kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Thursday, October 27, 2011

Glemer Ke Orang Makan Spageti???

Assalamualaikum...Selamat sejahtera....Memandangkan lagi 3 minggu nak balik bercuti kan, jadinya tengah berusaha keras menghabiskan makanan basah yang ada. Bukak fridge semalam tengok ada lagi sikit daging hancur. Kene fikir jugak nak kosongkan peti sebab nak isi daging korban pulak nanti. Kebetulan pasta pon ada lagi separuh paket, kuah bolognaise pon ada, mushroom ada, kire on jela.Tapi, hari ni bukan nak tayang resepi ye....Tapi ada cerita sikit di sebalik spageti ni.

Masa saya belajar dulu pernah kami bercerita tentang betapa kami suka makan spageti. Saya dan seorang kawan lagi la. Kemudian, datang pulak seorang hamba Allah ni cakap, "Aku tak paham betol la dengan orang yang suke makan spageti ni. Suke sebab rasa sedap ke atau sebab nak glemer?" Terus saya terdiam seketika. Kemudian terfikir balik, glemerkah orang yang makan spageti ni? tak penah ada pulak orang makan spageti sampai masuk majalah ke, masuk TV ke...Tapi tula kan, pada pendapat saya lah...Kalau tak suke dengan makanan kegemaran orang lain pon tak perlulah nak kondem orang sampai macam tu sekali. Ko tak suke ko diam2 jela. Kalau cakap tak suke pon tak kesah lagi. Ini macam nak kutuk2 orang pe hal pulak kan? 

Ecece....pestaim letak mende tulisan gitu atas gambar. Testing...testing...heheh....Jadinya, tu jela nak cerita... Saya ni pon ada jugak beberapa makanan yang tak masuk di tekak saya. Tapi saya takdelah nak kutuk2 rezeki macam tu. Sape2 yang suke makan ulam ke, budu ke, takdelah pulak kita nak kutuk dia ni kampung ke apa kan...(saya pon makan mende2 tu, feveret lagi!!). Tapi maksudnya lebih kurang cenggitu la...Apa yang kita suke, kita makan. Apa yang tak suke, duk diam2....Sekian cerita spageti....

Sekarang kita masuk cerita tart nenas pulak. Ini pon kisah pasal orang mengutuk makanan feveret saya jugak. Haihhh...Pantang betol den! Dulu2 masa belajar jugak la ni...Abg saya hantar tart nenas untuk saya kiriman daripada mak. Mak memang tahu saya suka makan tart nenas. Tapi masa tu dia bukan buat sendiri. Dia beli je yang jenama LENO tu. Takdelah sesedap yang mak kita buat kan, tapi kire sedap jugak la sebab masa tu tengah takde duit. Bersyukur jela dengan apa yang orang bagi kan....Kemudian, boleh pulak kawan saya tu cakap, "Ko makan ke tart nenas? Eeeeiiii, aku tak suke tart nenas. tak sedap, manis sangat!" Hello!! ada aku kesah ke ko suke ke tidak??? Tapi tu hanya terkeluar dalam hati jela. Di mulut tak berani nak cakap. Kang tak pasal2 putus kawan pulak kan..

Tapi memang begitulah peél saya dari dulu. Kalau orang kutuk saya ke, mengata apa2 ke kan, memang saya diam aje. Malas nak cari pasal dengan orang. Nak dijadikan cerita, satu hari tu saya tidur. Kemudian, dah terjaga malas pulak nak bangun. Tiba2 nampak kawan tu pegi ke meja saya, ambil tart tu penuh tangan. Oooo...Mencurik ye! Tapi saya diamkan aje. Malas nak besar2 cerita. Hamboi2...dulu kemain lagi ko kutuk2 tart aku, pastu ko curik tart tu time aku tidur...banyak cantek!!! Lucu pon ada. Kalau nak, cakap jela nak. Tak perlu nak kutuk2...Haiyyyaa...ini macam orang pon ada ka???

Huhuh....Saje2 cerita kisah2 dulu...Ntah ke mana la kawan2 tu sume...Harap2 sehat la ye...Kalau terbaca entry ni buat2 tak tahu jela ye...Hihih....Pengajaran buat yang lain2...Lenkali kalau bercakap tu hati2 sikit. Jangan nak ikut sedap rasa je nak sakitkan hati orang...Saya ni pemurah orangnya...Tak perlu kutuk2, cakap je nak konfem saya bagi punya...Hihih....PEACE... NO WAR!

20 comments:

Acik said...

spageti is my feveret. hehehe .. glamer eh! nanti acik nak buat entri acik masak spageti, baca taw. bukan selalu acik masak taw ...

hmmm, burung biru tu memang acik nak sembelih jer sebenarnya tp culas betul ler ... x sempat tangkap!

Wattie said...

Salam Nani,
Akak satu family suka spagetthi, tp makan sekali sekala aja, petang petang bila lauk lain dah habih itula yang akak buat, anak2 suka sgt. Tart nenas lagila akak hantu, satu balang akak boleh perabih sensorang. Betulla tu Nani, tak baik mengutuk rezeki, klu tak suka dok diam diam udah, tak derla kita dpt dosa kering yer dak...

Ros said...

Salam Nuwairani,

Sikap macam nilah yang patut kita amal kan,kekalkan...barulah kita akan disayangi dan kita akan ada ramai kawan..sabar tu bagus separuh daripada iman tu...biarlah apa pun orang nak kata kan..spageti ni ,memang kegemaran Kak Ros..

nuwairani ismail said...

acik : bagus acik sembelih burung tu wat masak spageti nanti.hihih

kak wattie : itulah...ramai orang suke tart nenas. kalau dah tak suke diam2 jela...

kak ros : itulah salah satu sebab orang suke nak buli saya...tapi sabar jela kan...?

Along Maklong said...

nani.. makcik bukan tak suka spageti ni.. tapi tak pernah cuba makan atau masak.. sebenarnya teringin nak cuba masak tapi asyik tertangguh je..

quinnie said...

hheheh..kita tak pernah rasa glemer bila makan spageti...kekekek...dulu tak suka spageti....tapi lama2 rasa sedap pulak...dah jadik fav pun sekarang ni..kalau masak mesti licin punya..hehhehe

rahel said...

Rahel pun suka makan spagetti..sodap..bole dipelbagaikan..

nuwairani ismail said...

mak long : nani memang sentiasa ada stok mende2 mcm ni sebab nak dapat mee kuning kat sini payah sikit. jadi, selalu buat spare spageti.

kak Q : masa kita awal2 makan dulu pon rasa pelik jugak. sekarang toksah ckp la, segala jenis pasta dh jadi feveret.

kak rahel : betol tu kak. mcm2 boleh dibuat dengan pasta ni

Wani said...

haha,, tergelak2 kak wani baca entry nani hari ni ,, itula punya orang yang part kak wani tak suka ..suka dok kutuk2 orang ... sebelum nak nilai orang lain ,, baik kita nilai diri kita sendiri setakat mana dulu kan... pstttt.. wah ala western pulak menu nya hihi kak wani dah lama tak berspaghetti ...

Qhaifa Nur said...

spageti memang feveret kami anak beranak lebih lagi kalau hubby yang masak, dia kalau masak nak perfect (lengkap bahan2nya) gitu...

ziraziz said...

glamer ke x blkng kira..jnji spaghetti mmg bes...ha3...tp glamer ke ??

Amie said...

Selamat pagi Nani,
nampak mengancam sungguh spaghetti tu... ada lagi ke, bagi Kak Amie sikit tapi nak kuah banyak ye...

ha haha... tang mulut orang tu kan nani, prinsip Kak Amie pun sama macam Nani sebab bagi kakak...semua orang ada mul;ut, lantak mulut dioranglah nak cakap apa...

dah sedia untuk isi peti sejuk dengan daging korban ye... laaaa raya haji nanti kakak kena duduk dalam hutan... Lembah Danum!

nuwairani ismail said...

kak wani : memang lucu...orang ni macam2 pesen...kekadang tu malas nak layan...

qhaifa nur : bestnye ada western chef dalam rumah...boleh relax2 sikit..

kak zira : itulah masalahnya..glemer ke???

nuwairani ismail said...

kak amie nak gi lembah danum pulak ke? alahai...orang kata sejuk tempat tu....tak pernah sampai plak kt tmpt tu..kalau boleh nak jugak pegi sekali..

EmbunRosaliza said...

assalam nani, tu ckp2 org yg tak pernah mkn n tak tau nak cuba mkn heheh. mcm kita cuba msk n cuba mkn, tak glamer pun

nuwairani ismail said...

kak rosaliza : w'salam. kita yang dh biasa masak n makan ni rasa macam biase je...org yg tak biasa makan ni yg rasa macam pelik tengok org makan ni...

Yana Shaiful said...

ari ni k.yana glamer coz berlunch dgn spagetti..hahaa mcm2 lah peel org nii..klu xsuka diam je lah..hmm..kita jgk lah yg baik kan nani..dgr je org ckp apa..balas dlm ati jee hihii..

nuwairani ismail said...

kak yana : tula kan...balas dalam hati je...tapi mengata dalam blog pulak. hihih....

Run Away said...

sy sentiasa anggap spegeti tu mee..hahah....;d

nuwairani ismail said...

rasa lebih kurang mee je pon...