kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Friday, August 5, 2011

Kerabu Epal Hijau Derhaka Yang Amat

Assalamualaikum...Salam bahagia...

Sesungguhnya saya tidak tahu ntah berapa lama epal hijau yang berjumlah 8 biji itu bermastautin di dalam peti sejuk di rumah saya...Terus saya terfikir lagi..."hmmm...nak buat pe ek ngan epal ni?" Buah oren 2 bijik hari tu dah selamat buat jelly. Tinggal epal je lagi...GUGEL....jangan tak gugel... Heheh...Last skali terpikat jugak dengan Kerabu Epal Hijau resepi yang pernah dimasak oleh Kak Ct Delima... Sungguh menggiurkan kerabunya itu...

Punya la saya kelam kabut balik keje, pastu siap2 nk masak untuk bukak pose yg tinggal sejam je lagi tu. Kene pulak Cik Hosmate meeting sampai ke petang jugak. Memang saya sorg je la terkontang kanting di rumah masak untuk berbuka...Naseb baik sempat jugak siap...Jadi, untuk resepi ni, Kak CT dh bgtau, dia dapat daripada sebuah majalah lama. Kemudian, saya tempek di sini resepi yang Kak CT buat. Then, adalah sesi penderhakaan itu...Biasalah kan, hantu kerabu ni memang nak kene buat kerabu ikut citarasa tekak sendiri...Hihih...Maap banyak2 ye tuan punya resepi...Kita sekadar berkongsi ilmu dan pengalaman yang tak seberapa ni...Hish...Panjang pulak bebelannya...meh kite tengok resepi kerabu paling senang di dunia ini...

resepi : Majalah Lama
sumber : Kak Ct Delima
olahan : Nuwairani

bahan :
1 biji epal hijau -nani guna 2 biji
1 biji bawang besar (dadu) -nani guna 4 ulas bawang merah (hiris)
1 biji tomato (dadu) -nani guna saiz besar
4 biji cili padi (hiris bulat) -nani guna 8 biji
1 tangkai cili merah -nani tak bubuh sebab tak perasan ada dalam peti
jus lemon / jus limau nipis / cuka makan -nani guna 1 sb cuka
1/2 sk kerisik -nani guna 1 sb
sos nampla
garam & gula secukup rasa
udang kering goreng (tumbuk kasar) -nani cuci 1 sk udang kering & tumbuk je
1 sb kacang tanah tumbuk -nani tambah
1 batang serai hiris -nani tambah

Cara :
  1. Hiris epal hijau nipis2 (jangan sagat) sekali dengan kulitnya. -nani sagat kasar sebab nak cepat. lagi 15 minit nak berbuka. huhuh..
  2. Epal tu dimasukkan ke dalam air garam untuk mengelakkan drp warna bertukar lebam. -nani sagat terus masuk dalam bowl berisi air garam. Senang keje.
  3. Satukan epal, bawang, tomato, cili, kerisik, serai dalam bekas.
  4. Masukkan jus lemon, sos nampla, gula dan udang kering. Gaul rata.
  5. Tabur kacang tanah. Hidangkan. *nani tak bubuh garam sebab sos nampla dah cukup masin

sedap tak tahu nak cakap cane. lebih sedap drp kerabu mangga la kot

ini kalau makan ratah pon habis kot semangkuk.
terima kasih ye kak ct atas sumbangan resepi senang dan sedap ini! Pasni nak buat lagi!

24 comments:

Ashuran said...

ape yang epal hijau tu dah buat sampai derhaka?

cik cek said...

Nani...kerabu epal...best...kak cek suka sedap...betul2...ratah cam tu je pun sedap....:)

tun_telani said...

sedapnyer.. mangga mahal skt ngat bintulu ni, blh la wat kerabu guna epal hijau pasni =)

nuwairani ismail said...

ashuran : u shut ut...

nuwairani ismail said...

kak cek...kalau pedas2 lagi sedap...

nuwairani ismail said...

kak tun : sama lah...mangga pon mahal jugak kat sini...dahla bergetah...nak kene buang kulit dulu...renyah la..

impian dulena said...

nyum..nyum...sedap2

ziraziz said...

biasa makan kerabu mngga je nani..epal... x pnh plak akak mkn...biasenye epal tu akak bt rojak je hehe..

kasihredha said...

cepak mitok ampon kat empunya resepi...sebab dah drako...hihi
akak pong drako sokmo bab resepi ni sebab sokmo dok cukup bahe dale fridge...hihi

sedap sungguh napok kerabu tu..*tengoh tele air liur nih*

Nurul said...

Nani, cam sedappp jer kerabu epal tuh.. nak buat jgk... Penggemar kerabu mangga, elok sgt try kerabu epal nih.. :)

nuwairani ismail said...

impian dulena : menu semlam sbnrnya ni...tp mmg betol, sedap!

nuwairani ismail said...

kak zira : buat rojak pon sedap tu...

nuwairani ismail said...

kak kasih....org bujang yg tak cukup bahan...memang dh biasa bab drako ni...hihih...takleh nk elak dah...

nuwairani ismail said...

kak nurul : kalau kerabu epal, kurang la sikit masamnya berbanding mangga. tapi tetap sedap sebab ada aromanya sendiri...

Amie said...

Nani,
biasanya masa satu jam itu kakak gunakan untuk masak nasi dan lauknya sekali buat keluarga kecil kakak, sebab memang sudah rutin kakak jam 5-6 masak di dapur..., itulah saja masa yang digunakan, tapi memang kadang-kadang kelam-kabut jugalah.

kerabu epal hijau tu Kak Amie pun pernah nampak di dapur CT Delima... terliur kita dibuatnyakan!

nuwairani ismail said...

kak amie dh cekap di dapur, takpela sejam pon dh boleh siap sume...nani ni kekok2 lagi di dapur.(haish,... cemane nk jd bini org ni). kalau dh petang, memang kelam kabut sebab nk solat asar lagi...sbb tu masak pon ala kadar jela...

fatin itu saya said...

kfatin dah beli grater!! hehehe.nnt boleh grate apple and buat kerabu! ni resepi yang mahu dibuat makan ratah2..nyam2.

nuwairani ismail said...

nani pon baru tahun ni beli grater...kesnya sebab nk buat kerabu betik. sebelum ni buat kerabu mangga gigih betul menyincang. skrg dh ada grater, senang!

quinnie said...

ramainya yg dah buat kerabu epal hijau ni...selalu tak larat nak makan gitu2 je..buat kerabu cam gini bagus...heheeh

nuwairani ismail said...

tula...makan ratah2 pon sedap...

LinRosly said...

Assalamualaikum....

Sedapnya Nampak Kerabu Epal Hujau Ni...Terliur Di Buatnya..

Akak Dah Follow...

ibuintan said...

terliur den.. nak buat jugak nanti ni

nuwairani ismail said...

waalaikumussalam kak lyn...ramai yg terliur dgn kerabu ni termasuklah saya..tu pasal jadik jugak kerabu ni...

nuwairani ismail said...

ibuintan : buat, jangan tak buat tau!