kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Wednesday, August 3, 2011

Jelly Oren - Dessert berbuka yang sangat best!

Assalamualaikum...Salam Ramadhan...

Dah berapa hari berpuasa ni kan, masih blur2 lagi nk masak apa. Takde mood pon ye jugak. Tula, kan dah datang angin penyakit M....Hish...Macam biasa la ye, saya bukak fridge pagi2, tengok apa yang boleh dimasak untuk petang nanti. Sekali tengok, terus mata ni terpacak pada 2 bijik oren yang ntah zaman bila lagi duk tergolek2 dalam fridge. Jadinya, mula2 nk buat puding oren belang2 resepi Kak Ita, mcm yang orang lain buat tu. Pastu takde pisau nk bukak tin susu cair pulak. Terus tak jadi, buat jela jelly oren biasa ni. Tengok rupa nampak comel jugak kan??? Tuan asal resepi adalah Kak Yani. Tapi, saya C&P daripada blog Kak Juwita.

JELLY OREN
resepi : Kak Yani MyResepi
sumber : Kak Juwita
olahan : Nuwairani


Bahan-bahan :

  • 2 biji limau- large size
  • 4g serbuk agar-agar
  • 500ml air + jus limau
  • 50g gula
  • secubit garam
  • setitik pewarna kuning -nani tambah
  • 1 sb oren sunquick -nani tambah
Cara-cara
  1. Potong bahagian atas limau. Dengan kedua belah tangan, picit sedikit untuk keluarkan jusnya. Kemudian tarik keluar isi dengan tangan.(ita potong dua je di tengah-tengah)-nani ikut cara Kak Ita.
  2. Isi limau tadi diperah untuk ambik jusnya.
  3. Masukkan air dan jus limau, agar-agar, gula dan garam ke dalam periuk. Masak sehingga mendidih. -nani masukkan sekali perisa oren sunquick & pewarna kuning sebab oren kecil dan jusnya kurang. (sebelum tuang ita tapis dahulu buang serat2 limau bagi hasil yang cantik)
  4. Tuangkan ke dalam kulit limau tadi. Biarkan sejuk dan jelly keras. ( Kalau guna limau pastikan kulitnya tu tebal. Untuk nampak cantik letak limau di dalam cawan atau acuan yang sepadan dengan saiz limau).
ni rupa sebelum dipotong. comel aje...geram pulak nengoknye...
sejuk aje bila lalu tekak time musim kemarau mcm skrg ni...

ini bila dah potong. sebenarnya bancuhan ni memang lebih untuk 2 biji kulit oren. jadi nani letak dalam bekas dadih putih yang biasa tu je yang selebihnya.

saje letak sekali gmbr oren yg original. Kalau ada yang tertukar2 jugak tak tahu la tu... hihih

20 comments:

Kak Rosaliza said...

ssalam nani, dah berbuka ke tu, sedap namapk jelly tu, akk lum cuba lagi ni

nuwairani ismail said...

salam kak rosa...alhamdulillah dah berbuka...memang sedap...

Cheq Sue said...

hummmm...liyo weh..

H.J said...

dah berair dah mulut ni..hehe

Juwita Jamaludin said...

dah berjaya buat dah nani cantik hasilnya... akak pun suka cantik puding ni..:)

nuwairani ismail said...

cheqsue : rasanya cheqsue dh pnah buat la...

nuwairani ismail said...

HJ : nok dekat2 berbuka ni lagi berair mulut...takpo2, denuh lagi byk menu sedak2.

nuwairani ismail said...

kak ita : macam unik betol puding ni bila masuk dlm kulit oren...comel aje...

nOOrsha said...

tkde pisau nak bukak tin susu cair?? tu ade je pisau nak potong oren tu..hehehe...akak salu gune muncung pisau jer..x reti pakai pembukak tin tu..sebab akak kidal..kekok..hihih

nuwairani ismail said...

alahai kak sha...tak reti la nk bukak pakai pisau biasa tu...nak jugak pisau yang potong2 tepi tin tu. owh, akak kidal ke..heheh..tula satu mslh org kidal sbb kebanyakan peralatan ni khas untuk org kanan.

Hanis MY said...

owh tidakkkk nak nak nak...pengsan nengoknya... nani tak titun lg ke... hanis nk titun dah (tetiba cakap pelat titun =tido) haha ngada...

Yana Shaiful said...

Salam Nani..

Sungguh tergoda tgk jelly tersebut..hmm.. sabar yee..kita tgh puasa..lepas nii kita bt sndiri..nk mintak sini cmfem dh abis kan hikhikk :=)

resipe-masak-makan said...

Salam tuan umah,ingatkan oren betul. sungguh menggiurkan dan pecah ayag lioq.letakla resepi umai

Ida,Japan said...

sejuk tekak tgk jelly nani ni...adehhh, nk tunggu buka, lambat lagi..layannnn jer la

AI said...

- ini katenye malas...ini dah terlebih rajin ni...hehehe

Nurul said...

Wah, rajin adik akak ni buat jelly oren tu... Comey2... :)

nuwairani ismail said...

hanis : jangan pengsan dulu..kasi habis pose dulu...heheh

kak yana : menu biase2 je kak...tapi jelly memang sedap dimakan untuk berbuka puasa...

resepi-masak-makan : alahai....umai tu kat sarawak la bro...nani kt kinabatangan...kalau hinava tu pernah la makan...tp tu makanan tradisi org kadazan dusun.

nuwairani ismail said...

kak ida : sabar ye...kat jepon tgh panas skrg, masa pose pon panjang...takpe2...pahala lebih tu...

Al : malas nk masakk lauk...hihih... ini je yg termampu nk buat...sambil2 nk kosongkan peti ais.

kak nurul : mase ni tgh rajin...kalau dh sampai M, makan megi jela jawabnya...

quinnie said...

nani...kita tak pernah buat kole kacang...kita tak berapa suka...tapi makcik suka...ngeee...tu yg tak buat2..kekekek...ramai jugak yg 1 time buat kuih ni tak berapa nak jadik..tu yg kita pun gayat jugak nak mencuba...kekekek

nuwairani ismail said...

kak Q, nak kata suke tu tak tahu la sbb dh lama betol tak makan.mcm dh tak ingat rasa kuihnya mcm mana. saje la try2 nk buat.