. tapi pelbagaikan cara masaknya la..Kali ni buat sup macaroni dengan ayam. hmmm...tersangatlah mudah nak masak.

MACARONI SOUP MY STYLE
resepi : Nuwairani

bahan :
1/2 cawan macaroni -rebus n tos air
2 ulas bawang putih - tumbuk
1/2 inci halia - tumbuk
2 sb sos spageti
isi ayam
2 cawan air
1/2 kiub pati ayam
serbuk lada hitam
secubit garam
1 tangkai cili padi
1 sudu makan minyak jagung

cara :
  1. Panaskan minyak, masuk bahan tumbuk, goreng hingga wangi. masukkan sos spageti, kacau sekejap.
  2. Masukkan ayam seterusnya air. Biar mendidih dan ayam empuk.
  3. Perasakan dengan kiub ayam n serbuk lada hitam. kalau rasa macam dah masin, tak payah la tambah garam. 
  4. Masukkan cili padi utk rasa pedas.  
Aduh...memang rasa berasap je telinga makan mende ni sebab dengan cili padi, halia, lada hitam...sy buat ni utk sorang makan je tau. tapi sebab konon2 nak diet kan, bahagi separuh2. makan lunch sikit, pastu dinner lagi. dah tak payah susah hati pikir nak masak banyak2 kali.

22 comments:

tun_telani said...

sayur! sayur! hihi.. ni nape x makan sayur nih.. ;p (akak masak megi pun letak sawi)
mmg nmpk berasap tu.. sos spagetti tu sos prego ke? ade ek sos spagetti jenama lain? hihi.. kak tun jarang beli sos spagetti ready made.

kasihredha said...

akak suka pasta
nakkk cikit

Cheq Sue said...

kalau i kan...hari2 makan pasta, mesti lutut i goyang tau... he he he

Zaliedana said...

Assalam nani,menu diet ke nih,uii nmpak sedap,camni kak ct pon nak tumpang mkn hihi..Kak ct xpernah lak wat sup makaroni/pasta2 nih,nanti nak try gakla..

ainnoraini said...

sedap tu...
kalau kat rumah mmg kegemaran anak2 kak ain tu...boleh la cube nnt...selalu goreng jer...

Amie said...

selamat mendietkan diri Nani.... Kak Amiepun suka buat pasta sup ikut kepala sendiri...hi hi hiii

IXORAROXI said...

antara diet yang berjaya untuk kurangkan berat badan ialah cili(betul ni) tapi janganlah Nuni makan pedas sangat sampai sakit perut
semangat mesti terus membara Nuni!

nuwairani ismail said...

kak tun : tak dan nak gi pasar beli sayur la...sos spageti ready made yg nani biasa guna brand kimball. kalau perisa cendawan tu, memang dia letak la 2-3 hiris cendawan kat dalam tu. ini ada cop halal JAKIM. yakin sikit la nak makan.nakk buat sos sendiri, tak jumpa pulak segala herbs tu kat cni.

kak kasih : feveret sy jugak!

nuwairani ismail said...

cheqsue : hihih...dulu kite pon x boleh kalau tak makan nasik. skrg tak makan pape pon boleh hidup. heheh

kak ct : sedap jugak tau pasta makan dgn sup. kalau kuah pekat2 sikit lagi best!

kak ain : nani pon tak pasti. setakat ni semua budak yg nani jumpa suke makan pasta. kalau anak2 buah pon sama. kalau mee kuning tu tak mau la pulak.

nuwairani ismail said...

kak amie : hihih...resepi campak2 ni senang. tak terikat dgn mana2 resepi. ikut kepala sendiri aje.

kak ixora : sy ni mmg jenis yg suke makan pedas. kalau tak pedas rasa mcm x lengkap aje...

EmbunRosaliza said...

Assalam nani, kalo peminat pasta msk apa pun mmg bestkan, akk buat yg sup putih tu je, tak cuba lagi yg kaler merah gini, mpk sedap jo

AI said...

- kalau kite duduk dekat ngan nani...hari2 gi mintak masakan nani...hehehe (dasar x malu kankan)

Ucu Faridah said...

baguslah cara nani ni..masak sekali makan berkali-kali...dr lunch sampai ke dinner...

quinnie said...

dah lamanya kita tak makan makaroni...diaorg kat rumah ni tak suka..kalau masak kita sorang je yg telan....hehehhe

nuwairani ismail said...

kak rosa : tula pasal. kite memang minat pasta...kalau buat kuah putih yg taruk keju susu pon suke!

Al : kawan2 kt tmpt keje pon selalu jugak mcm tu. asik tanya je bila nak masakkan utk diorg. hihih

nuwairani ismail said...

ucu : ni kes org malas nak masak berkali2. heheh..utk bujang je tau! kalau org yg dah ada somi xleh la nk wat mcm ni.

kak Q : kite pon sama. cik hosmate x makan sgt pasta2 ni. telan sorg jela jawabnya

rahel said...

Bah,post2la ke sini sikit..pengen jugak meras air tangan Nani..

nuwairani ismail said...

adeh! pengen tu apa? meras tu apa pulak? hihih....nama je duk sabah 3 tahun, tp x reti bahasa yg pekat2 ni. heheh

ziraziz said...

nani ni dh blh lawan chef wan ni...:P

nuwairani ismail said...

adoi kak zira oiiii...jauh sekali la nak lawan chef wan tu....

Yana Shaiful said...

cili api mmg kna ada kan..br meletop nk mkn..hikhikk

nuwairani ismail said...

kak yana : cili api tu harus ada di rumah! memang takleh tinggal dah.