kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Monday, August 22, 2011

Kalau Stres Nak Buat Ape Ye?

Assalamualaikum....

Hmmm...Macam dah lama betol menyepikan diri...Nak update blog mcm serba salah. Ada saje yg tak kene. Apa pon, malam ni tekad, nak masuk juga entry...Dalam saya diam menyepi, statistik pengunjung blog bukan main lagi ye..Lebih 150 sehari dengan follower 125 orang..Terima kasih kawan2 yang sudi menyinggah walaupun blog ni dah bersawang dua tiga menjak ni...

Berbalik kepada tajuk asal...KALAU STRES NAK BUAT APE YE??? Hmmm...Bila dah dapat tajuk mcm tu, masing2 ada cara sendiri macam mana nak tangani perasaan stres tu...Pada pendapat sy, kalau orang berkeluarga, stresnya mungkin berbeza dgn orang bujang. Kalau orang bujang, stres lebih kepada bebanan kerja, tekanan dengan kawan2 di sekeliling, ada juga masalah keluarga di kg....Hmmm....Nak diluahkan memang rasa tak terluah....

Back to the main topic, kalau stres apa yang selalu kita lakukan. Sy just share apa yang saya buat sehari-hari.
  1. KEMAS RUMAH @ DAPUR @ BILIK. Hihih...ini selalunya stres sebab persekitaran yang tidak kemas. Memang itu yang saya buat kalau bilik, dapur, atau rumah bersepah. Saya akan bersihkan rumah dari dalam hingga ke luar. Ini bukan setakat menyapu biasa2 tau! Selalunya saya siap ubah kedukukan meja, kerusi, perabot dalam bilik @ rumah. Kalau bahagian dapur tu siap defrost peti lagi. Tapi kalau dah malas tu, tak buat jugak...Ini sebenarnya pilihan terakhir la kalau nak buat pon. Huhuh....
  2. MEMASAK RESEPI BARU. Ya, ini jugak yang selalu sy buat. Kalau waktu stres ni, resepi yang paling sy gemar buat adalah berasaskan roti. Tak kesah la mcm mana rupa pon, janji saya boleh menguli. Donut, pau, roti, piza etc memang menjadi pilihan..Saya pon tidak faham kenapa saya suka betol menguli bila stres. Sambil2 menguli tu ada je bende yang difikir. Pastu uli2 tepung, penyek2 tepung dengan penuh perasaan. Orang makan donut tu terasa kelembutannya...chewah! Kalau saya stres dalam kesibukan kerja, memang ada juga sedikit masa untuk menguli tu. Paling kurang pon buat kek @ cookies. Hmmm...Tapi sekarang masak-memasak ni macam dah jadi kebiasaan. Stres ke tak, mesti rasa nak masak. Kalau tak masak tu yang menjadi stres! And, kalau tengok hasil kek, roti, donut yang menjadi, terus hilang stres tu. Lebih2 lagi kalau dapat menggigit donut yang lembut dan gebu! perghhhh!!! 
  3. MAKAN SEPUAS-PUASNYA. Hihih....Dah masak sedap2 tu kan, takkan taknak makan pulak... Dah masak n makan tu memang pakej lengkap la..Itula sy ni baru je turun berat badan, terus naik lagi....adeh....Tak larat dh nak turunkan balik...Redha jela dengan badan boolat mcm ni...Dah kite duk berdua je ngn cik hosmate..Kalau bukan kite yang habiskan makanan, sape lagi nak makan, ye dok???
  4. PASANG LAGU2 ROCK KUAT2..Lagu2 yang menjadi pilihan macam album 3doors down, Matchbox20, Simple Plan etc....Hihih...anak dara ape la ek mcm tu. Tapi memang saya macam tu. Kalau dengar sendiri2 tu takde hal la. Masalahnya siap menyanyi kuat2, terjerit2 mcm org gila. Huhuh...Kesian cik hosmate menahan telinga. Lepas nyanyi2 tu, terus rasa puas! Macam dapat keluarkan separuh emosi yang terpendam dalam hati...Takde kot mak2 lain yang buat mcm ni. Hihih...
  5. BERCERITA DENGAN ORANG TERDEKAT. Kalau dalam 1 hari saya tidak bercerita dengan orang, i mean bersembang2, rasa mcm takleh nk tidur malam. Kalau ada masalah, lagi la takleh tidurnya... Selalunya orang terdekat yang menjadi mangsa saya adalah Cik Na. Umurnya jauh lebih tua berbanding saya, n saya ada rasa hormat dengan dia. Dia boleh menjadi seorang pendengar seperti mana seorang kakak dengan adik. Dengan dia, saya boleh bercerita macam2 dan saya rasa lega lepas bercerita. Dia pon sama. Tidak semua orang boleh menjadi pendengar yang baik...Tapi alhamdulillah, walaupun jauh daripada keluarga dan yang terchenta, saya ada Cik Na yang sentiasa bersama saya..
  6. MENGGOSOK BAJU. Hmmmm....Ini memang jarang2 sekali orang buat tapi ini memang yang selalu saya buat. Saya hanya akan menggosok baju 1 sebulan je. Ulang sekali lagi, HANYA SEKALI DALAM SEBULAN. Hohohoh....Jarang dengar jugak kan? Saya akan kumpul baju2 yang belom digosok (selalunya sidai di penyangkut tuala) kemudian saya akan cari masa yang sesuai untuk menggosok semua baju2 tu (sebenarnya baru habis menggosok 15 pasang baju tadi). Habit ni memang saya amalkan sejak belajar di UPM tahun 2004 lagi. Alhamdulillah, sampai skrg pon saya masih macam tu. At least, bila sampai masa saya terlampau sibuk @ MALAS, memang saya tidak ada masalah nak cari baju yang tak perlu digosok untuk ke tempat kerja. Semua baju dalam almari dah siap bergosok! Kalau ada 40 pasang baju, memang semuanya bergosok. Tapi selalunya sebulan tu sekali atau paling banyak pon 2 kali la gosok.
  7. TIDUR. Ini yang paaaaaaaaaaaling saya suke. Kadang2 kita akan ada satu masalah yang kita tidak boleh bercerita dengan orang. Apabila duk sorg2 tu teringat masalah tu menyebabkan kita rasa tak senang nk buat benda lain. Saya memang suke tidur untuk melupakan sekejap masalah yang ada. Tidak juga berkesan 100% tapi sekurang-kurangnya saya dapat lupakan sekejap masalah tu... Takdelah kita duk menangis, meratap sendiri2. Hmmm....Tapi, kadang2 sedih juga sebab bila bangun tidur, rupa-rupanya kita masih belom setel lagi masalah tu...Hmmm.....
  8. MELUAHKAN SESUATU DI BLOG. Ya, seperti yang saya tengah buat skrg ni. Dah beberapa hari saya hanya tidur, membuat cookies, menggosok baju dan pada malam ini, tergerak hati saya nk update blog. Di sinilah saya bebas untuk bercerita apa sahaja, meluahkan apa yang saya rasa. Kadang2 bila masuk entry masak2 tu sempat lagi selit2 cerita sedih la, gembira la...Hmmm...Pernah juga pentadbir di sekolah berpesan agar tidak mempamerkan sesuatu yang tidak bagus di blog@FB. So far, setakat ni ayat2 yang di dalam blog ni masih terkawal...Belom ada nak mengutuk orang2 sekeliling walaupun hampir2 juga nak buat...Tapi, saya guna pegangan BERFIKIR DAHULU SEBELUM BERTINDAK. Ya, harap2 dapatlah kekal dengan macam tu...Kalau kita tengah marah, memang tidak semua keputusan yang kita buat adalah rasional...Jadi, fikir dahulu sebelum membuat sesuatu...
  9. Walau apa sekali pon, memang kembali kepada-Nya. Dia menentukan sesuatu itu terjadi kepada kita, menurunkan musibah ke atas kita supaya kita lebih mengingati-Nya...Berdoa, mengaji al-quran, solat hajat, itu yang lebih afdal (walaupun jarang2 juga dibuat, Ya Allah...ampunilah dosa2ku). Setiap yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi yang kita tidak pernah terfikir pon akan terjadi...Allah lebih mengetahui yang terbaik untuk kita...
  10. Hmm...bukan apa, sy stres bila student cakap, dengan MEROKOK mereka boleh hilangkan tekanan. Sedangkan banyak lagi cara lain yang boleh kita buat tanpa memudaratkan diri dan orang lain selain daripada MEROKOK tu..STRES saya dibuatnya. haih...stres lagik!
  11. Ha.....yang ni korang tambah sendiri la ye...tak larat dah nk bebel panjang2....hihih...kongsi2lah tips masing2! =)
percaya atau tidak, semua baju ini telah digosok sendiri oleh saya....Ko mampu???? Hihih....

12 comments:

kasihredha said...

akak pula makin stress bila gosok baju...hik2 sebab sakit pinggang.

Hilangkan stress...solat...zikir...mengadu pada NYA :)

tarik nafas panjang2...keep smiling babe..

masalah sebesar apa pun akak pergi meninggalkan kita dengan berlalunya waktu :))

tun_telani said...

fuhh...... stress akak tgk baju tuu. paling paling paling x suka iron baju. akak rela basuh-jemur-lipat kain dr iron baju. tp seminggu sekali kene gak meng-iron. tu pun dgn penuh kemalasan. hihi..
agree with kasihredha.. mcm lagu unic-hakikat bahagia, Ingat Allah hati tenang (ni ayat qur'an, kak tun lupa surah ape).
setuju jugak, masak memasak pun menggembirakan hati jugak. tp akak x suka menguli, lenguh tangan.. hehe

MulutPayau said...

Nani....rajinnnyaaa!!!!!!Banyak betul iron baju yer...akak bab iron baju dan mngemas mmng stress...

Apapun yg berlaku pada kita ada hikmah disebaliknya...Baguslah, Nani punya kawan yg memahami...yang boleh brkngsi suka duka..

EmbunRosaliza said...

assalam nani, kalo akk masa kerja n bujang2 dulu bila stress suka sangat g shopping tapi utk masa la ni akk pilih yg no5, bercerita dgn org yg terdekat....semangat nani..blk kg oooo blk kg... hati giranggggg

AI said...

- dlm byk2 tu 1 je yg ku buat utk ilang kn stress - tidor!!! hahaha

Mieza said...

mak aihhhhhh nani..banyak tul baju kamuuuuu...pinjam sepasang nani heheheh macam ler saiz sama kan kan kan...nani akak kan kalo akak stresss akan kuar shoppinggggggg heheheeh beshhhhh!

Acik Erna said...

assalam nur..banyaknya baju..

efa fairuz said...

pehh! satu almari.. menambahkan stress nih! haha

Cheq Sue said...

kalau stress? Mandi!

Nuwairani said...

lucu2 komen kawan2 ni...memang menghiburkan hati...hihih

Hanis MY said...

Bertuah bakal hubby nani ni. Sy pun suka tidur I loikeee

Nuwairani said...

sleep is the best therapy! hihih