kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Wednesday, August 24, 2011

Pau Kacang Hitam @ Merah...

Assalamualaikum...Selamat sejahtera.....

Satu entry tertunggak yang dah lama diperam...Minggu lepas lagi dah buat pau ni...Tapi takde kerajinan nak masuk entry. Punyela saya ni ngokngek, kacang hitam ngan kacang merah pon tak kenal...Adeh! Teringin nak makan pau kacang hitam. Pastu saya pon beli la kacangnya yang rupe bentuk cenggini di pasar. Tak sampai 1 cawan pon, tapi harga RM1.

gambar ehsan google
Bila dah rebus tu konon2 dengan harapan, warnanya akan bertukar menjadi hitam. Sekali tengok, aish...kenapa warnanya macam kacang merah? hahahah! Kalau dah kacang merah tu, tetap la namanya kacang merah! Takkan nak jadi kacang hijau pulak kan? Nuwairani....Nuwairani.....Sebenarnya ada je dijual di kedai2 runcit kacang hitam yang instant tu. Kirenye bleh je guna terus untuk buat kuih muih...Tapi tula, macam2 yang difikir...Halal ke tidak, ada pengawet kimia ke, tak hapak ke, hmmm...mcm2 lagi lah! Konon2, ni nak try buat sendiri....Kire boleh2 la rasanya tu...Rasa macam kacang merah! hahah!

Ok, meh tengok resepi pau yang mudah ini...memang senang nak buat...Lenkali leh try lagi...

PAU KACANG HITAM
resepi : Zeera, Myresepi
olahan : Nuwairani

Bahan :
500g tepung
1 1/2 sk yis
1/2 cup gula pasir
1/4 cup minyak
1 1/4 cup air
1 sk bread improver -nani tambah
*2 genggam kacang hitam/merah
*6 sb gula pasir
*sedikit minyak (1 sb minyak jagung)
*sedikit garam (nani tambah)

Cara :
  1. Inti : Rebus kacang dan gula sehingga lembut. Setelah air agak kering, masukkan sedikit minyak. Rebus sehingga air kering. -nani rebus kacang hingga lembut, blend sekejap, baru masak atas api balik masukkan gula, dan sedikit garam. Bila dah nak kering baru tuang 1 sb minyak jagung.
  2. Doh : Larutkan gula dalam air. Satukan tepung, yis & minyak jagung. Tuangkan air gula tadi sikit2 sambil sebatikan adunan hingga menjadi doh lembut.
  3. Bahagikan doh kepada bulat2 kecil 15 ketul dan rehatkan 10 minit.
  4. Leperkan doh dan masukkan inti, tutup dohh rapat2. Rehatkan selama 40 minit atau naik dua kali ganda.
  5. Kukus pau selama 10 minit.

2 comments:

AI said...

- kacang merah pon merah lah...janji sedap kan...

nuwairani ismail said...

tula pasal...asal lepas kempunan tu jadi la...