kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Friday, August 12, 2011

Kek Gula Hangus

Assalamualaikum....Selamat sejahtera....

Rasa mcm dh lama betol dapur di rumah tak berasap ni. Semuanya gara2 buat giliran memasak dgn kawan2 untuk berbuka. Pendek kata, sy hanya akan berpenat lelah selama 1 hari saja setiap minggu. Hari2 lain adalah giliran kawan2 lain masak. Bahagia betol hidup mcm tu. Cuma, kadang2 ada la sesekali sy buat kuih simple2 bawa ke rumah kawan2 tu. Yela, kalau nk datang dengan tangan kosong je, macam tak elok pulak kan? Jadinya, hari ni rasa mcm teringin pulak nk buat kek gula hangus. Terus sy bukak myresepi, cari resepi paling senang dan banyak laporan yang menjadik! Alhamdulillah, kek saya menjadi dengan sempurnanya...SUKE! SUKE! hihih....

Ini kire 1st time jugak saya buat kek gula hangus. Tak berani nk buat adunan banyak2, jadi sy try buat separuh adunan dulu sebagai permulaan. Resepinya sy ambil resepi KEK GULA HANGUS oleh WIDAD. Memang best! Halalkan ye, saya panjangkan resepinya ke sini pulak.

resepi : Widad
olahan : Nuwairani

Bahan : 
1 cawan gula -nani guna 1/2 cawan
1 cawan air panas -nani guna 1/2 cawan
1 cawan tepung gandum -nani guna 1/2 cawan
1 cawan susu pekat -nani guna 1/2 cawan DDL
2 camca teh baking soda -nani guna 1 sk
4 biji telur -nani guna 3 biji telur gred C
2 camca besar butter -nani guna 1 sb marjerin
1/2 sk esen vanila -nani memandai tambah

Cara :

  1. Masak gula dengan api sederhana hingga jadi gula hangus.
  2. Tambahkan air panas, kacau sehingga menjadi air gula hangus. 
  3. Masukkan butter, kacau hingga butter cair. Tutup api, biarkan sejuk. Ketepikan.
  4. Dalam bekas lain, pukul telur hingga berbuih dan kembang. (nani guna hand whisk je).
  5. Tambahkan susu pekat dan esen vanila ke dalam telur dan kacau sebati. 
  6. Ayak tepung dan baking soda ke dalam adunan susu dan telur tadi, kacau lagi hingga sebati.
  7. Campurkan air gula ke dalam adunan, sebatikan.
  8. Sapu marjerin pada loyang, kemudian taburkan sedikit tepung. Buang lebihan tepung. -ini petua supaya kek mudah ditanggalkan nanti.
  9. Tuang adunan ke dalam loyang dan perap adunan selama 3-4 jam (nani perap sejam je). Proses pemerapan ini adalah bertujuan supaya baking soda dapat bertindak dengan adunan untuk membentuk sarang2 pada kek.
  10. Bakar selama sejam dengan suhu 160-180 darjah.

oleh sebab buat separuh adunan je kan, kek nmpk pendek sebab takde loyang yg saiz bersesuaian.
rasa manisnya sedang2 je. tapi kalau anda jenis yg peNAWAR, boleh kurangkan sikit la gula.

24 comments:

Kak Rosaliza said...

Assalam nani, mmg jadi tu kek gula hangus,ada lobang2 lagi. best kek ni tak jemu mkn, rajinnya masak.

Amie said...

Nani,
Kak Amie suka makan KGH ni... tapi buatpun boleh dikira dengan jari... adalah beberapa kali, itupun luoa-lupa ingat bahan-bahannya... he hehehhh sedapkan Nani!

nuwairani ismail said...

kak rosaliza : betol tu...makan kek ni kurang muaknya...tak puas makan...

nuwairani ismail said...

kak amie : nani pon 1st time je buat kek ni. itu pon siap buku resepi lagi di dapur takot tertinggal step. hihih...tp memang sedap..puas hati bila dapat buat sendiri.

anymz said...

feveret akak ni..rasa cam nak buat je lagi.kali ni guna resepi asal yg dah akak guna sejak sekian lama.

tun_telani said...

wah.. akak mmg xpenah wat kek nih. kalau nk makan, suruh mama buatkan ^^

Yana Shaiful said...

Salam Nani..teringat mama k.yana kat kg..dia suka sgt bt kek gula hangus ni..sedapkan kek ni tp k.yana xpnh mkn lg klu taruk DDL tu..mst lg sedap kan :=)

kasihredha said...

mak akak dulu suka buat kek ni :)

nuwairani ismail said...

kak anim : kawan2 sy yg tak suke kek pon mesti suke makan kek ni.memang tak muak walaupun letak susu pekat.

nuwairani ismail said...

kak tun : kalau mama rajin buat takpe la..mak nani jgn harap la nk sentuh mende2 ni sume skrg...dia dh ada anak yg pandai buat kek (adik nani) memang langsung dia tak amik kesah dh pasal kek.

nuwairani ismail said...

kak yana : ni pestaim nani buat. tak reti lagi nk compare dengan susu biasa mcm mana. tp guna DDL ni memang perfect dh rasanya...

nuwairani ismail said...

kak kasih : skrg biar la anak akak pulak cakap, "mak sy suka buat ni skrg" hihih

AI said...

- yg rajin masak kalo x dpt masak rindu nak memasak ye...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum nani... sedaaapnya... fav akak sekeluarga nie.. cantik jer bersarang kek tu yer nani..

nuwairani ismail said...

Al : ntahla...agaknya sebab dh terbiasa kot...

nuwairani ismail said...

waalaikumussalam kak diana : kire boleh2 la bersarang tu...suke jugak sebenarnya jadik! hihih...

Juwita Jamaludin said...

sedap2 akak suka gak kek ni.. sangat menarik akak pernah buat dulu rasa nak buat lagi je

ziraziz said...

kek yg sedap tp....

xde keberanian lg nk bt hehe...

nuwairani ismail said...

kak ita : raya nanti boleh la buat kek ni. kek yg jenis tahan lama...takde hal...

nuwairani ismail said...

kak zira : tak cuba, tak tahu lagi.. cuba dulu, mesti jadi!

Mieza said...

nani...bak kek ni sekeping..i likeeeeeee u knowwwwww...dedulu akk masak atas dapur gas je..guna periuk khas tu..skg je akk blr dlm oven..mmg kek ni tak muak makannya..yg kelakor..pertama kali buat akk tersilap soda bikabonat dgn baking powder..akk letak bp..bantat kek daku nani hihihihii...pastu mak mentua yg tegur..br padan muka ahakkkss

IXORAROXI said...

Nuni sihat?lama dah akak tak sempat nak jengah di sini
rajinnya tak pernah berubah eikkk
bagus bagus

nuwairani ismail said...

kak mieza : nani pon bakar dlm periuk khas ni. naseb baik jadik jugak. nk beli oven pon serba salah lagi...guna jela selagi yg boleh...

nuwairani ismail said...

kak ixora : rindu dgn akak...dh lama betol tak berceloteh dgn akak ni...alhamdulillah...semangat memasak tu masih lagi ada...bila dh m, tok sah cakap la...sanggup tak bgn sahur..huhuh