kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Friday, August 26, 2011

PUDING JELLY STRAWBERI NYUT NYUT

Assalamualaikum....Selamat sejahtera...

Alhamdulillah kita semakin menghampiri hari lebaran yang bakal tiba nanti...Rasa bersyukur sangat sebab dapat menjalani ibadat puasa dengan keadaan sihat walafiat tahun ini...Sementara menunggu hari pulang ke kampung, saya seperti biasa mencari bahan2 yang boleh dihabiskan sebelum pulang ke kampung. Jadi, ada ternampak susu cair dalam tin yang masih berbaki. Kalau dibiar, takut berkulat pula nanti...

Jadi, terfikirlah nak buat puding jelly. Kalau di rumah ni, tak lain tak bukan la, mesti nak perisa strawberi je sebab itu je emulco yang ada di rumah. Heheh....Resepi ni saya main taram sendiri je. Kalau puding ni, tak kisah sangat dalam bentuk atau perisa apa. Memang sedap dimakan sejuk2...Kalau buat puding jelly guna serbuk jelly KONNYAKU memang jelly kita lembut dan akan kelihatan seperti bergoyang2 gitu bila keluar dari acuan. Kalau makan, rasa nyut2..Hahah! Nak terangkan pon tak tahu macam mana. Try sendiri la. Hihih...
 
PUDING JELLY STRAWBERI NYUT NYUT
Resepi : Nuwairani

Bahan :
*1 sk serbuk jelly konnyaku
*½ cawan gula pasir
3 cawan air
1 cawan susu cair
1 sb strawberry emulco
·        buah@ais krim untuk hiasan

Cara :
1.     Gaul bahan * (serbuk jelly dan gula) sehingga sebati. Ketepikan.
2. Didihkan air, kemudian masukkan campuran serbuk jelly dan gula tadi. Kacau sehingga gula dan serbuk jelly larut dalam air.
3.  Masukkan susu cair dan strawberry emulco, kacau sedikit sehingga semua bahan larut bersama.
4.    Tutup api, tapis larutan ke dalam jug, kemudian tuangkan ke dalam acuan.
5.     Sejukkan dalam fridge bawah, dan hidangkan ketika masih sejuk.

buat keje dalam gelap (lampu di dapur rosak) mula la nampak yang tak kene tu...sila abaikan je ye

5 comments:

Juwita Jamaludin said...

nani ni bagi nama lawak la.. hahaha.. selamat balik kg nani selamat hari raya

AI said...

- makan sorang2 lagi la ye nani...

nOOrsha said...

SLAMAT HRR RAYE NUNI..MAAF ZAHIR BATIN DR AKAK SEKELURGE...BESNYE PUDING NI :)

nOOrsha said...

SLAMAT HRR RAYE NUNI..MAAF ZAHIR BATIN DR AKAK SEKELURGE...BESNYE PUDING NI :)

nuwairani ismail said...

SAYA DAH SELAMAT SAMPAI DI KG. SELAMAT HARI RAYA IDULFITRI...MAAF ZAHIR & BATIN...