kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Sunday, August 7, 2011

Yang Sikit Sama Dipikit, Yang Banyak, Sama Dilanyak

Assalamualaikum....Salam bahagia....

Huhuh....saje nk tayang menu berbuka semalam...Kami (geng org bujang) buat giliran masak hari2. Jadi, dalam sepanjang bulan puasa ni, mungkin sy hanya akan masak sebanyak 3 kali je. Yang lainnya tunggu giliran masing2. Bukan apa, kita ni nak makan sedap, tp kalau setakat masak untuk 2 orang makan mcm serba salah pulak kan? Jadinya berpakat2 mcm tu je la dgn kawan2 bujang yg lain...Memang seronok sgt dapat makan macam ni. Ni antara menu yang kami makan semalam....

menu utama : nasik ayam

ada pulak ayam tergolek sekor...

feveret! ciken wings panggang

sanggar pepik (makanan tradisi org bugis di sini)
pisang muda yang digoreng, kemudian dilenyek, kemudian digoreng semula

sambal utk sanggar pepik

daun semangi (org cni panggil). sy pon taktau apa nama standard daun ni. Semalam baru kenal.
Ni antara bahan utama nk buat sanggar pepik tu.

p/s : hari ni giliran sy pulak masak! Hadoi....tengok org lain masak rasa mcm gerun je...Segan pulak kite kalau buat menu biase2 je...ce teke sy nk masak pe? hihih

14 comments:

cik cek said...

Wah! Menu org bujang yang macam2 ado...rajinnnnn....untung jadi menantu ni...he he he...sedap2 belaka menu bebuka ek,,,kak cek pun hari2 msk simple je....:)
Sanggar pepik...1st time kak cek dengo...pas ni leh la letak resepinya kan Nani...

Fadzillah said...

cubalah buat nasi ayam penyet pula.. ^_^

nak simple nasi goreng je..tp siap ada pencuci mulut sebagai bonus / pakej..hihi

Cheq Sue said...

nani buat la nasik kerabu + ikan percik... phewwwwwww

Mieza said...

sanggar pepik..nama yg sgt unik..mana resepinya sambal sanggar pepik tu...makanan tradisi sesuatu kaum kena cuba nih..mesti sedap..tapi tang ayam golek tu fullammmmaaaakkkkkk mengancam..tak mcm ayam akak ahakkkssss

H.J said...

orang bujang makan telor goreng suda..haha

ziraziz said...

nani msk la mknn org kelate...tp akak xde suggestion la nk msk ape sbb nani lg arif :P...

Acik Erna said...

assalam nur..bagus idea nur dan kawan2..masak gilir2 macam tu..sekarang la boleh gunakan kepakaran memasak.
acik dulu masa bujang2 pun masa jugak..tak beli pun..

tun_telani said...

wah.. seronoknyer mkn beramai2! bape org mkn nih? arini akak pon nk gi mkn ramai2 kat umah kwn ^^ ingat nk wat kuih sagu je, sbb main dish dh ada. nasi ayam jugak! ^^

Ida,Japan said...

elok gak buat cam tu nani....tak der la boring mkn sorang2 kan..nasi ayam yg sedap

kasihredha said...

sanggar pepik...first time tengok dan sudah pasti belum pernah makan ..hii

nuwairani ismail said...

kak cek : macam ni la cara hidup org bujang yg kesepian...jauh di perantauan...hihih

nuwairani ismail said...

fadzillah : nasi ayam penyet di sini kami panggil nasi lalap. memang dh maveles yg itu...jadinya kalau buat sendiri, takleh nk lawan yg itu la..hihih

cheqsue : cheqsue jugok la hebat...boleh meneka apa yg sy nk masak..hihih

kak mieza : sanggar pepik tu budak2 yg buatkan. ramai budak bugis kat sini, pandai masak pulak tu..jadinya cikgu2 ni mendera budak suruh masak. yang kenyangnya, cikgunye...hihih

nuwairani ismail said...

HJ : menu telor tu untuk org terdesak je tu..hihih

kak zira : betol tu...mase ni la nk tunjuk bakat masak masakan negeri masing2.

acik erna : kalau masak sendiri ni untung...dapat makan mcm2, sedap pon sedap berbanding yg dibeli tu..

nuwairani ismail said...

kak tun : ni giliran untuk 6-7 org. pendek kata, seminggu sekali je masak di rumah. yg lain, duk berjalan rumah org la..

kak ida : member ni buat nasik ayam ikut resepi dlm myresepi. tak tahu resepi sape dia amik. tp memang sedap...

kak kasih : nani 1st time makan pon lepas posting di sini la..cicah sambal kicap pon sodap...