kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Monday, August 8, 2011

Kuih Cara Manis

Assalamualaikum....Selamat sejahtera....

Macam sekejap betol kita berpuasa kan? Tak terasa seminggu dah berlalu. Ini bermakna sy ada lagi 2 minggu lebih lagi nak balik...Ya Allah...Sesungguhnya hati ni meronta-ronta dh nak balik...Sangat2 tak sabar. Ok, berbalik kepada menu berbuka yang semalam ni...Saya buat kuih cara manis. Ini kuih feveret Atok Sg Buloh. Setiap kali sy ke sana, mesti dia suruh buat. Yang bestnya tu, dia beli acuan tu 10 tahun dah. Tapi belom pernah guna pon. Saya lagi yg rasmikan acuan bentuk cermai tu. Jadi, bermula di situ, saya tahu buat kuih ni. Itu pon jenuh bertelepon mak mintak resepi. Resepi lebih2 kurang gini la.

KUIH CARA MANIS
resepi : Mak
Olahan : Nuwairani

Bahan :
3 helai daun pandan
1 cawan air
2 cawan tepung
200ml santan pekat
1 biji telur
1/4 sk garam

Inti :
gula (guna sukatan 1/4 sk setiap biji)

Cara :
  1. Blend daun pandan dengan air. Tapis airnya.
  2. Campurkan air pandan dengan santan. 
  3. Masukkan tepung sikit2, kacau guna hand whisk supaya tak berketul.
  4. Masukkan telur dalam adunan, gaul rata.
  5. Perasakan dengan garam.
  6. NOTE : adunan tepung mestilah tidak terlalu pekat @ terlalu cair. (agak2 mcm buat roti jala tu). Kalau nk senang, blend aje semua bahan supaya tak berketul.
  7. Masak guna acuannya, sapu minyak dulu pada permukaan acuan. letak adunan sehingga habis 6 lubang baru masukkan gula. Tutup acuan dengan tudung periuk, masak atas api 4-5 minit baru angkat.

18 comments:

AI said...

- bile tgk kuih cara ni ingat kat abah kite...dia pon suke makan kuih ni...x sabar jugak nk balik kampung...

Cendana Kasih said...

waaa...kuih paberetku..tak kira la yang manis atau berlauk...

takleh nk buat sbb takde acuan bentuk telur ni...

kita ambik 2 bijik jer..hehehe...

nuwairani ismail said...

Al : dlm bulan pose mcm ni lagi rasa nk balik kg.

nuwairani ismail said...

CK : beli je acuan..tak sampai RM10 kot.kat pasar siti khadijah banyak! heheh

Ida,Japan said...

kuih cara mmg laku jer....pakai acuan tembaga ke ni nani..

Amie said...

wah... terbau kuih cara manis dari dapur Nanilah... tinggalkan kakak dua tiga biji Nani, sat lagi kakak datang ambil...sedapnya!ada acuan tu dijual di sini ke...

Juwita Jamaludin said...

lawa2 nani kuih tu..:) bestnya balik raya.. huhuhu balik kampung akak tak balik...

Yana Shaiful said...

Salam Nani..jom kita sama2 meronta nk blk kg..xsabar nk jejak kaki kat tanah kelate hehee tp sebelum tu nak kuih cara 3 bijik..K.yana males nak bt stkt sorang je mkn hikhikk..

nuwairani ismail said...

kak ida : tak tahu la acuan tembaga ke besi..mak nani cakap, acuan bentuk mcm ni sebenarnya utk kuih baulu. kalau acuan cara yg sebenar permukaan bulatnya licin aje, takde lekuk2 mcm ni,.

nuwairani ismail said...

kak amie : hari tu nani ada gi supermarket genting mas di sandakan. nampak ada acuan cara di bahagian perkakas dapur. masa gi tawau, pernah jugak cari. tp takde acuan cara.

nuwairani ismail said...

kak ita : takpelah...berkorban dulu buat masa skrg...pasni leh la beraya di kg. kak ita n hb pon satu kg, senang, takde nk berebut2 nk balik kg mana dh.hihih

nuwairani ismail said...

kak yana : nani pon buat ni masa ajak kwn2 berbuka di rumah semalam. kalau setakat nk makan sorg2, memang tak buatnye...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum nani...
wah balik kg yer raya nnt... seronok nya .. akak x perna merasa keseronokan balik kg lagi... pasti meriah kan... :)

kuih nie pun akak x perna lg buat sndiri.. hanya beli jer kerja akak... :D. comel kuih cara tu nani..

Lovely Kitchen said...

wanginya kuih cara guna air daun pandan...suka!!! pssst : n3 kita menu yg sama...

Nurul said...

Bila tgk kuih cara ni, teringat kat mentua... Dia suka sangat buat kuih cara, x kira lah yang manis atau berlauk... K nurul pun x pernah lagi buat sendiri ni... kat rumah pun xder acuannya lagi... huhu

Kak Rosaliza said...

assalam nani, sedap kuih cara wat buka posa, mesti lemak2 manis

nuwairani ismail said...

kak diana : pasni try la buat sendiri pulak.

lovely kitchen : yeke? baru perasan. hihih

nuwairani ismail said...

kak nurul : masa nani belom bawak lagi acuan ni, sebuk la nk buat kuih cara. bila dh ada ni, setahun sekali baru buat. hihih.

kak rosa : kuih cara memang sedap. berlauk ke, manis ke, cukup rasa lemaknya, tetap jugak sedap.