kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Sunday, August 14, 2011

Iftar 13 & sahur 14....Alhamdulillah....

Assalamualaikum....Selamat pagi semua! Mesti ada yang masih bersahur lagi..Di Kinabatangan skrg dh setengah jam subuh berlalu. Dek kerana terlalu banyak sy makan sahur pagi ni, amik masa sikit la nk baring2 semula. Jadi, sambil2 tu sempat lagi la nk update blog...Jadi, ni menu yg saya makan berbuka petang semalam... Sepatutnya giliran sy masak untuk berbuka. Tetapi masing2 ada hal, jadi postpone ke petang ahad pula (mcm byk pulak perkataan JADI ni). 

Oleh sebab dh malas betol nk memasak, sy SMS Cik Na supaya masakkan untuk kami berdua...Naseb baik Cik Na menyanggup jugak nk masak. Hihih...Ngengade betol budak bujang ni kan? Betol la..dalam byk2 hari yg kite memasak tu, memang akan ada hari yg kita malas betol nk masak. Ala, sy tau jugak, ibu2 di luar sana pon mesti pernah beli makanan, lauk pauk di bazar kan? Hihih....Bezanya, sy sedaya upaya nk elak dr beli makanan di bazar. Harga makanan di sini terlalu mahal bagi saya. 

Pernah jugak Cik Na menghabiskan RM11.00 untuk berbuka sahaja dan makan sorang. Mak aih...memang tercekik darah betol la...Jadi, semalam Cik Na masak menu nasi lemak. Nasi lemak pandan + sambal tauhu tempe + air sirap je saya masak. Lauk lain, Cik Na yg buat...

gmbr dengan flash. terlampau cerah la pulek...
haaa...ni baru nampak sebijik2 lauk2nye...BTW, sebenarnya nak tayang gmbr  NASI .  Nasi lemak hamba warna hijau, hokay! Hihih...Nanti sy letak resepinya ringkas2.
tak larat nk snap gmbr satu2..ini keseluruhan menu smlm. ada cucur udang, ayam rempah, sambal sotong, tauhu tempe, sambal bilis, bilis + kacang goreng, telur, timun dan sos cili thai. Majoritinya Cik Na yg masak. Sedapppp betol. Sy makan bertambah2 sebab kene betol dgn selera saya...
Ni sesaje la nk letak resepi Nasi Lemak Pandan Blend yg sy buat semalam. Dapat idea ni drp seorg kawan di sini. Pertama kali tengok, kagum dgn warna nasi yg kehijauan itu...Mula2 ingatkan nasi ketumbar, sekali nasi lemak pulak...Terus tanya dia mcm mana nk buat. Resepi yg sy masak ni cukup2 jela untuk 4 orang makan. Itu pun kalau masing2 tak bertambah la makan...

NASI LEMAK PANDAN BLEND
resepi : seorang kawan
olahan : Nuwairani

Bahan :
3-4 helai daun pandan *
1 cawan air *
2 pot beras
70 ml santan pekat
2 cawan air
sedikit garam

Cara :
  1. Cuci beras, buangkan airnya, masukkan dalam periuk rice cooker.
  2. Kisar *daun + 1 cawan air hingga hancur. Tapis, airnya, masukkan ke dalam beras.
  3. Tambahkan santan pekat + 2 cawan air. note : kuantiti air bergantung kepada jenis beras yg digunakan ye. tengok sukatan beras anda mcm mana.
  4. Masukkan sedikit garam untuk menambahkan rasa lemak pada nasi tu.
  5. Masak nasi mcm biasa sehingga masak. Boleh hidangkan dengan sambal tumis. Hasilnya, warna nasi cantek, bau pandan pon ketara... note : sesuai utk org yg suke bau pandan la..

23 comments:

kasihredha said...

sure wangi dgn aroma pandan kan nani..akak dapat bayangkan :)

Juwita Jamaludin said...

nani.. wah banyaknya menu tu.. menarik plak semua..:)

ziraziz said...

sedap....sedap...

hehe tgk pn tau sedap...lbh2 lg sambal sotong tu.. :)

nuwairani ismail said...

kak kasih : ala2 kuih cara gitu guna pandan blend ni...

kak ita : mula2 nk simple2 je konon...bila dah siap, eh! banyak pulak...

kak zira : tp nani lagi teringin nk makan sambal kerang....xde pulak kat sini...sedey betol...

Amie said...

mak oi... orang bujang terhebat di Kinabatangan nih! banyaknya menu buka puasa Nani....

teringin pulak nak makan nasi lemak bila Nani tayang menu tu...

IXORAROXI said...

banyaknya lauk!:D

nuwairani ismail said...

kak amie : buat, jgn tak buat...sedap nasik lemak tau!

nuwairani ismail said...

kak ixora, rasa2nya mcm nk simple2 je..tp ini mcm terlebih sudah...

Kak Rosaliza said...

assalam nani, menu yg best untuk berbuka, mmg tak jemu mkn n buat, byk dish sampingan bestnya. mesti wangi sesangat nasi lemak ni

Along Maklong said...

nani..
makcik ingat untuk berdua.. banyak tuuu..
rupanya untuk berempat.. nampak sedap..!!

Acik Erna said...

Nur..acik tak pernah buat nasi lemk pandannya diblend..harus dicuba jugak ni..tq nur

Mieza said...

meriahnya hdangan nasi lemak ni nani..terliur akak..kat umah akk ni mak yg plg suka nasi lemak..selang 2 minggu dia mesti request nasi lemak..kekadang tu mkn dgn sardin je tp tetap meletopssss :)

Lovely Kitchen said...

amboi2 bestnya ada cik na...cer suh cik na dtg masak umah cik e-na...nak gak merasa org masakkan...huhuu...

wanginya nasi lemak guna air daun pandan...idea yg menarik!

Yana Shaiful said...

Salam Nani..sedapnyaa..k.yana suka nasi lemak pandan..baunyaa menusuk kalbu hehee :=)

nuwairani ismail said...

kak rosaliza : memang wangi nasik ni..lauk2 ni semua kawan2 yg masak. hihih...kite tukang masak nasik je...

nuwairani ismail said...

maklong : 2 pot utk 2 org memang kembung selama 2 hari la...hihih...makan berbuka 3 org. tp yg selebihnya tu buat sahur la.

nuwairani ismail said...

acik : nani pon 1st time cuba buat nasik lemak yg mcm ni...sekali sekala tukar selera.

nuwairani ismail said...

kak mieza : tak puas kan makan nasik lemak ni. nani buat makan sahur, bertambah2 lagi...huhuh...mcm kebulur org berbuka je dibuatnya...

nuwairani ismail said...

kak e-na : kalau mcm tu nk jugak merasa cik e-na dtg masak kt cni..hihih...

nuwairani ismail said...

kak yana : nasik lemak la makanan universal yg ada dijual di mana2. kalau makanan lain mcm susah sikit. tp nasik lemak ni kat sabah ke, s'wak ke, johor ke, semua ada!

Rahel said...

Hmmm2...Cik Na,ada lagikah nasi lemak tu? Lapar ni....

resipe-masak-makan said...

Salam cikgu, mak ai banyak betoi lauk, tu buffet sahur ka,haha,tak apa, selagi ada selera ,apa salahnya

nuwairani ismail said...

kak rahel : nasik semua sudah masuk perut. hihih

chef : setahun sekali je makan2 mcm ni...hihih...(padahal berkali2 jugak)