kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Sunday, October 9, 2011

Cubaan Kedua Roti Mayonis

Assalamualaikum.....Selamat tengah hari...

Hari ni saje nak tayang menu makan malam 2 hari lepas. Tersangatlah tergoda dengan roti2 dari blog Kak Anna Qawina tu. Sejak akhir2 ni beliau asik meroti aje...Katanya stok yogurt di rumahnya tu banyak..Jadi, kunun2 nak perabih yogurt la tu...Asik2 meroti je ye...Dulu pernah juga buat roti mayonis resepi kak yani ni. Tapi bantat pulak kejadiaannya. Mungkin sebab yis dah lama. Kali ni cuba lagi menguli roti mayonis...Alhamdulillah menjadik jugak...

Resepinya saya c&p daripada blog Kak anna...Tuan punya resepi pulak kak yani deco choco...Meh kita tengok resepi mudah ni...


ROTI MAYONIS
sumber :  AnnaQawina

Bahan-bahan:
  • 300g tepung roti -nani guna 2 1/2 cawan tepung gandum
  • 110g air
  • 50g water roux -nani ganti dengan 1 sk bread improver
  • 50g mayonis
  • 45g gula
  • 45g marjerin/butter
  • 1 sudu kecil yis
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 2 sudu besar susu tepung *tak letak
Cara-cara:- 
  1. Masuk semua bahan-bahan ke dalam breadmaker. Pilih setting doh dan ON. (kalau brand Cosway tu pilih no.7 ye, 1 jam 30 mnt) -nani uli tangan je agak2 dalam 5-10 minit. buat bulat besar, tutp doh dengan kain lembab atau piring. Biarkan doh kembang selama 1 jam.
  2. Keluarkan doh... tumbuk2 utk keluarkan angin.
  3. Bahagikan doh kepada bentuk-bentuk kecik *Ana timbang 30g stp doh -nani bahagi doh kepada 12 bahagian. kemudian setiap doh dimasukkan ke dalam bekas acuan tart telur.
  4. Biar naik 2 kali ganda sebelum dibakar
  5. Bakar dgn suhu 180 degree selama 12-15 minit *Ana bakar api bawah dulu 10 minit, kemudian teruskan hingga masak guna api atas bawah.
  6. *Selepas dah masak, Ana sapu sedikit marjerin atas roti.
makan cicah kari daging, memang sedapppp

20 comments:

rahel said...

Selamat berhari ahad Nani,
menyelerakan sangat roti mayonis tu,tambah2 lg dg kuah kari daging..emmmm..

lina_pg said...

Gebus jer roti mayo nani ni.Sedap tu cicah kari..umah akak ni sardin pun jalan gak.

EmbunRosaliza said...

Assalam nani, gebus gebas roti mayo ni walaupun uli guna tulang 4 kerat heheh...mmg best cicah karri daging nih, terliur lah pulak

Acik Erna said...

assalam nani..menjadi jugak kan..walaupun tak de BM..

Pen Biru said...

ish..malas pulak rasa nak buat..ape kate tuan umah buat byk2 pastu jual..heheheh

Amie said...

selamat petang Nani,
pantang nampak roti bercicah kari begini tau.... leleh liur, adeehhhh sedapnya! patutlah dari tadi terbau roti mayonis...rupanya nani meroti...

dZana said...

rajin meroti.. bekenan kt kek gula hangus kt bwh tu.. cantik kalernya..

IXORAROXI said...

fancy pinggan, cantik!kari Nuni mengancam!

nuwairani ismail said...

kak rahel : kebetulan ada lebihan kari daging masa kenduri di sekolah. itu yang terfikir nak buat roti cicah kari.

kak lina : nani tak penah try lagi dengan sardin. tapi selalunya kalau bun inti sardin memang sedap aje...

w'salam kak rosaliza...tula...terpaksa mengerah tenaga 4 kerat ni demi 12 ketoi roti..hehehe..insyaallah kalau ada rezeki lebih nak beli jugak BM sebijik.

acik : w'salam....tula..kalau kene caranya, memang jadi je roti ni...

nuwairani ismail said...

pen biru : teringin jugak nak jual, tapi xde org nak beli la...heheh

kak amie : ye ye aje bau sampai LD. heheh...sedap kan roti cicah kari daging...

kak dzana, terima kasih ye...tula...setakat ni alhamdulillah menjadi lagi la buat kek gula hangus walaupon kacau guna tangan je...

kak ixora : rumah bujang ni itu2 jela yang ada..kalau perasan la, setiap entry guna pinggan lebih2 kurang sama je...heheh

Hanis MY said...

nani mmg terror bab2 roti dan kena guna yis ni tabik la...

ziraziz said...

terer la nani..akak ni bt donut guna mauripan pn bantat hehe...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum nani cayang...
waaah sedapnya akak tgk roti + kari daging tuuu... lapar terus akak d buatnya tau... adeeh... nie kalu ada dpn mata akak nie skg.. nak juga dok ngadap roti + kari daging tu tau.. ehhehee.. sedaaaap2!!

quinnie said...

rajinnya nuni meroti...kita kalau tepung roti dah agak2 nak expired baru la terhegeh2 nak meroti..nasib skang dah tak beli tepung roti kalau dak memang makan dek bubuk je...hehehhe

nuwairani ismail said...

hanis : hohoh....ni tunjuk yang jadik je...yang tak jadik mana masuk sini...tpi tula kan...org kata praktis make perfect...hihih

kak zira : nani buat donut pon macam tu jugak dulu...tapi selalunya kalau donut bantat ni sebab terlalu banyak marjerin.

nuwairani ismail said...

waalaikumussalam kak diana : hihih..maaflah...kak diana boleh jamu mata jela tengok roti ni...lapar pon lapar la...

kak q : tepung roti ada je sebenarnya...tapi malas pulak nak buka paket baru ni...hihih...nak kene tunggu dekat2 expired macam kak Q la kot baru terhegeh2 nak guna tepung roti.

Nurul said...

nani, x payah guna tepung roti pun ok jgk yer...

nuwairani ismail said...

kak nurul..biasanya kalau kita buat roti yang ada water roux atau bread improver, rotinya masih juga lembut. kalau guna bm xde masalah la.tapi kalau uli tangan, kene uli lama sikit la.

Run Away said...

ni memang nampak sedap...wahhh..

nuwairani ismail said...

run away : terima kasih :)