kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Friday, August 19, 2011

Tepung Pelita Moden~~

Assalamualaikum...Selamat sejahtera..

Alhamdulillah, kita dah selamat pun menghabiskan puasa yang ke-19 hari...Rasa macam sekejap sangat kan?? Pejam celik pejam celik tinggal lebih kurang 10 hari je lagi kita nak beraya...Tak sabarnya nak balik kampung. Tak larat betol nk cakap panjang2...Nak singgah blog kawan2 pon tak larat. Budak2 di sekolah telah menghancurkan hari saya hari ni...Aduh...Tak pasal2 haku menjerit macam pontianak di sekolah. (bleh ke mcm tu???)

Oklah, ni kuih tepung pelita yang saya buat untuk berbuka semalam...Takde daun pisang, main taruk je dalam gelas. Tapi rasanya tak berapa ori la sebab takde aroma daun pisang tu. Hantam sajalah labu....Orang2 kt cni bukan pandai buat kuih ni pon...Padahal punya la banyak daun pisang. Kite pulak naik tensen sbb tak jumpa tepung pelita... Haih....Menghitung hari nk balik berpuasa di kampung...Hohoh....Bersabar jela skrg...

hihih...main taruk dalam gelas je...lucu pulak bile tengok..

RESEPI KUIH TEPUNG PELITA
resepi : Kak Yani deco choco
olahan : Nuwairani

bahan :

·         1 cawan tepung beras
·         1 cawan gula
·         5 cawan air
·         4 sudu besar tepung beras(ratakan)
·         1 biji kelapa diperah jadi 4 cawan santan
·         4 helai daun pandan dimesin dgn sedikit air
·         sedikit kapur dan sedikit garam
***sedikit gula -nani tambah

      Cara :
  1. Tepung, air, gula, air daun pandan dan air kapur dibancuh hingga sebati.
  2.  Perah santan, masukkan tepung yg 4 sudu tadi dan garam. Kacau sehingga sebati dan ketepikan.
  3. Masakkan tepung yg diadun dan kacau hingga masak dan berkilat.
  4. Bila dah masak masukkan dalam acuan yang disukai. Kalau daun pisang lagi sedap. *sebelum tu, tabur sedikit gula di dalam acuan. adunan mesti diletak ketika panas2. Jadi, gula akan cair juga walaupun tidak dikukus semula.
  5. Masak santan yg diadun tadi dan kacau sehingga pekat.   
  6. Angkat santan dan curah ke atas tepung yg di dalam acuan tadi.
  7. Sejukkan.

14 comments:

||ina dinzly|| said...

kak nani mmg da best laaaa....kreatif!!tabik springggg utk kak nani~~

skrg ni tiap2 hari balik je dari skola,xpon lepas sahur sblm tunggu solat subuh,mesti ina bukak blog..then carik Life Is Beautiful....Hehehe, nak tgk kak nani masak ape lagi...Heeee -_*

tepung pelita modenggggg!!!ada inovasi di situ...muahaha!

kasihredha said...

moden pun moden lah...yg penting sedap kan nani.
Comel je letak dlm gelas macam ni :)

Juwita Jamaludin said...

sedap je nani dari tak makan lansung.. hihihihihi tapi akak suka tepung pelita sedap..:)

Cendana Kasih said...

akak pun nk kena buat lagi la tepung pelita ni, asyik membeli jer dari pasar ramadhan, takleh jadi ni..minggu depan pasar ramadhan dah tutup

Ida,Japan said...

rindu ngan tepung pelita di kg halaman... w'pun gaimana ia dirupakan...asal sedap masuk tekak dh la

Amie said...

Nani,
memang diorang tak pandai buat sebab bukan kuih tradisi mereka he hehehh... nak makan kena buat sendiri ye...takpe, nanti balik boleh makan puas2...

AI said...

- sib baik gelas nye x pecah ye nani...letak masa panas2 kan...

ziraziz said...

mmg btl2 moden la nani..hehe

nuwairani ismail said...

ina : tiba2 rasa terharu pulak, ada follower setia ni...hihih.... masa kak nani belom ada blog dulu, kak nani pon selalu mcm tu. tengok blog orang lain hari2. lama2 kite pon rasa nk cuba buat apa yg dorg buat...

kak kasih : ni kes nk senang sebenarnya..teringin punya pasal, gelas pon gelas la..

kak ita : tula pasal. kuih ni, kalau sekali hadap, 3 biji pon rasa tak puas. lebih2 lagi yang sejuk2 tu...aduh...

nuwairani ismail said...

kak CK : yekan? selalunya jumpa kuih ni time puasa je..pasni kalau dh takde bazar ramadhan, kene la buat sendiri. tapi kat kelantan memang sepanjang tahun ada jual kuih muih bulan pose ni...

kak ida : betol tu...daripada langsung tak dapat makan, dapat makan yang mirip2 pon jadi la kan? hihih

nuwairani ismail said...

kak amie : masalahnya la kan, kuih tradisi dorg pon kite tak tahu mcm mana rupa...kalau di LD mungkin banyak kot kuih sedap2...sebab LD ni kire bandar la jugak. Tapi kalau di bukit garam ni, karipap & popia je hari2...tak larat dah nk ngadap...

Al : letak masa panas2.tapi tak berani nk kukus dah.biar je sejuk mcm tu. memang betol. seb baik tak pecah gelas tu.

kak zira : huhuhu...nama je duk kg. tp sebab bukan kg sendiri kan. takleh la nk amik daun pisang sebarangan...

hamzah ian said...

sedapnya...

Kak Rosaliza said...

Assalam nani, sedapnya tepung pelita, puasa ni akk belum buat lagi, asyik beli je, tapi keas kekong tepungnya hhuhu.

Kalo nani nak wangi, letak sepotong daun pandan kat bawah adunan tu..nnt wangi sikit

nuwairani ismail said...

hamzah : lagi sedap kalau dapat merasa...hihih

kak rosa : nani tak terfikir nk buat mcm tu..mula2 konon2 nk letak daun pisang...tapi takde pulak daun pisang kat sini...urm...