kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Thursday, August 4, 2011

Kole Kacang Tak Berapa Jadik!!

Assalamualaikum....Salam 4 Ramadhan....

Sedar tak sedar hari ni dah masuk hari keempat umat Islam menunaikan rukun Islam yang ketiga. Jadi, konon2 nak try la buat kuih tradisional kan...Sekali, ini pulak yang jadinya....Alahai....Apa boleh buat kan....Sabar jela... Nak tempek resepi pon segan sebab tak jadik. Nantilah saya menuntut ilmu habis2 dulu. Sebenarnya saya sendiri dah tak ingat saya pernah makan ke tidak kole kacang ni. Jadi, bila dah terbentuk kuih ni, rasa lain macam pulak rupanya...Hmm...apapun, akan dicuba sehingga berjaya!!

Pertama kali seumur hidup saya buat taik minyak ni. Tengok orang buat pon tak pernah. Just try n error...Naseb baik jadik jugak.

Warna kole kacang sedikit cerah sebab saya guna gula putih! Huhuh...Pasni nk try guna gula perang pulak.

22 comments:

Cheq Sue said...

nampak comam doh... cheq sue suka jgk koleh ni tapi xpernah buat lagih

nuwairani ismail said...

tok jadi ni cheqsue wei....kaler ceroh sgt...sepatutnya coklat gelap gitu..

Juwita Jamaludin said...

nani.. kuih ni pun akak tak pernah buat tau.. makan pun kat msia je.. sugoi nani .. nanti akak pula nak try tapi tak de tepung kacang tu

Cendana Kasih said...

Assalamualaikum...

Saya ni, tepung kacang hijau dh ada, gula sume ada, tahi minyak pun ada (beli siap punyer) cume takde masa jer nk buat lagi.. banyak menu dok tunggu turn..

nuwairani ismail said...

kak ita : kawan nani pernah buat dengan kisar kacang hijau kasi hancur kalau xde tepung kacang hijau...tp tak tahulah mcm mana caranya tu...

nuwairani ismail said...

CK : saya ni pon dh beli lama bahan2nya...masa ni je rasa nk makan macam2..kalau bukan pose tak teringin la pulak.

kasihredha said...

kak maghi nok make koleh kace..
ghupo parah dok penting...asal sedak jah :)

Anna Qawina said...

aslmkm..nih kuih apa nih? bak sini nakrasa sikit...

nuwairani ismail said...

kak kasih : aduh...ado jugok hok sudi nok make koleh kace ambo ni...terharu sero...

nuwairani ismail said...

Kak anna ni kasi ayat perli power punya! huhuh... dah koleh kace tok jadi....tok kesohla...janji buleh make...

quinnie said...

ish tersilap tempat lak komen...hahahaha...jelly tu nampak best...gambar kat bawah..kekekek...tak pernah buat lagi..tapi rata2 puji jelly ni kata best....:)

nuwairani ismail said...

orang yg suke oren, suke la kot jelly ni. bau2 oren yg jelas ketara. hihih..memang sedap jugak la..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum nani...
dah kira ok dah tu nani... yg akak nie x perna lg buat...

nuwairani ismail said...

waalaikumussalam kak diana...hihih....segan sebenarnya nk letak entry ni...tp letak jela...nanti kaau dh betol2 jadi baru nani taruk resepi sekali.

ainnoraini said...

rajinnye buat kuih tu...mintak sepiring..sebab kak ain suke tau kuih tu..tapi nak buat tak berapa pandai..selalu beli jer...org rajin mcm tu la kan..bukanye ape kat rumah tu kak ain sorang jer yg suke mkn..

resipe-masak-makan said...

Salam tuan umah, ok la tu kuih tu,biar tak sedap mata memandang tapi sedap mulut makan,boleh ka gitu cik wani, uhuk, meh mai makan udang kara, awat mahal sangat udang tu,

Nurul said...

Nani, k nurul mmg suka sgt kuih kole kacang, x pernah buat lagi... okler tu, kalau rasa ader, rupa parasnya x kirakan.... ;)

MulutPayau said...

Nani...akak pun suka koleh kace ni ...tapi tak brapa rajin nak buat. rasa mcm susah jah nak buat..tambah pulak nak buat tahi minyak tu..Tapi yg Nani buat ni dah kira oklah...menjadi..Ada lagi tak?????Mintak sikit....

Mieza said...

nani..mana resepinya? akk suka mkn tp tak reti nak wat..nnt post resepinya tau :)

nuwairani ismail said...

kak ain : same la kite...makan sorg2 je...pastu konfem 3 bulan tak buat dah sbb muak dukk hadap yg tu je...hihih

resepi-masak-makan : chef, lobster tu udang kara ke? hihih...sy ni buta sikit bab jenis2 makanan ni. kalau lobster mmg mahal la...

kak nurul : baru semalam makcik tengok gmbr nani post di FB, dia ckp kalau macam ni tak jadik! huh.. sedey betol.

nuwairani ismail said...

kak MP : huhuh...konfem la ada lagi...takde org nk makan...ini pon telan aje la...dh la bulan pose, siang hari mmg tak makan dah..

nuwairani ismail said...

kak mieza : sebab buat tak jadik kan, taknak post resepi lagi. kalau dh jadik, baru post. hihih