kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Tuesday, October 25, 2011

Bendi Celur + Sambal Belacan

Assalamualaikum...Selamat petang....

Asik2 tengok gambar ulam je kat dalam blog Kak Amie tu. Teringin pulak nak makan mende2 macam tu. Tapi tanak makan nasik. Makan ratah saje bleh? huhuhu...Memang diratah pon ni...Mak aih...sedapnya.... Meleleh2 air mata terkene kepedasan sambal belacan ni...

Sambal belacan ni nani buat simple2 je. blend cili merah + cili api sikit + cuka + asal limau nipis + belacan bakar. Kemudian tambah tomato dadu dan perasakan dengan garam & gula . Bendi tu pulak nani celur dulu kemudian baru potong serong. Dah macam tu, makan aje cenggitu...Kesedapan adalah bergantung kepada sambal belacan yang kita buat tu la ye...

Tak tahu nak bercerita pasal apa. Cumanya di sekolah tadi ada peristiwa tahun lalu yang berulang kembali. Minggu ni budak2 masih exam. Tengah saya menjaga kelas tu, tiba2 ada bunyi suara budak perempuan berteriak. Apa ek dalam bahasa melayu? Ohhh...ingat dah...MENJERIT. Terkejut la jugak. Dalam pala otak saya ni terbayangkan ada ular ke, atau binatang pelik2 masuk dalam kelas. Sekali, guru di kelas sebelah tu panggil saya. Rupanya ada sorang budak perempuan kelas tu yang kene rasuk. Siap menangis2 tendang2 meja kerusi lagi..Haih....

Dah setahun lebih takde kes macam ni. Tiba2 datang balik....Hmmm....harap2 la hari khamis nanti xde dah. Bukan apa, kelas budak tu dekat dengan bilik kaunseling. Kalau datang angin dia macam tu, memang kami angkut ke bilik kaunseling. Pastu, haku la yang seram2 kalau duk sorang2 nanti...Haihhhh...Kene pulak kalau dengar dia mengilai tu....hadoi...tak tidur malam dibuatnya...(cikgunya punyalah penakut). Tapi itulah, nak percaya pon payah, taknak percaya pon memang benda2 macam tu wujud...

24 comments:

Ashuran said...

awak da balik ke?

ady said...

as-salam
sedap ni mkn dgn nasi panas2...

cik cek said...

Nani...
Ini gambo bendi buat kak cek telan2 air liur tau....suka sgt makan bendi...paling malas...rebus bendi...jadi ulam...mkn cecah sambal belacan...fuyoooo...sedapnya...:D

EmbunRosaliza said...

Assalam nani, semlm akk pun celur bendi tapi cicah budu heheh, sedapkan mkn ulam2,past tu bendi pun celur kejap je..tergudaa tgk bendi nani tu

Acik said...

alamak cikgu! ya ampun! acik baru folo belog hebat ni ... aci no 151. lawa nombor tu macam tuan punye belog ni ... uh, bodek, bodek!
sb dah termalu ... huhuhuuuuu ...

Cheq Sue said...

aiiii...ni saje la buat org teliur...

rahel said...

Waa..menu diet lagi ni...senang dan sodap.

nuwairani ismail said...

ashuran : already at home...am waiting for you...

abg ady : w'salam...sedapp makan ngan nasik. tapi takot tak hengat donia je...

kak cek : kalau ada sambal belacan, semua pon jalan...

kak rosaliza : w'salam....dah lama tak makan budu weh...dah akak sebut ni rasanya macam esok nak makan budu pulak

nuwairani ismail said...

acik : kan? seb baik remind acik...hihih...

cheqsue : dia kelik kapung lagi sedap menunya tu...

kak rahel : jarang2 sekali jumpa org sabah yang pandai makan pedas ni...

Ucu Faridah said...

nani...
sekarang tepat jam 11.37mlm..
kalaulah dekat rumah kita dah lama ucu pegi, skrang ni ucu betul2 lapar sbb hari ni tak dapat mkn nasi.....cuma mkn mee udang je..

Wani said...

adooo .seramnya nani nak kena handle budak kena rasuk.. hati2 la ya ..... jangan la dok terjadi bukan-bukan huhu

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum nani...
waaah nie fav akak nie... makan ngan nasi putih panas2.. mmg best! kekdg tu akak mkn jer mcm tu.. sedap!!!

quinnie said...

sedapnya nani makan bendi..colek lak ngan sambal belacan....memang habis kat kita je kalau masak bendi cam gini...hehhehe...

masa skolah dulu ada gak kejadian rasuk..tapi bukan pelajar yg kena...wife warden yg kena..adehhhh semua kecut perut bila dengar dia mengilai..sebijik cam hantu...memang tak dek sape la bleh lupa peristiwa ni....hehehhe

Yana Shaiful said...

Nani..seram je dgr citer bdk kna rasuk kan..suara mengilai yg xtahan tuu..mmg xleh tido kita dibuatnya..

Nak tumpang ratah skali bendi tuu.. perghh..terasa kepedasan sambal belacan yg merah membara tuu hihii

nuwairani ismail said...

ucu : ucu datang lewat sgt la...dah selamat pon...

kak wani : kite memang selalu dh hendel budak mcm ni tahun lepas. pastu dia gi berubat, ok balik..tetibe tahun ni jadi balik...

waalaikumussalam kak diana : sayur bendi ni memang sedap makan ratah rupenye. nani baru2 nk try mkn mcm tu je..

nuwairani ismail said...

kak Q : adoi....takot betol kalau dengar dia mengilai...memang mcm hantu la pendek kata...hish..takot nk ingat balik.

kak yana : nani letak tomato dalam tu. merah aje lebih. pedasnya tak sangat..

nuwairani ismail said...

kak Q : adoi....takot betol kalau dengar dia mengilai...memang mcm hantu la pendek kata...hish..takot nk ingat balik.

kak yana : nani letak tomato dalam tu. merah aje lebih. pedasnya tak sangat..

IXORAROXI said...

ni betul2 on diet ni!
Akak notice lately Nuni selalu makan bendi eikkk..akak pun suka sgt bendi

nuwairani ismail said...

kak ixora : dapat pengaruh kuat drp kak tun sebenarnya...beli rm1 dapat 20 batang. jenuh nak perabih.

nuwairani ismail said...

kak ixora : dapat pengaruh kuat drp kak tun sebenarnya...beli rm1 dapat 20 batang. jenuh nak perabih.

Amie said...

laaaa.... tertinggal keretapi lagi! nani....sedapnya bendi & sambal belacan tu.... mengancam! buat lagi Nani,nanti kakak datang lagi...adeeehhh...

nuwairani ismail said...

ulan di dapur kak amir lagi banyak...yg nani punya ni seciput je...hihih

Run Away said...

best sebab ada cili...;d

nuwairani ismail said...

yana pon suke pedas ye?