kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Wednesday, October 26, 2011

Kuih Cara Manis

Assalamualaikum...Selamat Sejahtera...

Bosan betol cuti hari ni. Ingatkan nak pergi bandar, tapi takde orang nak bawak la pulak. Pastu melepak kat rumah jela. Lepas asar tadi ajak Cik Na datang buat kuih cara. Sebenarnya kalau orang tanya pasal sukatan kuih cara ni saya tak reti nak cakap sebab mak ajar, main agak2 aje. Katanya kecairan adunan lebih kurang macam roti jala. Kalau orang yang tak pernah buat roti jala tu lagi lah tak tahu macam mana kepekatannya kan? Jadinya, tadi saya try la sukat2 bahan2 yang digunakan. Mak kata, kalau cukup rasa lemaknya, adunan memang tak melekat pada acuan. Tapi sebab malas nak panjang cerita, saya sapu jugak minyak pada acuan tu. Untuk bakar kali pertama dan kedua memang kene letak minyak ye. Kalau tak letak nanti melekat. Lagi satu kalau guna santan ori memang xde masalah melekat pada acuan. Tapi kalau guna santan kotak, selalunya melekat. Jadi, gunalah santan ori. heheh

KUIH CARA MANIS
resepi asal : Bonda
olahan : Nuwairani

Bahan :
3 helai daun pandan
1 cawan air
2 cawan santan sederhana pekat
2 biji telur A
2 1/2 cawan tepung
1/2 sk pewarna hijau
1/2 sk garam
*gula untuk inti
*minyak untuk gris

Cara :

  1. Blend daun pandan dengan air dan tapis airnya.
  2. Campur air pandan dengan santan, kacau sebati baru masukkan tepung sikit2.
  3. Pecahkan telur, kacau dalam adunan tepung.
  4. Masukkan pewarna, kacau sebati dan perasakan dengan garam.
  5. Blend adunan, tapis dalam jug.
  6. Panaskan acuan cara, gris dengan sedikit minyak.
  7. Apabila acuan sudah panas, tuangkan adunan ke dalam semua lubang dan masukkan gula pasir lebih kurang 1/4 sudu kecil ke dalam setiap lubang.
  8. Tutup acuan dengan penutup atau tudung periuk, tunggu sehingga 4-5 minit baru angkat.
  9. Ulang sampai habis.
Saya buat adunan ni boleh dapat dalam 40 biji juga. Jadinya, boleh balas bekas jiran sikit, bagi dekat kawan sikit. Sukenya tengok anak dia makan. Tak sangka pulak anak dia gemar makan kuih ni. Lenkali boleh buat lagi.

30 comments:

Mieza said...

Nani...orang demam ni datang umah nani nak makan cara manis..tp tekak ni sakit..mcm mana nak makan ni dik oiiiii..selamat hari deepavali nani...tak pergi open house kawan2 india ke?

nuwairani ismail said...

alahai...ciannya kak mieza ni....kene makan bubur jela jawabnya...kat sini xde org india la kak mieza...hihih...depa balik kg masing2 beraya..kalau kat semenanjung ramai la kot kawan india...

tun_telani said...

Owh.. sabah cuti rupa2nya. ingatkan sama mcm sarawak, x cuti. suka mkn kuih cara! tp x pernah nk buat sendiri. acuan dia pun x pernah pegang. hihi

rahel said...

Mat malam Nani..rajin gak u buat kuih cara..cantek2 pulak tu..

nonierahman said...

sedapnya kak nani..lama x makan.kalau buat sendiri puas sikit makan.

quinnie said...

suka kuih ni..tapi tak pernah buat lagi...nak buat la nanti..daun pandan tengah byk ni...baru ambik dari kg...hehehe

Cendana Kasih said...

salam Nani..sedapnyer kuih cara... acuan dh ada, tp masa jer takde nk buat..adoiii teringinnya...meh seketui !!! :)

nuwairani ismail said...

kak tun : aah...sabah cuti...tapi satu hari jela...kesian org india kat s'wak ek...tak cuti pulak depa..

kak rahel : cantek apenye...menggerutu je sume...hihih

nonie : kalau buat sendiri memang puas hati. kalau beli, diorg tak bubuh santan. tak rasa lemaknya..

nuwairani ismail said...

kak Q : haaa...bagus buat tu sementara daun pandan ada...kalau tak letak air pandan tak best...bau tak ori..hihih..

CK : owh...tula kan..akak ni bz betol dgn tempahan. buat mana yg sempat jela...

nuwairani ismail said...

kak Q : haaa...bagus buat tu sementara daun pandan ada...kalau tak letak air pandan tak best...bau tak ori..hihih..

CK : owh...tula kan..akak ni bz betol dgn tempahan. buat mana yg sempat jela...

Amie said...

comelnya kuih cara.... lama tak makan kuih ni, dulu ada kawan orang Kelantan, suka sangatlah kawan ni buat kuih cara...kalau datang rumahnya dapatlah makan yang masih panas, siap dia bawa acuan dari kampungnya....

Gee® said...

waaaa.... kuih fav k.gee nih... kecur dibuatnya... i like!!

Juwita Jamaludin said...

yum yum suka kuih cara.. sedapnya nampak.. banyak juga dapat ye adunan nani ni

nuwairani ismail said...

kak amie : ni pon bawak acuan dari kampung la ni...heheh

kak gee : makan sedap...tapi nak buatnye tu...haduh....menunggunya yg tak tahan tu...angkat sepiring habis, angkat sepiring habis...

kak ita : nani buat tak penuh acuan sebab kuih ni kembang sikit. jadinya letak nak dekat2 penuh jela.

Totie@Tomy said...

dulu pernah buat kuih ni dengan makcik saya..tp sekarang dah lupa cara nak buat..acuan pun tak ada..hehe kalau teringin saya beli..tp best lagi buat sendiri..

MulutPayau said...

akak mmng suka kuih cara manis ni...tapi tak pernah lagi buat sndiri..Comel nani buat..

Yana Shaiful said...

dah lama xmkn kuih cara..blk kg ari tu xigt nk beli acuan dia..tgu blk taun dpn br bleh beli..miintak sini dulu lah 3 bijik..bt muka kesian hihii

Ida,Japan said...

kuih yg sedap di mkn ni...anak2 k'ida bukan main suka ni nani ngan kuih cara manis....nani letak air daun pandan lagi tu..mesti harum semerbak kan

Ketuhar Panas Yatie said...

Bau harum kuih cara Nani ni sampai ke Semenanjung.... Anak2 akak pun suka kuih ni... nak yang warna hijau je. Kalau tukar kaler sikit dah tak mau makan..

wahida said...

sedapnya.....saya suka mkn tapi tak pernah nak buat..boleh try nnt ni...senang je rupanya...

tengs share resepi...

Ros said...

Salam Nuwairani,

Ni adalah salah satu kuih kegemaran Kak Ros sekeluarga...memang sedap la kuih ni.....

Maira Anjami said...

saye penah cube buat kuih ni skali..tp melekat la..huhu...dh sapu minyak pon die melkt lagi..lps tu dh tak pnh nk cube..tkot tak jadi lg..hikhik

nuwairani ismail said...

totie : kalau beli yang sedap memang best...tapi kalau terkene yang tak sedap tu...aduh...

kak MP : huhuh...comel ke???

kak yana : acuan ni nani amik dr kg. kebas yang mak punya...hihih

kak ida : pokok pandan belakang rumah berlambak2 smpai tak tahu nak buat apa..

nuwairani ismail said...

kak yatie : sama la dengan kawan nani tu. nak cara yang gula jugak. tak suke yg inti lauk tu.

kak wahida : sama2..[asni leh la try :)

kak ros : nak buat senang, tapi malas nk tunggu kat depan dapur tu la..

maira : selalunya kali pertama & kedua membakar kita kene letak minyak. pastu kalau guna santan ori takde masalah sebab ada lemak2nya. kalau santan kotak tu memang melekat.

Wani said...

omg nani...... pandainya buat kuih cara ni ,,, kak wani tak pernah buat lagi,, ai malunyaaa hihihi ... macam jual kat kedai la nani.. selalu jugak kak wani beli time posa kat bazaar tapi kak wani suka yang ada daging tu ....

nuwairani ismail said...

owh...cara berlauk tu...nani pon suke jugak...tapi kawan tak berapa suke...itu pasal buat gula je.

EmbunRosaliza said...

Nani...mesti sedap kuih cara ni, dengan bau aroma daun pandan lagi pas tu lemak2 santan lagi. Akk selalu guna warna ijau je dan air je heh

nuwairani ismail said...

kak rosa : nani pernah juga guna air n pewarna hijau.tapi melekat sikit la pada acuan. susah nk angkat.

Run Away said...

best kueh ni..kat tengah2 dia ada gula cair kan...sedap...;d

nuwairani ismail said...

haah...kalau makan panas2 tu kene hati2 la...kang terbakar lidah...