kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Monday, October 3, 2011

Kerabu Bendi

Assalamualaikum...Selamat sejahtera....

Adoi....Rasa macam nak kebulur je hari ni gara2 lambat makan tengah hari. Konon2 habis meeting tadi ingatkan nak makan la jamuan di bawah. Sekali dengan muka tak malu siap ajak lagi kawan2 lain. Rupa2nya makanan tu untuk meeting cikgu2 j-qaf bukan untuk untuk guru kaunseling. malunya! Seb baik tak ambil lagi. hahah! Dah malu macam tu, terus cepat2 lari gi kantin sekolah. Punyalah terliur tengok lauk2 kat situ...Tapi menahan jela daripada makan sebab semalam dah makan banyak NASIK LEMAK! Aiyaakkk! Tula, sape suruh cik hosmate masak sedap2...Yela, tak makan kang nanti kecik ati org tu (padahal diri sendiri memang nak makan nasik lemak pon). Jadinya, usha punya usha, tak jadi lah nak makan nasi kat kantin. Menahan jela lapar sampai la ke rumah...

Sesampainye di rumah, ada bau semacam je kat dalam rumah. Ingatkan ada nasik basi. Sekali, haihhhhhh.......  Nanti2lah cite. kang spoil pulak mood nak cerita pasal kerabu ni. Heheh...jam 4 baru sy dapat makan disebabkan peristiwa itew...Huhuh.....Disebabkan tengah lapar sangat, makanya kerabu bendi yang tersangat simple ini menjadi tersangatlah sedap!!! hohoh...Ini resepi diet Kak Tun yang KETIGA saya cuba buat. Sebelum ni dah pernah buat Tauhu Sumbat Bakar, pastu Tauhu Kukus pulak. Kali ni Kerabu Bendi. Aduh....memang sedap! 1 bowl tu diratah saja rasa macam tak cukup pulak. Malam ni kene buat lagi untuk dinner. Oklah, tanak cerita panjang, meh kite tengok resepi sempoi daripada Kak Tun Telani.

KERABU BENDI
Resepi: Tun Telani
Bahan2:
  • 15 bj bendi
  • 2-3 bj cili padi- ikut tahap kepedasan masing2 ye - hiris halus
  • 2 sudu besar ikan bilis- goreng dan tumbuk kasar
  • 1 sudu besar kerisik
  • 1 btg serai- hiris halus
  • 1 bj limau nipis/ 2 bj limau kasturi- amik jus dia
  • 1 sudu kecil gula
  • 1sb nampla -nani tambah
  • 2 ulas bawang merah -nani tambah

Cara2:
  • didihkan air dan celur bendi sebentar. jgn lama sgt, nnti x sedap. nk dia rasa rangup2. lepas celur baru di kerat2 menyerong. jgn kerat sblm celur, nnti dia jd terlalu berlendir.
  • Gaulkan dgn semua bahan.
  • Siap utk dihidang bersama nasi atau ratah saja bg yg ingin berdiet.. hihi..
  • sedap nih! selamat mencuba ^^


16 comments:

quinnie said...

sedapnya...kita suka sgt dgn bendi...dari hari tu tengok tun duk tayang tapi tak buat2 jugak lagi..kebetulan ada bendi kat umah.bleh cuba hari ni...hehhehe

nuwairani ismail said...

memang sedap kak Q. nak buat pon senang. kejap aje dh boleh siap...

EmbunRosaliza said...

Assalam nani, memang sedap nampak ni, kenyang juga lah, akk ni bila la nak diet tak mkn nasi. Bila taknak mkn, xnak masak, tapi sian perut2 lain kelaparan pula, abiss hancur nak kurus pun

nuwairani ismail said...

alahai kak rosaliza ni...orang berisi selepas kawen tu standard la...tapi kalo sebelum kawen pon badan dah macam tong ni, aih...susah jugak nak cakp...terpaksalah idup mcm ni...takpe...sebab xde laki jugak nak dijaga..heheh

ziraziz said...

resepi ni kalau ganti bendi ngan taugeh pn sedap kn...pastu camput perut lembu..nyumm..nnyuumm...

rahel said...

Hmm2..betul2 menu diet sepanjang hari ni...sedap sangat kerabu bendi ni...

Amie said...

first time kak Amie jumpa kerabu bendi ni Nani... mesti sedap ni! teringin pula nak cuba (hari tu nak cuba tauhu.. belum cuba lagi), ni dah terpikat ketat dekat bendi ni... sebab kak amie memang ada simpanan benci (celur-celur je cicah sambal)... yang ni gerenti sedap kalau dicuba ni...

Juwita Jamaludin said...

suka tau baca cara nani tulis .. macam ada sama kat rumah nani je.. hahahahha.. kerabu bendi leh try ni

kasihredha said...

suka bende...tp tak pernah buat kerabu...nmpak sedapppp sgt

Pen Biru said...

laa..ni 1st time tgok bendi jd kerabu.actlly sy ni penggemar bendi..rebus cmtu jer pun sy suka..ok..boleh try mlm ni..heheh..thanks ye

ady said...

as-salam
npk ngancam betul Kerabu bendi tu...
mesti sedap kan kerabu ni..

tun_telani said...

Assalamualaikumm~~
alahaii.. kesiannyer dgr ada budak tu berlapo ye.. len kali bawak bekal salad ke sekolah. hihi.. (mmg tahap tinggi diet nih..) akak 4hari diet ke laut masa ke kuching. ni baru nk stat diet semula nih. punya laa susah nk turunkan berat, x jaga makan kejap je dh naik dh :( tensi tensi..
kerabu bendi ni akak dh wat byk kali tau.. mmg hantu bendi. hehe..

Mama Janet said...

salam ziarah.terliurnya tenguk masakkan tu

nuwairani ismail said...

kak zira : tu dah jadi kerabu perut dah tu...adus...sedapnya!

kak rahel : tula...memang sedap pon...

kak amie : yg celur2 cicah sambal pon sedap...inikan pulak buat kerabu pedas2 mcm ni. hihih...

kak ita : tu namanya menulis dengan hati...chewah! ye ye aje ayatnye...heheh

nuwairani ismail said...

kak kasih : nani pon 1st time buat kerabu bendi ni..sedap rupenya. sayur ni kan bukan jenis yg pahit. jadi, memang kene betol kalau dibuat kerabu

pen biru : haaa....memang patut kene cuba pon...

nuwairani ismail said...

abg ady : w'salam...tula pasal...cumanya teralit sikit kat dapur, jadi terlebih celur bendinya, agak berlendir2 la. tapi still sedap..

kak tun : sama la kite...kalau makan bende pelik2 sikit, cepat aje naiknya...kene berlapar 1 minggu baru dapat turun 1 kilo...aduh....tensen2!