kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Friday, October 7, 2011

Tauhu Sumbat Kuah Sambal

Assalamualaikum....Lagi resepi tauhu sumbat tapi dengan kuah sambal. sy dapat resepi dari Myresepi....leh tengok sendiri di SINI resepi oleh Lizacomel. Makin comel la tuan punya resepinya...Hihih...Terima kasih ye...

sayur2nya macam biasalah, ada timun, carrot, tauge.

ha....ni kuah sambal spesel tu...

nampak menyelerakan tak? huhuh

Bahan-bahan ( 4-5 orang makan )
  • 10 keping tauhu lembut
  • 1/2 batang timun
  • 200 gram tauge
  • *bahan kuah istimewa*
  • 3 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 4 - 5 sudu makan cili giling
  • 4 senduk gula pasir
  • 1/2 cawan air asam jawa
  • garam secukup rasa

Cara-cara

  1. gorengkan tauhu dan biarkan sejuk...timun dipotong halus memanjang...tauge dibuang ekornya dan dicelur...
  2. gaulkan timun dan tauge...tauhu goreng dibelah dua kepada bentuk segitiga...kemudian,dipotong bahagian tengah tauhu lalu disumbatkan campuran timun dan tauge tadi...
  3. untuk kuah istimewa: mula-mula,kisarkan bawang merah dan bawang putih...
  4. panaskan minyak dan tumiskan bahan yang dikisar tadi...masukkan cili giling dan gula pasir...kemudian masukkan air asam jawa...bubuhkan garam secukup rasa...sedia untuk dihidangkan bersama tauhu sumbat :P

14 comments:

Yana Shaiful said...

Perhatian semua..sape2 nk resepi tauhu sila dtg sini..semua jenis tauhu ada..hahahaa..K.yana dh beli tauhu tp xtau bila nak bt..asyik bt benda lain jee..tgk Nani bt cani tergoda pula..nk bt jgk lah..:=)

Fatin Mraz said...

mm.. ye saya dah pun datang nih!! baru join semalam.. ;)

nway nampak sedap..

Cendana Kasih said...

weii... dah berderet2 respi tauhu ni? nk kurus pun jangan ler asyik makan tauhu jer... makan ler plak ayam bakar, ikan kukus, sup daging..telur pun boleh makan, sehari ambik 2 bijik telur rebus/telur setengah masak pun ok...

opss... kurangkan pengambilan gula... kalau boleh jangan ambik langsung..lagi cepat turun berat badannya nanti...

tp tauhu sumbat tu nampak sedap betul laaa.....

umiyumi said...

Salam.. sedapnya tauhu sumbat ni. dtg dr jauh nak mkn ni ada lg ke :)

Amie said...

Nani.... tahu tak yang tahu sumbat begini pernah jadi makanan kegemaran kakak masa sekolah rendah dulu..... 5 sen je harganya, tapi di sini manalah nak jumpa! terliur tengoknya ni...

tun_telani said...

haaa.. tu dia.. tauhu lagi.. kalah akak nih. hehe.. sedap nmpk sos tu.. manis ke? kalau manis blh letak sikit2 je atas tauhu tu. hihi..

Amie said...

datang lagi Nani... betullah tu daun kemangi@cemangi@semangi = selasih, yang sanggar pepik tu di sini orang Bugis panggil sanggar peppe' pula...

Mieza said...

adik nani oiiiii ni banyak betul beli tauhu ni..sederet makan tauhu..ni bagus untuk kulit..mesti gebuuuuu gitew lepas ni hehehehe...sedapnya tauhu sumbat...tauhu bakar pun umphhhhh!

nuwairani ismail said...

Kak yana : hihih...pandai promosi untuk kite ye! huhuh...dah ada tauhu tu, apa lagi...buatla kak yana...senang aje pon nak buat..

fatin : hihih...terima kasih ye datang mmenjenguk sini..luka kat tangan dah baik? ekekeke...

kak ck : hahah! dah dia tayang tauhu je...kite pon ikut dia la jugak...dah kata mcm hari2 makan tauhu...huhuh...

nuwairani ismail said...

umiyumi : kalau ada pon, agaknya dah berulat kot..heheh

kak amie : betol tu...kat sini tak pernah jumpa pon tauhu sumbat...

kak tun : memang sedikit manis pon...huhuh...dah makan2 tu macam tak sedar pulak.

nuwairani ismail said...

kak mieza : muke tengah berjerawat sekarang ni...adoi....xde gebu2nya pon...

nuwairani ismail said...

kak amie : nani bau daun selasih dengan semangi macam lain je...erm...mungkin di sabah ni diorg guna semangi kot nak ganti selasih...hihih...tak tahulah...tak kenal sgt pasal sayur mayur ni. heheh

Run Away said...

selalu nyer mum dengan kuah kacang jew...ni ada kelainan kan...mum dengan sambal....;d..

nuwairani ismail said...

run away : tula..kekadang kene ubah2 selera sikit..baru kita tau cemane rasanya..