kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Friday, October 7, 2011

Kek Gula Hangus Widad


Assalamualaikum...Salam bahagia...

Kita berehat seketika daripada menayang menu tauhu ya...Esok kitta sambung balik! Yezza! Hahah...Pagi tadi ada jamuan coto perdana di sekolah sempena ada lebihan babat2 lembu daripada program akikah perdana di sekolah tempoh hari...Babat? haaaa...Orang Sabah panggil perut tu babat...Kadang2, kalau tengok perut yang buncit pon kita panggil babat jugak. Hihih...Maksudnya boleh jadi perut, boleh juga jadi lemak. Punyalah sedap coto tadi tu...Tapi saya makan 1 bowl kecik je...Huhuh...Takot terlebih2 pulak kalau amik dalam piring. Beza coto dengan soto adalah coto kita ada letak kacang tanah goreng. jadinya, kuahnya tu agak pekat..Tapi memang sedappp! Inilah makanan sabah yang paling buat saya rasa kagum dengan kesedapannya sehingga hari ini...Hohoh...Melambung2 pujinya tu...

Kalau dah namanya Jamuan Coto Perdana, semestinya ada gotong-royong beramai2 la kan? Makanya, sambil2 buat kerja tu, adalah makan2 dulu. Cik Hosmate dah buatkan puding triffle. Saya pula rasa macam nak buat kek gula hangus memandangkan Cik Na hanya makan kek gula hangus je. Kek lain dia tak makan. Wah! Spesel betol Cik Na tu ye. Yela, saya pon teringin jugak nak makan. Tapi, kalau buat sikit, takot tak menjadi. Dah alang2 ada buat jamuan ni, saya pon bake la kek gula hangus sebijik. Macam juga sebelum2 ni, saya guna resepi Widad myresepi. Insyaallah menjadi! Sape2 yang selalu fail buat kek ni, baguslah amik resepi ni. Cara nak buat senang, bahan2 pon murah, mudah nak dapat. Takdelah nak guna ovellette ke, heavy cream ke, emulco bagai....Ini main campak2 aje...Tapi ada stepnya jugak la yang nak kene ikut. Eh, ntah pape pulak haku membebel ni...Jom layanz resepi ni...

KEK GULA HANGUS
resepi : Widad
olahan : Nuwairani

Bahan : 
1 cawan gula 
1 cawan air panas 
1 cawan tepung gandum 
1 cwn susu pekat -nani guna 3/4 cwn
2 camca teh baking soda 
4 biji telur -nani guna 5bj telur gred C
2 camca besar butter -nani guna marjerin Puteri
1 sk esen vanila -nani tambah untuk hilangkan bau hanyir

Cara :
  1. Masak gula dengan api sederhana hingga jadi gula hangus.
  2. Tambahkan air panas, kacau sehingga menjadi air gula hangus. 
  3. Masukkan butter, kacau hingga butter cair. Tutup api, biarkan sejuk. Ketepikan.
  4. Dalam bekas lain, pukul telur hingga berbuih dan kembang. (nani guna hand whisk je).
  5. Tambahkan susu pekat dan esen vanila ke dalam telur dan kacau sebati. 
  6. Ayak tepung dan baking soda ke dalam adunan susu dan telur tadi, kacau lagi hingga sebati.
  7. Campurkan air gula ke dalam adunan, sebatikan.
  8. Perap adunan selama 3-4 jam (nani perap selama 4 jam). Proses pemerapan ini adalah bertujuan supaya baking soda dapat bertindak dengan adunan untuk membentuk sarang2 pada kek.
  9. Sapu marjerin pada loyang, kemudian taburkan sedikit tepung. Buang lebihan tepung. -ini petua supaya kek mudah ditanggalkan nanti. Tuang adunan ke dalam loyang.
  10. Bakar selama sejam dengan suhu 160-180 darjah. Dah sejuk, baru potong ye.

haaaaa....menjadik tak sarang2nya? warnanya? kegebuannya? Rasanya???? Ha....rasanya kenelah buat sendiri ye...Saya jamin, memang sedap ni (bagi penggemar kek gula hangus macam saya la)

walaupun kek ni dibakar, tetap rasa moist. Kalau nak kurang manis, kurangkan sukatan pada susu pekat tu ye...Nani buat 3/4 cawan pon dah manis sedang2...Orang kata sweet2 fruit gitew...So far, xdelah lagi kawan2 yang komen tak sedap. Semuanya kata sedap...lembut, lembab...Puas hati tukang buatnya ye..

28 comments:

Zaliedana said...

Nani,kek nih lah yg kak ct xpernah try wat mkn pernah lah sekali tuh pon time kecik,Takut xmnjadi sarangnya tuh..Gpon mls nak memerap,haha..Cam dah lupa lak rasa kek ni,meh rasa sepotong..

EmbunRosaliza said...

Assalam nani, akk pernah cuba dulu2 resipi ni, alamak terliur la pulak, akk pun mmg suka ngan kek gula hangus, tak muak di mkn. Cantik kek nani tu berkilat n bersalang elok je, nak kena buat juga ni

||ina dinzly|| said...

sedapnya kak nani!!!menarik..bolek cuba neh..tp kna bli oven dulu..hikhik..

Fatin Mraz said...

mmm,,my peberet nih.. ;O

ainnoraini said...

byk resepi terperap ni..sebab oven kat rumah tu dah rosak...bile la nak beli ni...

kak ain mmg suke bangat kek gula hangus ni...lagi la kalau kurang manis mmg kene la dgn tekak ni...

Acik said...

memang jeles lar org rajin n pandai masak bagai ni ...
kite main tunjuk2 instant jer ..

nuwairani ismail said...

kak ct : kalau dah lupa macam mana rasa tu memang dh lama betol la tu...

kak rosaliza : waalaikumussalam.... tu la kan...kek ni memang tak muak macam kek2 lain sebab dia letak 2 sudu je butter. makan banyak2 pon tak sedar...

ina : seelok2nya beli la oven tu...senang nak buat macam2..pasni leh kite kongsi2 resepi pulak...heheh

nuwairani ismail said...

fm : owh...yeke? kite pon suke makan kek ni..

kak ain : dia mintak beli oven baru le tu....susah kan kalo oven buat hal...

acik : bukan pe, sebab susah nak jumpa org yang betol2 pandai buat kek..jadinya, nak tak nak kene belajar sendiri cara2 buat kek...

kasihredha said...

mintak sikit...sikit je..nani makan sorang2 mana habis...hihi

rahel said...

Mat malam Nani,
mengkilat betul kek sarang lebah tu..suka3...sedap betulll.

Cheq Sue said...

cheq sue dah buat jugak nani kek ni...tapi sampai sekarang ada lagi parut kena air gula... ho ho ho

tun_telani said...

nani.. akak kalau nk makan ni, tunggu mama akak buatkan.. sedap!!

nuwairani ismail said...

kak kasih : memang tak habis pon makan sorg. tu pasal buat utk jamuan...semua dapat la merasa sikit2 sorang..

kak rahel : mungkin terlebih flash kot...gambar pon jadi berkilat..heheh

nuwairani ismail said...

cheqsue : hihih...tu pasal dia suruh guna air panas kot...itu pon meletop2 jugak...nani main curah je air tu, pastu duk jauh2 sebab takot terpercik ke tangan sendiri..memang adventure betol nak buat air gulanya.

kak tun : mak nani tak pernah buat rasanya kek ni. jadi, kalau nak makan, kene buat sendiri...

IXORAROXI said...

beruntung sekolah tempat Nuni mengajar, ada guru yang rajin volunteer nak buat makanan eikkk

lina_pg said...

sedapnya kek gula hhangus ni. Dah lama sgt tak buat..ada lagi ke tu?kek ni best mkn xmuak

MulutPayau said...

Kek gula hngus ni mmng kesukaan akak....

p/s...tgk pic kek tu mmng menarik sangat..

ziraziz said...

akak suka mkn kek ni,tp...akak xpnh bt sendiri...beli je :P

nuwairani ismail said...

kak ixora : yela, kalau datang dengan tangan kosong je kan rasa macam segan pulak nak makan nanti

kak lina : huhuh..kalau dah hidang untuk ramai2 tu semestinya la dah habes...takpe2, lenkali kite buat lagi ye..

nuwairani ismail said...

kak MP : agaknya sebab berkilat kot jadi nampak kek tu mcm tu. huhuh..tapi kek ni memang jenis yang berkilat pon..

kak zira : nani pon baru cubaan kedua je ni...baru2 nak belajar buat kek ni.

Juwita Jamaludin said...

suka nya kek ni.. akak suka makan tau .. buatnya jarang sekali.. kalau gi jamuan ada kek ni suka sangat

quinnie said...

ish rasanya kita dah komen semalam...tak letak la pulak...hehhehe...

kita pun pernah buat resepi widad ni..memang sedap...kek gula hangus pertama yg dicuba kat myr n terus menjadik..tu yg melekat terus kat myr...hehehhe

nuwairani ismail said...

kak juwita : tula kan...jarang orang nak buat kek ni...yela, kalau kek ni xde nak letak topping pape dah. biar je plain mcm tu pon sedap...

nuwairani ismail said...

kak q, tula...kite pon rasa mcm tak caya je kek kite ni menjadik. sebab ramai org kata susah nak buat kek ni...sarang tak menjadi la..macam2 lagi...tapi kaalu guna resepi ni, ikut caranya betol2, memang kek boleh menjadi.

Diana @ Melley Mey said...

mmg menjadi sarangnya tu nani... nie akak pun dah perna cuba ikut resipi widad nie.. mmg sedap n manjadi...

nuwairani ismail said...

ada juga resepi yang tak perlu diperap. tapi nani tak berani pulak nak cuba. takot tak menjadi sarangnya...

Run Away said...

sy kalau buat kueh..kompem tak jadi...;d

nuwairani ismail said...

run away : belom cuba belom tau...try dulu...