kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Thursday, August 18, 2011

Cek Mek Molek wehhhhh

 Assalamualaikum...Selamat sejahtera...

Alahai..punye la sedap cik hosmate sy masak hari ni langsung saya lupa nk snap gambar. Menunya adalah kuah lodeh, nasi impit, sambal bilis, sambal sotong kering, kuah kacang, telur rebus. Malatop!!! Semua licin! Bila dah semua licin tu kan, mula haku tercari2 makanan nk kunyah2 malam2 mcm ni. Terus teringat ubi keledek rebus yang konon2nya nk buat kuih cek mek molek. Cik Na yang beriya betol nk makan kuih cek mek. Tapinya takde masa nk buat sebab selalunya kami kekenyangan bila dah malam. Ubi dah sedia rebus, tinggal nk gentel jela malam ni. Huhuh...Jadi, rasa2nya inilah kuih paling senang nk dibuat. Sedap dengan tidak je bezanya. 
KUIH CEK MEK MOLEK
resepi : Nuwairani

Bahan :
*1/2 kilo ubi keledek putih
*1 sk garam
*air
1/2 cawan tepung gandum
gula secukupnya

Cara :
  1. Cuci ubi dengan bersih, masukkan ke dalam periuk bersama garam dan air, rebus hingga empuk. Sukatan air tu agak2 jela ye ubi tu tenggelam.
  2. Bila ubi dah empuk, toskan airnya. Kupas kulit ubi tu. Note : kulit ubi tu kalau nk kikis dulu pon boleh juga. Terpulang la dengan cara masing2 macam mana.
  3. Masukkan ubi ke dalam besen, tumbuk2 guna alu lesung tu. Lenyek2 ubi sehingga betol2 hancur.
  4. Masukkan tepung, gaul hingga sebati. Note : kalau ubi tu macam lembik, boleh la tambah sikit tepung. tapi kalau terlebih tepung. kuih akan jadi keras! Hati2 tau! (sy memang suke makan kuih cek mek yang kurang tepung sebab nk rasa betol2 ubinya dan tekstur kuih pon lembut)
  5. Gentel adunan sebesar bola golf, buat bentuk macam ada lekuk, masukkan 1 sudu kecil gula, tutup adunan kemas2 supaya tak terkeluar gulanya bila nak goreng nanti.
  6. Bila dah habis gentel semua, barulah digoreng dalam minyak hingga tenggelam adunan. Note : Bentuk leper2 senang nak digoreng dan senang masak.

gorengan pertama! tak senonoh punya anak dara, dh gigit secopeng, letak balik dalam piring sebab nk snap gambar.
oh, ibu mertua, sila jangan baca entry ini ye!
1/2 kilo ubi boleh dapat dalam 13-14 ketul cek mek ye kawan2. jadi, kalau keluarga besar tu boleh la rebus ubi banyak2.
bentuk comel2, kiut itu saya la yg gentel. yang kemetot tu pulak Cik Na yang gentel. HUHUH...Ampunnnn Cik Na
Hihih.... Tetibe teringat pulak buat kuih cek mek kaler pepel di Sapporo dulu. Ubi yang saya beli masa tu pon 1/2 kilo je kot. Lupa dah. Tapi yg lucunya siap boleh catu lagi. seketul cek mek kene potong 2 supaya semua orang boleh rasa2..Tapi ada jugak orang tu makan 2 ketul sorang. Kan Mak Long??? Hihih....

percayalah! ubi di sana memang best! manis!

23 comments:

Juwita Jamaludin said...

salam nani.. dulu datang sapporo dengan ma long ke? best cek mek akak suka gak.. nak buat pun senang..:)

Ida,Japan said...

comei lote la kuih chek mek dia...kuih yg senang dan sedap...yg pasti sume suka..nani dulu kt sapporo rupanyer ye...mesti rindu-rinduan dgn suasana sini kn....buah2 dia, stgh mknan dia..sedapkn

||ina dinzly|| said...

cek mek kale purple tuuueeee~first time tgk..pewarna ke mmg perasa keladi tu k nani?

ziraziz said...

mmg molek kueh cek mek nani hehe...

kasihredha said...

akak suka sgt kuih bajet comey ni..hihi

lama dah tak buat.
Ubi dia kena tumbuk betul2 kan nani
kalau tak pecah :)

Mas said...

lama tak buat cek mek molek..
terliur lak nengoknya..he3

Kak Rosaliza said...

assalam nani, mmg molek cekmek molek ni, kaler pun sekata je, sedapnya nani

AI said...

- molek je nani nanti kalo mkn kuih ni...

nuwairani ismail said...

kak ita : nani pon suke..haah...dulu pernah dtg sapporo dengan mak long. hihih

kak ida : nani gi sana sekejap je...dalam 2 minggu je...tp itu pon dh buat kita rasa mcm rindu sgt2...

ina : tu keledek jugok. memang kaler mcm tu. sweet potato jepon mmg mcm tu.

kak zira : semolek tuannya...hihih

nuwairani ismail said...

kak kasih : ubinya memang kene tumbuk sampai lumat betol. kalau tak berketul-ketul la kejadiannya...

kak mas : ini pon kes dah lama tak buat la ni...mcm nk dekat setahun jugak la kot...

kak rosa : ada jugak part yg hitam2 sikit. hihih...malas nk tuang minyak byk2 masa goreng tu.

Al : mudah-mudahan begitu lah...hihih

Mieza said...

wahhhh nani mencek mek molek juga akhirnya kita..sedap kan nani kuih ni...menjadi feveret akk sekeluarga..tapi yg kaler pepel tu unik sungguh..belum pernah akk jumpa cek mek kaler pepel..i likeeeee

nuwairani ismail said...

bila dh try sekali, memang rasa nk buat lagi. ubi keledek kaler pepel ni memang sedap dimakan gitu je...lembut n manis sgt! memang patut la namanya sweet potato

Ucu Faridah said...

wah.. rajin buat mlm2, ucu pernah buat sekali, itupun dah lebih 10thn yg dulu...selalunye beli aje sbb rakyat kt rmh ni tak minat kueh manis2...

ainnoraini said...

tak pernah buat selalu beli jer...
nani ni mmg rajinkan...

selalu kalau ade keledek tu buat kuih keria jer..

openid said...

Salam, tersusun elok dalam pinggan cik mek molek ni. :) dulu kat Kelantan suka benar makan kuih ni. Manis dan lembut. Kalau ada keledek nak buatlah.

nuwairani ismail said...

ucu : tula pasal.kuih manis2 ni makan jarang2 sekali ok la kot.

kak ain : nani tak pandai pulak buat kuih keria. tak tahu mcm mana nk sira gulanya.

openid : hmmm...buat, jangan tak buat...kuih ni memang sedap!

Yana Shaiful said...

Salam Nani..sgh molek cek mek molek ini kannnn..k.yana suka kuih nii..cepat bt dan cepat nk abiskannya hehee..

rahel said...

sesuai dengan namanya...comel2 la cekmek molek...

resipe-masak-makan said...

Salam nuis, mai la aloq setaq

MulutPayau said...

Nani..wah!!! cutenya cek mek kaler puple tu...cek mek tu kesukaan akak...maunya 4-5 biji sekali hadap..

Nurul said...

Nani,
comey jer cek mek molek nani tu... suka2 :)

nuwairani ismail said...

salam kak yana : cepat habis tu satu hal..sebabnya belom sempat sejuk lagi, masing2 dh excited menggigit kuih..habis melecur lidahnya.

nuwairani ismail said...

kak rahel : terima kasih...

salam chef : sy ni dah lama tak turun kedah ni...teringin jugak nk jalan2 pi sana..

kak MP : aduh..kalau cek mek ni, 2-3 ketul memang tak cukup la pendek kata.

kak nurul : cik na kata, cek mek ni ikut saiz badan tuan yg buatnya...hihih